ingetrokken tepels

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door momy, 16 mrt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. momy

momy Lid

16 mrt 2008
    25
    0
    0
    hallo allemaal

ik heb een vraagje en hoop dat iemand me kan helpen en dat ik hem hier op de juiste plek stel.
    ik heb last van ingetrokken tepels, het was voor mij erg moeilijk om bij mijn eerste kindje borstvoeding te geven daardoor, en ben er op een gegeven moment mee gestopt omdat het niet meer ging.
    nu ik zwanger ben van de tweede ben ik wat info gaan zoeken of hier iets aan te doen is, want ik wil graag borsvoeding geven.
    er bestaat dus inderdaad iets voor, het heet Niplette van het merk Avent,
    nou is mijn vraag of iemand hier ervaring mee heeft,
    alle tips zijn welkom

groetjes

2. nanny

nanny Fanatiek lid

24 jul 2006
    1.392
    0
    0
    Hoi,

Ik neem aan dat je zo'n "kunsttepel" bedoelt. Een kennis van mij heeft deze ook gebruikt ook ivm ingetrokken tepels ze heeft heel lang borstvoeding gegeven. Zij vond het perfect werken.

Groetjes Nanny.

3. momy

momy Lid

16 mrt 2008
    25
    0
    0
    hoi

ik weet niet of dat hetzelfde is, heb geen idee wat een kunsttepel is,
    een niplette ziet er uit als een vingerhoedje waar een soort slangetje aan zit, en dat zet je over je tepel heen, en aan dat slangetje zit een ding waardoor je de tepel naar buiten kan zuigen. en dat moet je dan per dag een aantal uur laten zitten of anders vlak voor de borstvoeding gebruiken, heb het via google opgezocht,
    ze zijn best wel duur rond de 45 euro per stuk, vandaar dat ik graag wil weten of iemand hier ervaring mee heeft,

4. Sunnyangel

Sunnyangel Actief lid

24 nov 2007
    104
    0
    0
    Hoi,

Ik heb dit ook een tijd gebruikt rond mijn 18e, ik vond het niet zo fijn. was best pijnlijk soms en mijn tepel is nu helaas weer ingetrokken.

Liefs

5. nanny

nanny Fanatiek lid

24 jul 2006
    1.392
    0
    0
    Hello,

Wat ik bedoelde was een tepelhoedje. Dat was voor haar al genoeg. ( is eigelijk om pijnlijke tepels te beschermen ) Misschien is het iets. Is ook iets goedkoper! Ik weet niet of het voor jou ook zal werken. Succes verders!

Groetjes Nanny.

6. Anna1978

Anna1978 Actief lid

7 okt 2007
    419
    0
    0
    Den Haag
    Hoi Mommy,

Ik heb dat ook gebruikt toen ik een jaar of 16/17 was. Het was een onprettig gevoel en door de kracht en het feit dat er altijd een klein stukje tepel het slangetje ingetrokken werd waren mijn tepels kapot.
    Ik heb het best een tijd volgehouden maar ze popte zo weer naar binnen.
    Mijn moeder heeft heeft hetzelfde probleem maar nadat een zuster haar een handigheidje had geleerd met het aanleggen heb ik 9 maanden lang prima kunnen drinken. Misschien dat een lactatiedeskundige kan helpen.
    Ik hoop zelf ook borstvoeding te kunnen geven.
    Succes!

7. Jalea

Jalea Fanatiek lid

24 jun 2006
    2.396
    0
    0
    tepelhoedjes vond ik een ramp.. die lopen vol met melk, en als je kindje dan klaar is met drinken had ik regelmatig lekkage ;) helemaal als je in je eentje bent als je je kindje voedt, dan heb je het tepelhoedje nog erop zitten en moet je ook je kindje ff wegleggen. dan tepelhoedje eraf en dus altijd een doekje in de buurt hebben om de melk op te vangen, etc.
    kweetniet of ik de enige ben die last had van volgelopen tepelhoedjes?

8. Anna1978

Anna1978 Actief lid

7 okt 2007
    419
    0
    0
    Den Haag
    Op internet stond de volgende tip:
    Tip voor aanleggen
    Ik heb een tip voor iedereen die te maken heeft met vlakke of ingetrokken tepels.

Door de borst met één hand een beetje plat te duwen, zoals het samendrukken (met duim en vingertoppen) van een hamburger voor het nemen van een hap, kan de baby beter een flink stuk van de tepelhof in zijn mond nemen.

Wat voor vorm uw tepel ook heeft: de baby zal altijd ook een stuk tepelhof in de mond moeten nemen voor het optimaal legen van de borst.

Wat ik dus niet wist wat ook in dit stuk staat is dat niet iedere niet uitstaande tepel een ingetrokken tepel is. Je hebt pas echt een ingetrokken tepel wanneer hij bij kou etc. nog verder intrekt.
    Nou als ik het heel koud heb komt hij een heel klein beetje buiten kijken......

9. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    misschien kan je alvast contact opnemen met een lactatiekundige? Wordt vaak vergoed door ziektekostenverzekering.

10. momy

momy Lid

16 mrt 2008
    25
    0
    0
    voor alle dames die hebben gereageerd, BEDANKT!
    er staan interessante tips tussen,
    misschien overleg ik bij mijn volgende bezoek met de veloskundige, kijken wat voor ideeen zij heeft.

groetjes

11. MamaSon

MamaSon Niet meer actief

@momy,
    ik heb ook aan 1 kant een ingetrokken tepel en geef borstvoeding d.m.v. een tepelhoedje. De bedoeling is dat Kim het tepelhoedje afleert, vaak krijgen ze een hoop lucht erbij naar binnen en dat kan darmpkrampjes veroorzaken. En het is wat meer gedoe (ik zal er niet mee in het openbaar voeden bijv, want je zit toch wat te hanessen ermee).
    Bij de 'gewone' tepel lukt het nu vaak zonder, maar aan de ingetrokken kant niet.
    De kraamhulp zei dat het beter was geweest als ik tijdens de zwangerschap tepelvormers had gebruikt (maar niet zo één als jij bedoelt).
    Maar door het tepelhoedje merk ik wel dat de ingetrokken tepel steeds vaker 'eruit' is, dus ik denk wel dat het mij in de komende weken gaat lukken om zonder hoedje te voeden.

Lang verhaal kort ;) : als ik het overnieuw zou kunnen doen, dan zou ik tijdens de zwangerschap tepelvormers gaan dragen.

12. Nemo

Nemo Niet meer actief

Ik heb 1 normale tepel en 1 ingetrokken. Ik heb er in de zwangerschap of daarvoor niets voor gebruikt. Me wel goed voorbereid op bv dmv 2 cursussen ook 1 met partner en alvast contact te leggen met een lk. Bij mij was het in het begin wel even oefenen/leren en zo nu en dan legde ik ook aan met een tepelhoedje. Dat tepelhoedje deed ik dan halverwege (dan had mijn kindje de tepel al naar buiten gezogen) de voeding eraf.

Niplette/tepelvormers worden volgens mij tijdens de zwangerschap niet geadviseerd ivm kans op een vroeggeboorte. Nu vraag ik me af of die kans er echt is. Immers er zijn ook veel vrouwen die gewoon doorvoeden tijdens de zwangerschap. Mischien kun je dat overleggen met je vk ?

Al met al voor mij dus geen problemen met voeden. Mocht je meer willen weten dan vraag je maar.

13. momy

momy Lid

16 mrt 2008
    25
    0
    0
    hoi

die tepelvormers waar jullie het over hebben, moet je over je tepel leggen, en is het dan de bedoeling dat de tepel vanzelf naar buiten gaat komen,
    of gebruik je die alleen als je borstvoeding gaat geven

groetjes

14. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Ik heb vlakke tepels, dus niet ingetrokken.
    We hebben 1,5 week lang af en toe geprobeerd aan te leggen zonder (in het ziekenhuis hulp gehad en met de kraamhulp) maar Dean krijgt het niet voor elkaar. ik gebruik dus een tepelhoedje en dat gaat als een trein.

Ok, hij loopt vol, maar daar ben ik nu al handig in geworden hoor! :D

Mijn kind groeit goed, dus blijf het lekker zo doen!

15. Nemo

Nemo Niet meer actief

@Nathasja: er kleven wel nadelen aan een tepelhoedje. Dus als je (straks) wel zonder kunt zou ik dat toen proberen.

16. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    mijn tepels komen er niet uit en Dean krijgt niks binnen en word gefrustreerd. Dus zolang hij groeit ga ik me daar dus niet druk om maken.
    Ik probeer elke dag 1 keer zonder te geven, net weer.. maar nog geen resultaat. ik laat hem dan even de tepel eruitzuigen dmv het hoedje, en dan mijn aangeleerde techniek toe te passen. Net pakte hij even maar zodra hij niks voelt laat hij weer los.

Ben allang blij dat hij mijn melk krijgt, in het ziekenhuis alleen maar getobt ermee (zonder hoedje) dus gevolg... bijvoeding. Dus voor nu kan ik voor elke slokje mama melk alleen maar blij zijn.

(maar ik blijf het proberen hoor ;) )

17. Nemo

Nemo Niet meer actief

Als je kindje straks ouder/groter/sterker/beter geoefend is kan het best zijn dat het ineens geen probleem meer is. Ik heb ook al maaaaaanden niet meer met een tepelhoedje gevoed, dat was bij mij echt alleen de eerste paar weken zo nu en dan.

18. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Daarom! we proberen stug door.
    Vannacht had hij even beet, melk liep over zijn gezicht hihih dus er kwam wat uit, maar daarna weer PLOP! los hihi

Deel Deze Pagina