Benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft. We willen verhuizen naar een oude boerderij, maar het dak moet geïsoleerd worden en dat moet van buitenaf ivm de balken en de constructie. Dat betekent alle pannen er af, verstevigen , isolatieplaten en panlatten er op, pannen weer terug. De boerderij is ongeveer 13*30 meter dus een flink oppervlak aan dak. Heeft iemand hier ervaring mee? Hoeveel kost zoiets als je het laat doen, half ton, ton?
Een iets andere situatie, maar wij hebben bij onze huidige woning iets soortgelijk gedaan. Dit ging om 2 middeleeuwse panden die ook vanaf de buitenkant geïsoleerd moesten worden. Ivm rijksmonument moesten er ook met bepaalde oude materialen en bouwtechniek gewerkt worden. Hoofdgebouw is 7*26 meter en bijgebouw is 5*12 meter. In totaal waren wij (7 jaar geleden) ruim 2 ton kwijt hiervoor
Je moet ook een vergunning aanvragen en contructieberekening etc laten doen door een bureau omdat constructie anders wordt en je huis ook groter wordt (ivm warm dak). Bedenk dat ook dat je een ecologische scan moet laten doen omdat er mogelijk beschermde diersoorten in het dak kunnen zitten en op basis daarvan kan je dit warm dak niet plaatsen (of je moet een volledig onderzoek laten doen en dit betekent dat ze in het voorjaar 3x en in het najaar 2x langskomen om te kijken of je beschermde diersoorten in/ tussen je dak hebt zitten.. of je moet wachten tot na het broedseizoen. Deze ecologische scan moesten wij bij ons dak laten doen en dit kostte 1000euro en hier kwam uit dat we een onderzoek moesten laten doen of vanbinnen uit isoleren. Dit onderzoek kwam neer op ruim 5duizend euro, Wij hebben van binnenuit geisoleerd.
Oei dat is wel iets meer dan wij in gedachten hadden. Ik zal eens gaan informeren her en der. We gaan komende week kijken en waarschijnlijk een bod uitbrengen maar het is wel een complete renovatie die gedaan moet worden dus wilde weten waar we ongeveer aan moeten denken. Het pand heeft geen monumentale status en van binnenuit zou kunnen maar het dak moet ook verstevigd worden (bouwjaar 1900 dus enkele balken vervangen sowieso). Klinkt wel gaaf trouwens, middeleeuwse panden!
Voor een normaal woonhuis ga je al richting de halve ton dus ik zet in op zeker een ton. Maar zou gewoon even een globale offerte opvragen.
Ik zou echt offertes aanvragen en deskundig advies inwinnen. Wij hebben vorig jaar het gehele dak gedaan/vervangen tot aan de gordingen (vrijstaande woning 8x10) en had het graag voor een halve ton laten doen. Is richting de 75.000 (excl dakkapel) gegaan……
Leuk en spannend om zo'n stap te maken. Hopelijk lukt het financieel allemaal. Ja Middeleeuwse panden zijn heel gaaf, maar ook duur in onderhoud en wat tochtig soms
Phoe, hier ook een oude, kleine boerderij 20*20. Dak vernieuwen zou rond de twee ton uitkomen. Wij hebben uiteindelijk één deel gedaan, daar kwamen we echt niet onderuit. De rest gaan we ook van binnenuit doen.
Daar kan iemand hier weinig over zeggen vrees ik. Je kunt beter wat dakdekkers benaderen voor offertes.
In gedeelten kan. Het achterste deel is bewoonbaar beneden, maar voor willen we gaan wonen uiteindelijk, maar dat moet eerst gerenoveerd worden dus het zou in twee delen kunnen. Achter zal de bovenverdieping niet gebruikt gaan worden behalve voor opslag. Het voorste deel boven zal de slaapverdieping worden dus dat moet wel op korte termijn.
Is het heel koud? Moet zeggen dat deze jaren 60 woning ook koud en kil was. Nu eerst de vloer gedaan werd werd het kille aangenaam. En nu het glas gedaan is werd het pas echt lekker. En nu gaan ze volgende week het dak doen maar ik kan je niet zeggen hoeveel het kost (sosiale huur) Ik had het niet verwacht. En hoop dat je aangenaam mag wonen.
Gaaf zeg doet mij gelijk aan een boek denken. Maar het is wel een doorkijkdak. Mooi hoor ook riet zie.
In je eerste post heb je het over pannen, maar op de foto zie ik traditioneel riet. Wil je het vervangen naar pannen of wil je het riet behouden? Zou ik meteen bij je verzekeraar navragen wat ze eisen aan brandalarm en dergelijke, kun je dat meteen meenemen in je berekening.
Zo te zien is het dak in originele staat, en vroeger werd er wel vaker aan de binnenkant riet gedaan. Maar mits jullie niets zelf doen dan moet je wel rekenen op 1.5 ton. Wij hebben ook gekeken naar een boerderij en daar offertes voor op laten maken. Mijn man kan heel veel zelf maar dit wou hij niet zelf doen. Uiteindelijk een oudere stadsvilla gekocht waarvan het dak alleen geïsoleerd hoefde te worden. Dat hebben wij zelf gedaan.
Vroeger werd riet gebruikt samrn met nog een goedje voor isolatie. Dit zou ook hier ooit geweest zijn maar is weg gehaald. Dus denk dat zij dit nog wel ergens tegen gaat komen tussen de muren en plafonds. Dus het is of een (deels) rieten dak of dat.
Riet is de originele (?) isolatie. Er liggen pannen bovenop. Riet gaat er tussen weg (iets met brandweerman in huis) en brandwerende platen als isolatie.
We zouden het wel zelf kunnen (eerder gedaan) maar die tijd is er nu niet, man heeft drukkere baan, ondertussen 4 kinderen... Dus dat wordt uitbesteden. We gaan komende week kijken en dan knopen doorhakken, offertes opvragen etc.
Wij hebben een half jaar geleden het hele dak eraf laten halen, de balken opnieuw laten plaatsen, isolatie erop (Rd=6,5) en dan pannen erop. Ons dak is 80m2 en het kostte ongeveer 45.000 euro.