Bloedonderzoek uitslag

Discussie in 'De lounge' gestart door Roosje24, 10 mei 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Roosje24

Roosje24 Fanatiek lid

21 jan 2012
    4.149
    154
    63
    Hoi dames,

ik heb vrijdag bloed laten prikken.. huisarts zou mij bellen vandaag maar nog niet gedaan maar zag dat mijn uitslagen al binnen was. Ik weet dat zij het beste weten maar zij hanteren altijd andere waardes zoals dat mijn vitamine d laag was en volgens hun normaal. Heeft er iemand verstand van waardes. Ik heb al een trage schildklier

ferritine — 10 ug/l
    foliumzuur — 9.4 nmol/l
    Vitamine d — 24 nmol/l
    Hemoglobine (hb) — 7 mmol/l
    TSH — 4.5 mIU/l
    FT4 — 11.6 pmol/l

Ben ook wel benieuwd wat de huisarts gaat zeggen. Soms vinden ze de waardes net goed en krijg geen medicatie maar moet dan een supplement van kruidvat halen ofzo..
    Alvast bedankt

2. Summerbelle

Summerbelle Niet meer actief

Je zou de waardes kunnen Googlen om te zien welke waarden als “normaal” worden beschouwd.

3. Seffie

Seffie Fanatiek lid

17 apr 2019
    2.270
    2.618
    113
    Vrouw
    Tsh is volgens artsen binnen de norm maar ideale tsh ligt tussen de 1 en 2 dacht ik. Mijne was ook 4.8 en dat was goed zeiden ze. Mijn schouders lopen ervoor bij het ziekenhuis is 4.8 is echt veel te hoog :( jammer dat ze zo in hokjes denken he.

4. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.133
    8.867
    113
    Je hebt de referentiewaarden erbij nodig om het te kunnen beoordelen (die verschillen nog wel eens per lab).

TSH lijkt me aan de hoge kant. Als je medicatie slikt, dan moet die worden opgehoogd (TSH van rond de 1 is dan gewenst). Als je nog niets leuk, zou ik over een maand of drie nogmaals laten controleren om te kijken of het gelijk blijft of veranderen.

Neem aan dat je klachten hebt als je je bloed hebt laten checken?

5. MnnW

MnnW Fanatiek lid

10 jun 2013
    3.244
    2.361
    113
    Vrouw
    Je Hb en vitamine D zijn te laag, TSH aan de hoge kant. Wat dit voor jou betekent kun je het beste met je huisarts bespreken, maar het lijkt me verstandig om te bespreken wat zorgt voor de bloedarmoede (eet je weinig ijzerrijke producten of heb je hevige menstruaties?) En vitamine D aan te vullen (dit kan ook prima met supplement van de drogist). Wat het TSH betekent is afhankelijk van eerdere waarden en of je bv al schildkliermedicatie gebruikt (dan zou die dosering iets omhoog moeten).

6. Roosje24

Roosje24 Fanatiek lid

21 jan 2012
    4.149
    154
    63
    Ik had idd medicijnen voor schildklier en voor ijzer.. had dus wel klachten.. geen energie, vermoeidheid.. koud hebben en meerdere dingen hoor.
    Ik ben ook verwezen naar een psycholoog weer door depressie of burn out.. dat is ee ander onderwerp. Misschien dat ik een ander topic open erover nog..

maar ik denk dat dit tekort aan alles de kers op de taart was (noem je dat zo hihi)
    Want ik ben op. Heel erg..
    ze hanteren idd andere waardes. Wat
    Hoog of laag is vinden ze normaal etc..
    Ik denk dat ik zo zelf even ga bellen

7. LizMe

LizMe Fanatiek lid

7 aug 2016
    3.864
    2.548
    113
    Wat ook wel fijn is om te weten is wat je MCV is, als die laag is dan komt hb te kort vaak van bloedarmoede en als die te hoog is van b12 te kort.

8. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.818
    113
    Je tsh is te hoog en je ft4 is aan de lage kant en voor jou dus niet goed (anders was je tsh niet te hoog). Slik je nu levothyroxine?
    Wat zijn de referentiewaarden? Het kan ook gaan om een subklinische hypotheroide, dan is medicatie niet altijd nodig.

9. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.818
    113
    Eenmalig 4.8 zonder dat je ft4 te laag is, hoeft niet erg te zijn. Als je medicatie slikt is het wel sowieso te hoog.

NiekeKris vindt dit leuk.
  10. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    lastig.. gezien die waardes (ik lees de reacties van de andere- weet alleen dat het hb laag is) - zouden die depressie/burn out klachten ook veroorzaakt kunnen worden juist door tekorten... Dus dat het andersom is. Sterkte in elk geval. Hopelijk is er iemand die echt even verder wil kijken... ook voor wat betreft eerder genoemde B12.

