Een vriendin van mij heeft sinds een lange poos al een kinderwens maar haar relatie is 6 maanden geleden gestrand. Nu hadden we het laatst over haar kinderwens en het feit dat zij al tegen de 30 aanloopt. Zij vertelde mij dat haar ex haar een half jaar geleden een potje heeft gegeven met sperma die zij kon invriezen. Als zij geen andere partner kon vinden die haar een kind zou geven zou ze dat potje met sperma van hem kunnen gebruiken. Zij zit hier dus nu serieus over na te denken, maar ik vraag me af: kan dit wel? Is dit wel legaal? Doen ze hier niet moeilijk over in het zkh? Het lijkt me niet dat dit zomaar kan toch? Kan iemand mij meer informatie geven want ik wil niet dat mijn vriendin hoopvolle verwachtingen heeft terwijl dit onmogelijk is.
Hihi beetje vreemd verhaal dit..... Hier heb je een potje sperma voor als je ooit eens een kind wilt? Geen idee of die sperma nog wel goed is?
Nee dat is niet legaal en de kans dat het sperma nog goed is is 0%. Dat kan je echt niet in een huis, tuin en keuken vriezer invriezen. Invriezen kan alleen in een laboratorium met stikstof.
En dat bewaart ze zelf in de diepvries? Apart, want volgens mij wordt het in het ziekenhuis op een heel lage temperatuur in de diepvries bewaart. Volgens mij een temperatuur welke een gewone huis-tuin-en-keukendiepvries niet eens kan halen. Verder wordt het in het ziekenhuis ook steriel bewaard. Lijkt me niet dat je dat met een potje sperma thuis kunt doen. Bij het ontdooien thuis lijkt het me ook niet goed gaan. Want volgens mij moet het middels een speciaal proces ontdooit worden. Kortom: mij lijkt het sperma ook meer dood dan levend als ze het uit haar diepvries haalt. En qua juridisch: heeft ze het zwart-op-wit staan dat ze dat sperma nog mag gebruiken? Stel je voor dat hij op zijn woorden terugkomt namelijk. En bijna 30... zo oud is dat helemaal nog niet. Oud genoeg om nog een leuke partner/vader voor je eventuele kinderen te vinden, lijkt me. (Kan ik over mee praten ).
Even een wetenschappelijk feitje. Maar zoals ik al zei als het al mogelijk zou zijn is het illegaal en kan ze zelfs vervolgd worden. Wij zijn nu zwanger via IVF, maar stel, we hadden nog cryo's (ingevroren embryo's) en wij zouden uit elkaar gaan is het ziekenhuis zelfs wettelijk verplicht deze te vernietigen.
Ja, ik weet dat het een beetje een vreemd verhaal is. Vond het ook een beetje apart, maar vond wel dat ik het even moest navragen hier. Bedankt voor jullie reacties dames.
Hoe kom je erbij om zelf een potje sperma in de vriezer te zetten?! Toch logisch dat dit niet zomaar kan?! Hoe moet het dan ontdooid worden, even op de kachel of in de magnetron?