Hoe te beginnen met bijvoeding?

Discussie in 'Voeding' gestart door Jeal, 31 jul 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jeal

Jeal Actief lid

2 mrt 2009
    305
    0
    0
    De titel zegt het al... ik ben benieuwd hoe jullie zijn begonnen met bijvoeding. Op wat voor tijdstip? Gewoon naast de fles of ipv een fles? Eerst fruit? Of eerst groente? Gelijk elke dag of om de dag?

Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen hierin!

2. Wolkjuh

Wolkjuh Niet meer actief

Wil ik ook weten, aangezien ik ook binnenkort ga beginnen met bijvoeden.

3. Diesel82

Diesel82 Actief lid

26 mrt 2009
    390
    0
    0
    Wij zijn begonnen met groente. Tussen 2 flessen in, meestal rond 18.00 uur. Beginnen met een paar hapjes, dit iedere dag op ongeveer hetzelfde tijdstip. Ook een aantal dagen achter elkaar dezelfde groentesoort gegeven om te kijken of er geen allergische reactie ontstaat. Al gauw werd het een half potje wat onze dochter op at en nu zit ze inmiddels op een heel potje. Toen de groentesoorten allemaal goed gingen zijn we in de ochtend fruit gaan introduceren, hetzelfde als de groente. Hoop dat jullie hier iets aan hebben.

4. Jeal

Jeal Actief lid

2 mrt 2009
    305
    0
    0
    Bedankt voor je reactie, Diesel!

5. tulip

tulip Niet meer actief

Ik ben begonnen met fruit en om de dag. Ik gaf het s middags tussen de flesjes door. Dus een fles om 12.00 uur en 16.00 uur en dan om 14.00 uur wat fruit. Na een aantal weken toen het dagelijks ook goed ging kreeg ze groente erbij, dat heb ik meteen op een normaal tijdstip gegeven om 17.30/ 18.00, ik hoor ook wel van mensen die het om 16.00 uur geven, maar dat vind ik persoonlijk raar, (of je moet ook zelf om 16.00 uur warm eten) Het makkelijkste is om je kindje met je mee te laten eten, dan hoef je dat schema straks al niet meer te veranderen.
    Fruit verschoof toen naar de ochtend. Mijn dochter sliep nog heel veel s ochtends (van 9.00- 12.00uur) dus om 9.00 uur fruit en naar bed, is je kindje langer op, kan half 10/10 uur ook prima.

Het beginnen met fruit ging hier prima, ze eet nog steeds liever warm.:D

Als je meer vragen hebt hoor ik het wel.

6. Jeal

Jeal Actief lid

2 mrt 2009
    305
    0
    0

7. Wolkjuh

Wolkjuh Niet meer actief

Ik geef zelf borstvoeding. En op verzoek dus heb geen vaste tijden wanneer ik voed, maakt het dan ook niet uit wanneer ik begin? Denk zelf dat ik begin met fruit (appel). Dus als ik het goed begrijp begin je eerst een paar dagen met een paar theelepeltjes(fruit of groente) na die dagen overgaan op een ander fruitsoort. Maar mag je dan na die paar dagen ook gelijk beginnen met groente? Dus dat je dan fruit smorgens rond een uur of 10 geeft en groente om 18uur (en dan ook weer een paar dagen dezelfde groente neem ik aan) of is dat teveel voor zo'n kleintje fruit en groente op een dag zo snel?

En hoe zit het met pap (bambix groei-ontbijt). Is dat echt nodig of vinden jullie van niet, want het cb had het er een keer over.

Bedankt voor alle tips btw!

8. Wolkjuh

Wolkjuh Niet meer actief

Oh nog iets vergeten te vragen:) En wat voor groente kan ik het beste mee beginnen voor het eerst?

9. Elke1984

Elke1984 Niet meer actief

Ik kan je het boek 'Eten voor de kleintjes' héél erg aanraden. Er staat vrij veel info in over bijvoeding, voornamelijk in combinatie met BV en er staan ook veel recepten in en een mooi overzicht over wat je wanneer mag geven. Het is wel op basis van de Rapley-methode, die ik ook ga toepassen maar je kan natuurlijk altijd prakken. ;)

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken

Ik ben zelf met groente begonnen, omdat dat voedzamer is, milder, zachter van smaak en minder allergeen.

Ik heb gewoon het introductieoverzicht op borstvoeding.com gevolgd. Daar staan zoveel soorten groente en fruit op dat je ook eens op een idee komt zelf iets anders te proberen.

Ik bood eten aan als ik zelf ook at, makkelijker qua tijdsindeling. Gewoon een borst, wat eten en dan weer een borst.

11. Wendie1979

Wendie1979 Actief lid

28 jan 2009
    187
    0
    0
    Wij zijn ook met 3,5 maand begonnen met een paar lepeltjes, eerst alleen fruit en daarna ook rond etenstijd (aan tafel) een paar hapjes groente.

Inmiddels is ons ventje nu net 4 maanden geweest en smult heerlijk van zijn fruit en groente.

12. Wolkjuh

Wolkjuh Niet meer actief

Elke en dirksmama. Hier heb ik zeker wat aan, dank jullie wel!

13. Stefanie83

Stefanie83 Bekend lid

20 jul 2009
    962
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij zijn begonnen met af en toe een paar hapjes en dat hebben we langzaam opgebouwd. Inmiddels is mijn zoon bijna 6 maand en sinds een week is zijn schema als volgt:

7.30: 240 ml melk
    11.00: 1 klein potje fruit (vanaf 4 mnd) of vers gemaakt fruit (bijv: 2 perziken)
    13.00: 240 ml melk
    17.00 - 18.00: 1 klein potje groenten (vanaf 4 maand)
    21.00: 240 ml melk, aangevuld met 2 scheppen rijstebloem

14. Jeal

Jeal Actief lid

2 mrt 2009
    305
    0
    0
    Mooi schema. Bedankt voor de tip. We zijn inmiddels ook begonnen met rond etenstijd een paar lepeltjes groente. Als dat goed gaat wil ik haar straks 's ochtends wat fruit gaan geven.

15. palmie37

palmie37 VIP lid

8 jun 2009
    5.294
    40
    48
    administratief medewerkster
    overijsel
    Dat betekend dat hij nog maar 3 flessen krijgt?
    Mooi schema hoor:)

16. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Zin a strookt niet met zin b.

Kinderdietist Stefan Kleintjes stelt helemaal nergens dat je eerst met groente zou moeten beginnen en trouwens ook niet dat je een aantal dagen achtereen 1 soort groente of fruit moet proberen bij een kind dat geen verhoogde kans heeft op een allergie!

Er bestaan tientallen soorten groente en ook fruit is er te kust en te keur. Het is onzin te stellen dat groente voedzamer is, milder, zachter van smaak en minder allergeen.

Veel koolsoorten geef je niet onder de 1,5
    Nitraatrijke groente is heftig voor de darmen en mag niet vaker dan 2x per week.
    Aardappel, aubergine, tomaat en paprika is nachtschade en dus allergeen.
    Prei, ui, knoflook begin je ook niet mee.

Het meeste fruit is voedzaam, mild, zacht van smaak en helemaal niet allergeen, denk aan:
    abrikoos, appel (is vrij hard om mee te beginnen), avocado, banaan, druif, kers, mango, meloen, peer, perzik, pruim en meloen.
    Het enige dat je niet in het begin moet geven zijn aardbeien, bessen, citrusfruit en kiwi.

17. Wolkjuh

Wolkjuh Niet meer actief

aha!!! weer wat geleerd :D

18. Stefanie83

Stefanie83 Bekend lid

20 jul 2009
    962
    0
    0
    NULL
    NULL
    Klopt, hij krijgt inderdaad nog maar 3 flessen. Zo'n 4 weken geleden zat hij nog op 5 flessen, maar ineens wilde hij niet meer zoveel. Toen zijn we naar 4 flessen gegaan, maar we merkten dat hij tegen de tijd dat hij de laatste fles zou krijgen (23 uur) altijd al sliep en net zo goed door kan slapen. Dus nu hebben we de hoeveelheid per fles wat opgehoogd en krijgt hij nog maar 3 flessen en dat gaat goed. Maar als hij toch tussendoor een keer honger krijgt, geven we hem gewoon een extra flesje hoor. Het is maar net wat meneertje wil :D En met zijn fruit- en groentenhap krijgt hij ook nog wat extra water in een flesje zodat hij voldoende vocht binnen krijgt.

Deel Deze Pagina