Zijn er vleesexperts in het huis . Ik las op het voedingscentrum, dat mediumgebakken/ rauw vlees wel mag in de zwangerschaf. Mits je het minimaal twee dagen invriest bij min 12. Nu wilde ik voor de kerst een mooie rosé rosbief maken en tsja.. als ik een stukje veilig kan pikken. Dan is dat natuurlijk fijn Alleen: hoe ontdooi/ bereid je dat vlees dan op de juiste manier? Althans: ik ga er even van uit dat het VC ook wel doorheeft dat je dat biefstukje uiteindelijk moet bakken en dat dit moet gebeuren zonder, of met minimale bacteriegroei?
Ja dat is inderdaad de meest gangbare manier volgens mij. Je mag het in ieder geval niet te snel ontdooien toch? Dan kunnen juist bacteriën snel groeien.
Als je in de magnetron wilt ontdooien dan het beste op de laagste stand. En dan afhankelijk van grootte/dikte een paar minuten en halverwege omdraaien.
Ik ontdooi vlees altijd in de koelkast. Dus dan haal ik het er de avond ervoor (of de ochtend als ik het vergeet) eruit en leg het in de koelkast...
Hier is het echt niet zo snel ontdooid, het heeft zo'n 24 uur nodig. Dus meestal ruim een dag van tevoren. Al ligt het er wel aan wat voor vlees/hoe groot de portie is enz.
Ja klopt hoor. Meestal haal ik het er op donderdag uit als ik uit mijn werk kom (rond 17/18) en dan is het op vrijdag tussen 17/18 goed te gebruiken. Soms vergeet ik het en dan haal ik het er bij opstaan om 6 uur uit. Dan is het vaak nog een beetje hard (afhankelijk van de portie)
Ow ik doe het altijd direct vanuit de vriezer in de pan 🙈 Haha maar biefstuk ofzo zou ik sowieso eerst wel laten ontdooien
Rosbief die bevroren werd, is daarna écht niet lekker meer. Dat mooie stukje vlees wordt daardoor echt verpest. Vind ik.
Ik zou het uit de koelkast gelijk bereiden. ik zou het lekker aanbakken in de pan en dan daarna gelijk door verplaatsen de oven in met aluminium folie eroverheen. lekker met olie, zeezout brokken en kruiden erbij. ik heb ook vaker gewoon vlees in de vriezer gegooid en daarna rauw opgegeten. maar ik weet niet of ik dat met kerst aandurf. Dan zou ik voor je zelf even inschatten hoelang het buiten de vriezer/koelkast komt te liggen. als je het gelijk uit de koelkast bereid en in de oven zet. vervolgens alle borden klaar maakt zodat als het uit de oven komt dat je gelijk kunt aanvallen Dan zou ik het ook aandurven .
Nee hoor proef geen verschil 😅 Alleen vlees waar ik wat mee doe zoals gehakt, stoofvlees etc laat ik eerst ontdooien. Maar een hamburger, speklapje, kippenvleugeltjes etc gaan zo de pan in
+1 Dat echt lekkere biefstukje wat ik graag bij de slager haal, is echt zo lekker niet meer als het eerst thuis bevroren is geweest. Dit jaar eet ik dus geen biefstuk met Kerst.
Snel invriezen, langzaam ontdooien is het advies. Toch zou ik er heel voorzichtig mee zijn in de zwangerschap, toxoplasmose gaat nl wel dood in diepvries maar dat geldt niet voor andere micro-organismen zoals listeria en salmonella en die kunnen ook op rundvlees zitten.
En toch doe ik dat juist vaak met die hele lekkere stukjes wel. Die haal ik rechtstreeks bij de de slachter dus niet bij de slager. Daar is dan niets mee gebeurd geen enkele toevoeging of bewerking. Hij raad het juist aan. Of vanavond eten of invriezen. En aangezien ze de week van kerst dicht zijn haal ik het einde volgende week vriezer in en i.d. ongeveer 24 uur van te voren eruit.. Heb er alle vertrouwen in dat dat goed komt Hmm krijg er honger van van dit topic
Slachter -> groothandel -> slager -> consument of Slachter -> consument Als ik hier zie hoe het vlees bij de slager aangeleverd wordt, dan is het inderdaad niet meer onbewerkt, vaak al diepgevroren geweest en bij iedere keer invriezen gaat er smaak verloren.