Goedenavond, allereerst heb ik al contact gehad met het cb, maar buiten dat ze zeiden zo lang mogelijk 100% borstvoeding geven en eerst de vriezer leeg maken als je te weinig hebt ( wat dus nu al is gebeurt ) geven ze weinig advies, want ik heb het idee dat ze anti flesvoeding zijn. onze kleine meid is nu bijna 5 maanden. Ze krijgt overdag afgekolfde melk ( omdat ik het idee had dat ze te weinig binnen kreeg live aan de borst, wat dus ook klopte) 4 flesjes van 140/150 cc ( 9:30/13:0016:30/20:30) en snachts nog 2x live borstvoeding ( tussen 2:00/300 en rond 6:00) En 2x per dag een oefenhapje met groentes. Maar om overdag aan die 4x 150cc te komen moet ik per dag 50 tot 100cc uit de vriezer halen. Niet handig als vriendlief een voeding moet overnemen en de vriezer dus nu leeg is. Ook drinkt ze dit altijd op, hierdoor heb ik het idee dat ze ook nog te weinig binnen krijgt met die 150cc. ( ik kolf zelf om de 3 uur om de borstvoeding op gang te houden) nu zou ik graag of overdag borstvoeding aanvullen met kunstvoeding, of de avond fles vervangen voor een kunstvoeding. Dit zodat ik de vriezer hoop ik weer een beetje kan aanvullen mocht er wat zijn dat er wat voor handen is. Mocht ik de avondfles vervangen voor kunstvoeding kolf ik dat moment natuurlijk wel. En als mijn borstvoeding weer meer is ( ben deze aan het opkrikken doormiddel van supplementen met regelmatig kolven ) dan wil ik weer fulltime borstvoeding geven. maar je leest overal tegenstrijdige berichten hierover, en ik met mijn eerste kindje weet het niet meer. - kan ik flesvoeding bij borstvoeding geven? - kan ik beter overdag de borstvoeding aanvullen ( mengen ) met flesvoeding of beter 1 voeding per dag vervangen? - ik heb nutrilon prefea in huis, kan ik dit hiermee combineren? ik hoop dat iemand mij kan/wilt helpen.
Ja hoor je kan prima combineren. Ik zou wel met een klein flesje beginnen.. kwart kv en 3/4 bv bijvoorbeeld om te kijken hoe ze hier op reageert. Kv valt vaak zwaarder. En dan opbouwen naar 50/50 75/25 en dan een volledige fles kv. Prefea kan je hier prima voor gebruiken. Ik gebruikte de vorige keer de ah voeding als aanvulling omdat ik veel te weinig opbrengst had bij het kolven.
Hoe weet je dat dit klopte dan? Want flesjes melk, afgekolfd of niet, zijn niet te vergelijken met live bv geven. Voor wat betreft je 3 vragen: ja dat kan. Je kan idd. zelfs mengen, al wordt dit niet aangeraden. Ik heb het bij de eerste wel een poos gedaan en je moet wel echt goed kunnen rekenen en op kunnen letten in ieder geval. Een stuk makkelijker is dan om 1 voeding per dag te vervangen ja. Met Nutrilon prefea heb ik geen ervaring. Maarrrrr... je hebt het erover dat je je bv weer op wilt krikken en daar ook al mee bezig bent. Ik zou dan toch niet zo gauw denken aan 1 voeding gaan vervangen door flesvoeding. Maar ik snap wel dat je dat als wellicht ietwat onzekere mama toch ((wellicht te) gauw) doet. Borstvoeding blijft trouwens beter op gang bij live voeden dan bij kolven (al is kolven natuurlijk weer beter dan niets doen). Oefenhapje hoeft trouwens echt nog niet. En zeker als je liever weer teruggaat naar volledig bv geven, kan het een wijs besluit zijn om nog even te stoppen met oefenhapjes. Ik denk zelf, gezien de lichte onzekerheid die ik in je verhaal proef, icm. dat je graag terug wilt naar volledig bv geven, je het beste eens contact op kan nemen met een professionele lactatiedeskundige die is aangesloten bij La Leche League. Die kijkt echt met je mee naar jouw situatie en wensen. Als je hier alle tips en trics van anderen gaat lezen wordt je wellicht nog altijd niet veel wijzer/ zekerder
Wij hebben het bij beiden kindjes vanaf week of 12 altijd gedaan, fles van rond 16.00 uur en laatste fles flesvoeding ipv borstvoeding. Ging helemaal prima!
