Hoi Teddy, Even een vraagje: een week geleden heb ik na 7 mnd bv gegeven te hebben de laatste bv aan mijn dochter gegeven. Ik heb bijna een maand gedaan over het afbouwen en had natuurlijk wel wat last van stuwing hier en daar maar dat verdween uieindelijk. Maar nu ineens heb ik sinds een dag of 2 last van harde bobbels rondom mijn tepel, die erg pijnlijk zijn als je er tegenaan drukt. Dit heb ik alleen rechts (was ook de meest actieve borst die de meeste melk gaf). Duidt dit nu op een beginnende ontsteking? Of zijn dit nog wat 'melkresten' (wat ik niet geloof aangezien de melk pas aangemaakt wordt zodra je kind begint te drinken toch?). Ik hoop dat jij weet wat t is en hoop dat je me gerust kan stellen dat dit er bij hoort... Bedankt vast!
Hoi Riekje, Als de melk pas zou worden aangemaakt als je kindje gaat drinken, dan zou je ook niet hoeven afbouwen, toch? Ik denk wel dat het gaat om melkresten. Hoe is het nu met die bobbels? Ik overweeg toch om je te adviseren ze met warmte en massage proberen weg te krijgen. Alhoewel dit wel weer de melkaanmaak stimuleert. Maar om te voorkomen dat het een Borstontsteking wordt toch dit advies. Wil je me even op de hoogte houden?
He Teddy, Ik heb inderdaad wat gemasseerd (erg pijnlijk!) onder de warme douche en toen kwamen er wel wat druppels uit, maar verders niet. Ik denk dus niet dat ik echt de boel weer opgewekt heb. De bobbels lijken nu wel iets minder, maar de pijn is nog wel duidelijk aanwezig. Maar ook wat minder dan toen ik jou schreef. Ik denk dus wel dat t met een sisser af gaat lopen. Zie ook geen rode plekken ofzo en heb geen koorts. Als de pijn aanhoudt toch maar naar de HA? (neem eigenlijk niet aan dat ik preventief AB krijg?) of gewoon blijven masseren/kruik erop? Bedankt voor je reactie!
Huisarts is pas nodig als je koorts hebt. Ik zou dan liever een ibuprofen nemen (tegen de pijn en de ontsteking). Het weefsel is geirriteerd en dat duurt even voor dat wegtrekt. Liever koelen dan een warme kruik erop Succes.