11. Baileyy

Baileyy VIP lid

12 feb 2012
    5.629
    1.443
    113
    Wat goed eigenlijk dat je die bloeduitslagen zelf te zien krijgt. Is bij ons niet helaas

12. Roosje24

Roosje24 Fanatiek lid

21 jan 2012
    4.149
    154
    63
    Wij kunnen idd uitslagen zien via een site waar je kan inloggen. Dat is nu wel heel fijn. @Baileyy

@Athina
    Dat dacht ik inderdaad ook. Kan ook ermee te maken hebben hoor maar ga toch even naar een psycholoog. Ben al eerdere keren geweest en nu ben ik helemaal de weg kwijt

ik slik idd medicijnen.. wat ik een tijdje niet heb geslikt (korte periode) levothyroxine
    50 mcg . Ze hebben gebeld en nu moet ik gewoon verder met dit

ik heb nu voor mijn ijzer ferrofumaraat gekregen 200 mg tablet
    2 maal per week 1 tablet

voor mijn vitamine d heb ik colecalciferol capsule 25.000IE gekregen voor 8 weken. Daarna moet ik gewoon vit d kopen van kruidvat of etos..

nou ik ga weer beginnen met de medicijnen. Hopelijk helpt het wel om mijn energie terug te krijgen

13. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.818
    113
    50 mcg levothyroxine is wel aan de lage kant, dus het is wel logisch dat je waardes nog niet goed zijn. Je kunt eens op het schildklierforum kijken voor meer informatie.

14. Kramertje

Kramertje VIP lid

4 apr 2019
    7.270
    5.870
    113
    Vrouw
    Ik slik ook maar 50 mcg levothyroxine en mijn waarde is van 4,58 naar een nette 1,67 gegaan.

15. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.818
    113
    Zeg niet dat het niet kan he? Misschien doet jouw schildklier zelf ook nog wel wat. Maar haar waardes zijn niet goed op die dosis. En misschien had jij een subklinische hypo?

16. Kramertje

Kramertje VIP lid

4 apr 2019
    7.270
    5.870
    113
    Vrouw
    Dat zeg ik toch ook niet dat wat jij zegt niet waar is of niet juist is? Ik geef alleen aan dat mijn waarde ook hoog was en met slikken van 50mcg netjes was gedaald, meer niet niet. Heeft ook een maand of 3 geduurd.

Siepie85 vindt dit leuk.
  17. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.330
    8.332
    113
    Amsterdam
    Ze zegt ook dat ze het niet altijd elke dag genomen heeft hè. En het is helemaal niet zo’n lage dosering, zeker gezien ze op rand van normaal waarde zit. Nu weer goed slikken en over 2-3mnd opnieuw bepalen. Ft4 is namelijk wel normaal.

Poolvos vindt dit leuk.
  18. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Mijn mcv was normaal bij b12 tekort

19. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Je zou wel een ijzerkuurtje kunnen gebruiken (3x per week 100 en dus NIET iedere dag 200. Minder is veel effectiever) . Die is laag denk ik (zo zonder referentiewaarden). Je HB wijst ook op laag ijzer. Overigens kan je beter ferritine laten meten, dat zegt iets over je voorraad.

Voor vitamine D kan je idd in de winkel terecht. Neem als onderhoudsdosering 2000-4000ie per dag en start op met 3 weken minstens 4000-7000ie per dag als boost. Er is een lichaamsgewicht formule ergens voor een onderhoudsdosering.

Verder, je schildklier. Even slag om de arm dat je ft4 dus laag in de referentiewaarden zit. Je tsh is duidelijk. Is er een verleden met tsh waarden? Desnoods wat jaren terug? Als je tsh oploopt heb je sowieso grond voor nader onderzoek. Ik viel om met jouw tsh. In Duitsland is de bovengrens tsh veel lager (2,9?). Kan je geen proefbehandeling vragen of doorverwijzing internist?
    Hoe is je cholesterol?
    (Trage schildklier is dus lage ft4 en hoge tsh).

Even los van je schildklier, bij mij daalden ijzer en vitamine D altijd maar door en door. Totdat ik met vitamine B12 injecties begon, het blijft nu stabiel. Let wel, voordat je een B12 spuit zet of een B12 pil slikt, moet je het laten uitzoeken qua waardes. Eenmaal gespoten/bijgeslikt en je kan het voorlopig niet verder onderzoeken. Heb je ook B12 uitslag uit het verleden? Overigens qua behandeling is (tenzij je veganist bent) injecties de enige manier om het op te lossen. Maar daarvoor moet er wel eerst een b12 uitslag minstens zijn ;)

Heb je meer uitslagen? Ziektes in de familie? Etc

20. Zomerrr

Zomerrr VIP lid

5 jun 2011
    5.097
    503
    113
    Ik heb onlangs van mijn internist vernomen dat vroeger de grens van 50 werd gehanteerd voor vitamine D maar dat ze nu het liefst 70 als onderwaarde aanhouden.

Bij foliumzuur is het gewenst niveau 7.

Dit is uiteraard de informatie welke aan mij is verteld. Heb zelf geen medische achtergrond.

Deel Deze Pagina