ziek door zwangerschap/ dan verlof/ dan ww?!

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door hopelessinlove, 21 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. hopelessinlove

hopelessinlove Fanatiek lid

17 nov 2011
    1.143
    0
    0
    Hallo,

Vanaf 01-04-12 werk ik bij mijn 1ste en ook huidige werkgever. Nu zit ik sinds mijn 9de zwangerschapsweek in de ziektewet wegens zwangerschapsgerelateerde klachten. Inmiddels gaat volgende week mijn verlof in omdat ik 6 weken van te voren met verlof moet gaan. Ook heb ik afgelopen week gehoord dat per 01-04-13 mijn contract niet verlengd wordt wegens reorganisatie.

Nu weet ik dat het uwv mijn zwangerschapsverlof door betaald aan mij vanaf het einde dienstverband. En ik hoop ook na mijn verlof gewoon bij een nieuwe werkgever te kunnen beginnen! Maar wat nu als ik nog geen baan heb ? Val ik dan binnen de 26 weken grens voor ww, ondanks dat ik door zwangerschap ziek thuis heb gezeten? En als ik het goed begrijp heb ik dan recht op 3 maanden ww? Ook is mij onduidelijk of ik tijdens mijn verlof dan al moet solliciteren voor mijn ww, of dat er pas na mijn verlof wordt geteld ?En wanneer moet ik dit aanvragen bij het uwv?

Sorry voor al deze vragen! Maar er spookt momenteel van alles door mijn hoofd en ik wil gewoon alles fatsoenlijk weten. Op de website heb ik ook gekeken maar vind geen duidelijke antwoorden op mijn vragen!

Alvast bedankt!!

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Hopelessinlove,

Het klopt dat je verlof doorloopt als je contract eindigt. Vraag aan je werkgever of hij tijdig aan UWV doorgeeft dat je uit dienst gaat. UWV kan dan de uitkering direct aan jou overmaken en niet meer aan je werkgever.

Na afloop van het verlof kun je in aanmerking komen voor WW. Deze kun je een maand voor je eerste werkloosheidsdag aanvragen via www.werk.nl, waar je je ook kunt inschrijven als werkzoekende. De eerste werkloosheidsdag is in jouw geval de eerste dag na het verlof, mits je op dat moment beschikbaar bent voor werk. Ben je dat niet? Dan moet je je op die dag ziek melden bij UWV, en kom je eerst in de ziektewet.

De einddatum van je verlof hangt af van je werkelijke bevallingsdatum. Ligt deze na de uitgerekende datum, met andere woorden, ben je te laat bevallen? Dan wordt het verlof verlengd met het aantal dagen dat je te laat was. Omdat de einddatum van het verlof nog niet vaststaat, is je eerste werkloosheidsdag ook nog niet bekend.

Als je tijdens het verlof werkloos wordt, kijkt UWV naar de gewerkte weken en het gemiddeld aantal gewerkte uren in de 26 weken vóór het verlof. Tijdens het verlof ben je vrijgesteld van re-integratieverplichtingen. Je hoeft daarom niet te solliciteren tijdens je zwangerschaps- en bevallingsverlof.

Actuele informatie vind je hier.

Ik wens je een fijne zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina