Dag allen, Ik heb nu 4 maanden borstvoeding gegeven, maar heb voor verschillende reden beslist volledig af te bouwen. Wat ik me nu afvraag: de laatste tijd merk ik dat de functie van de borst niet enkel voeden is, maar ook dat mijn baby er troost vindt. Ik leg hem even aan, hij legt zijn handje stevig rond de andere borst en valt zo gemakkelijk in slaap. Ik vraag me af welke alternatieven ik kan bieden als er geen melk meer uit mijn borst komt... Zou ik hem nog altijd aan de borst kunnen leggen en dat hij zo de 'warmte' voelt? Of gewoon knuffelen? Of veel huid op huidcontact?
Wil hij een speentje nemen? Die dan geven en hem lekker dicht bij je houden zodat hij wel jouw warmte voelt en je ruikt. Inderdaad misschien huid op huid contact als je dat zelf prettig vind. Aanleggen zou ook nog steeds kunnen natuurlijk, al weet ik niet of hij het pikt als er geen melk meer uitkomt?
Mijn baby was wel een stukje jonger toen ik stopte, maar ik merkte dat hij de eerste 1-2 weken na het stoppen 's avonds nog wel graag even wilde 'drinken'. Zijn speentje of een fles voldeden dan niet. Ik heb hem dan gewoon even aangelegd 'voor de gezelligheid' en dat hielp wel, vaak viel hij dan na een paar minuutjes in slaap. Al snel was gewoon met een speentje in z'n mond tegen mij aanliggen ook prima. Maar geen idee of dat met een baby van 4 maanden ook zo gaat..
Dat kan zeker, en is voor je baby het fijnste. Maar aangezien je volledig wil stoppen weet ik niet of je dit zelf wel zou willen? Je zou anders een speentje kunnen proberen en huid op huid contact.
Ik zou bang zijn dat je daardoor juist weer meer melk gaat aanmaken. Vaak blijven je borsten nog weken of maanden na het stoppen melk produceren als het weer gestimuleerd wordt. Dus als je wil stoppen/gestopt bent, zou ik dat zelf niet doen, want voor je het weet drinkt ie weer echt.
Bedankt voor jullie reacties alvast. Hij heeft een speentje. Sinds zijn laatste groeispurt is hij selectiever geworden wanneer hij dit wil... Misschien zitten er ook al ergens tandjes tekenen van leven te geven. Maar het is het proberen waard. Tenslotte zullen kindjes die van het begin flessen kregen, toch ook wel getroost geraken, zeker? Ik weet niet of het toeval is, maar doordat ik afbouw, krijgt hij dus nog maar enkele voedingen borst, de rest fles. Hij wil minder gemakkelijk slapen en na nog wat extra knuffeltijd lukt het wel... Mist ie misschien toch de borst? Geen idee eigenlijk.
Ik heb hier langzaam afgebouwd en merkte wel dat ze het voornamelijk 's avonds fijn vond om lekker tegen me aan te liggen voor ze ging slapen. Beetje borstvoedingshouding maar dan zonder de borst.
Zoon heeft een speen. Ik ben met 6 maanden gestopt met de borstvoeding en nog regelmatig leg ik em tegen mijn borst terwijl die een speentje in heeft. Of leg em in dezelfde houding als toen die bv kreeg. Vind ie heerlijk en valt zo in slaap