Bedankt voor je antwoord. Ik weet dat dit klopte omdat ze niet meer aankwam, huilerig was en om de 2 uur wilde drinken. Sinds is afkolf en weet wat erin gaat is ze een tevreden baby die om de 3,5 tot 4 uur komt. Ook komt ze nu weer netjes aan. De oefenhapjes erbij is gewoon voor erbij, dit om eventuele allergieën te voorkomen. Ik heb zelf alle allergieën die mijn moeder had overgenomen van haar, dus ik probeer alles eraan te doen om dit voor haar te voorkomen. - zo lang mogelijk borstvoeding. - starten met oefenhapjes zodat haar lichaam eraan kan wennen. dus eigenlijk volledig borstvoeding met oefenhapjes. Hier wil ik graag naartoe. Maar ik moet ook wat voorraad in de vriezer hebben voor noodgevallen natuurlijk. ik zal even gaan kijken naar een lactatiedeskundige.
Ja hoor kan echt prima. Mijn advies is wel als je we er terug wil naar volledig bv, de flesjes mengen. Gewoon in een ander flesje de kunstvoeding aanmaken en erbij gieten tot hoever je wil
mag ik vragen waarom dit is? en kan ik nu wel ineens een hele voeding vervangen voor fles of moet dit ook gelijkmatig geïntroduceerd worden?
Hoe bedoel je ineens een hele voeding vervangen voor fles? Ik zou als je kindje bv krijgt dit langzaam introduceren. Kunstvoeding is namelijk zwaarder dan bv ( bv is lichter verteerbaar ) door het gelijkmatig te introduceren geef je je kindje even de tijd om te wennen daaraan denk bijvoorbeeld aan krampjes ed.
dit is mijn vraag inderdaad. Hoe kan ik dit het beste doen? heb nooit niets met flesvoeding gedaan dus daarom mijn vraag hoe dit het beste te gaan doen? In sommige berichten lees je dat mensen ineens een borstvoedings moment geheel vervangen door een fles. Maar ik weet dat borstvoeding laxerend werkt en flesvoeding het tegenovergestelde dus ik ben hier voorzichtig mee maar ik weet niet goed hoe.
Je moet even kijken de hoeveelheid wat je in een zakje/potje in de vriezer. Is dit bijvoorbeeld 100cc dan maak je in een ander flesje 60kv ( 60 water en 2 scheppen voeding, ook al verwarmen) vervolgd giet je dit bij de 100cc bv tot je op de 150cc uit komt.
Mijn advies is: laat je kleine lekker bij jou drinken! Misschien wilde ze wel even om de 2 uur drinken om zelf te regelen dat de productie van jou omhoog ging….. Je kunt wel fv gaan gebruiken (1 volledig flesje of combi bv/fv) maar blijven jij en je kleintje dan nog goed op elkaar afgestemd??? Als je doel is om zo lang mogelijk bv te geven is, dan zou ik de fv achterwege laten je kleintje op verzoek voeden. Voor wat betreft een voorraadkelder opbouwen: ‘s Ochtends na de ochtend voeding even nakolven. Of tussen 2 voedingen door even extra kolven.
Nou… Het cb is echt niet anti flesvoeding. Ze weten over het algemeen juist helemaal niet veel van borstvoeding, en ik denk dat ze eigenlijk moeite hebben om jou te adviseren omdat de kennis te kort schiet. Als je het niet precies weet dan kun je ook niet goed adviseren. De meeste moeders zijn tegen deze tijd al overgestapt op kunstvoeding, helaas. Ik denk ook dat het vaak willen drinken juist een poging was van jouw kleintje om je productie te verhogen, een logische stap als ze meer voeding nodig hebben. Wie weet vind je de weg naar volledig live voeden weer. Als je 1 voeding gaat vervangen door kv, realiseer je dan wel dat je die voeding alsnog zal moeten blijven kolven. Anders doe je juist het tegenovergestelde van de bv opkrikken. Live voeden is echter over het algemeen een betere stimulans dan kolven. https://www.nvlborstvoeding.nl/locaties/ Via deze link vind je een lactatiekundige. Succes!
Ik denk dat ze zo “vaak” komt om idd de voeding te veranderen. En bv kindjes hebben wel vaker een kleine dip in de groei zolang daarna maar wel weer een groei is. Gebruik je de who groeicurve voor bv? Die is heel anders dan de gewone groeicurve die is nml meer gebaseerd op fv. En zoals ook al werd gezegd is door live voeden krik je de borstvoeding op en met live drinken ze meer dan je kan kolven!