Verdrietige vriendin

Discussie in 'De lounge' gestart door margot1983, 7 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. margot1983

margot1983 Nieuw lid

7 mei 2015
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik lees veel mee in dit forum, maar nog nooit zelf een berichtje geplaatst. maar eens moet de eerste keer zijn ;)

Ben nu inmiddels 32 weken zwanger, heb wat hobbels gehad met mijn gezondheid tijdens de eerste twee trimesters, maar inmiddels gaat het weer goed met me.

Mijn beste vriendin probeert al lang (jaren) zwanger te worden. door omstandigheden hebben ze het eerst uitgesteld, maar zijn ze begin dit jaar weer begonnen in een traject. Maar het wil allemaal niet zo lukken. Toen ze hoorde dat ik zwanger was, zei ze dat ze heel blij voor ons is, maar al snel kwamen de tranen en vertelde ze dat ze eigenlijk vooral boos en verdrietig was.

Nu krijg ik net een berichtje van dr, dat ze onze volgende afspraak wil afzeggen. het zien van mijn buik doet haar veel verdriet en dat levert weer veel stress op.

Ik begrijp het allemaal zo goed, maar weet niet meer wat ik moet.

Het doet me pijn dat ze het me niet gewoon verteld (heb haar eergister nog gezien) maar het doet me vooral ook erg veel verdriet.
    (en dat levert mij weer stress op)

Is er iemand met ervaringen of tips?

2. Drieka

Drieka Niet meer actief

Ik snap dat het jou pijn doet maar je vriendin zal het waarschijnlijk nog meer pijn doen om geconfronteerd te worden met je dikke buik terwijl zij ook al lang een kinderwens heeft die niet in vervulling gaat.

Ik denk dat je haar het beste eventjes met rust moet laten in de zin van afspreken, haar vooral niet pushen want dan stoot je haar alleen maar af.
    Probeer gewoon contact te houden via de telefoon of berichtjes, gewoon normale gesprekken, niks over je zwangerschap vertellen tenzij zij zelf daarnaar vraagt.

Als jullie echt een hechte vriendschap hebben dan komt het wel weer goed maar geef haar gewoon de tijd.

3. Micchan

Micchan VIP lid

24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Geef haar de tijd/ruimte..

4. fidel2010

fidel2010 VIP lid

26 aug 2010
    6.659
    212
    63
    Dit en toon wel interesse in haar zonder het nu over jezelf te hebben. Zet je zelf even op de tweede plek en erken haar verdriet.
    Want reken maar ondanks dat ze je het enorm gunt en voor haar heel oneerlijk aanvoelt.

5. xElles

xElles VIP lid

24 mei 2013
    9.575
    2.232
    113
    Laat haar weten dat je er alle begrip voor hebt en dat je haar alle tijd en ruimte geeft die ze nodig heeft.
    Zij komt dan wel naar jou toe als ze er aan toe is.

Is voor jou natuurlijk niet leuk, want je gaat je haast schuldig voelen wellicht.
    Maar voor haar is dit zo'n moeilijke situatie.
    Laat haar weten dat je er voor haar bent als ze je nodig heeft of haar verhaal kwijt wil.

Het is misschien ook lastig dat ze het niet direct tegen je zegt als jullie bij elkaar zijn, maar denk dat het haar ook veel verdriet doet om dit tegen jou te zeggen en dan is sms toch wat makkelijker..

6. pandavliegen

pandavliegen Fanatiek lid

17 jan 2014
    3.675
    80
    48
    Mars
    Dit.. maar ga haar niet negeren, probeer af en toe te informeren hoe het met haar gaat. En niet voor haar invullen wat ze wel/niet aan kan. Maar vraag het gewoon..

en stuur bijvoorbeeld met moederdag een berichtje dat je aan haar denkt o.i.d. weet dat dat voor veel meiden met een onvervulde kinderwens een moeilijke dag is.

Het blijven, voor beidde partijen lastige situaties, maar een hechte vriendschap komen jullie er wel uit! Mijn beste vriendinnetje is net bevallen van de 2de, en wij zijn eerder voor de eerste begonnen dan zij voor hun eerste waren ;). we hebben veel met elkaar gehuild, gelachen en gepraat. Al heb ik nooit een afspraak afgezegd vanwege haar buik. Heb wel aangegeven dat ik niet mee wou shoppen in prenatal. ;)

Want hoe dan ook, het is wel vervelend dat ze er nu niet ook voor jou kan zijn, in zo een bijzonder moment in je leven.

Ik hoop dat jullie er samen sterker uitkomen!!

7. margot1983

margot1983 Nieuw lid

7 mei 2015
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Inderdaad, schuldgevoel is groots aanwezig.
    Ik wil haar zo graag helpen, maar ben blijkbaar nu niet de juiste persoon. Dat geeft een machteloos gevoel.

Het is ook lastig; we hebben een gezamenlijk vriendengroep, waar we binnenkort ook nog samen mee gaan afspreken. en onze mannen zijn beste vrienden, die zien elkaar ook gewoon wekelijks.

Ik weet dat zij binnenkort weer een afspraak hebben bij de dokter. Gaat ze het wel waarderen als ik haar vraag hoe het gegaan is? of zal ik gewoon zeggen, dat ze me altijd mag berichten hoe het gegaan is?

8. Knuffie85

Knuffie85 Niet meer actief

Ik weet hoe je vriendin je voelt.
    Iedereen was om mij heen ook zwanger terwijl wij al 3 jaar bezig waren en toen nog niet lukte.
    Ben er vooral voor haar. Last zien en horen dat je het ook vervelend vind.
    Maar negeer hasr niet en last hasr vooral niet lonks liggen.
    Ik vond bij mij hoe moeilijk het ook was super om op al die kraamvisites te komen. Weet niet hoe het voor je vriendin is maar hopelijk mag ze ook gauw genieten van een mooie baby in hasr buik en kan ze ondanks alles dadelijk toch van jou kleintje genieten.

9. pandavliegen

17 jan 2014
    3.675
    80
    48
    Mars

Vraag hoe het is gegaan! Dat is wel echt belangrijk.. ook al krijg je het nu niet terug van haar.. maar als ik vanuit mezelf spreek, een vraag hoe het is gegaan, is veel fijner dan een "mededeling" je mag me altijd bellen/sms'en zeg maar.

Met zulke vragen help je haar ook.. interesse tonen, vragen hoe het gegaan is, op moeilijke dagen even een berichtje sturen met dingen als ik denk aan je/ knuffel/ wat jullie sturen :) (bijv moederdag/verjaardag/evt dagen van menstruatie als je die weet).

Ik ervaar zulke vragen/berichtjes/kaartjes als onmisbare steun..

10. xElles

xElles VIP lid

24 mei 2013
    9.575
    2.232
    113
    Als je weet wanneer die afspraak is, zou ik haar van tevoren een berichtje doen dat je aan haar denkt.
    Persoonlijk vond ik het altijd erg fijn als vriendinnen dat deden en kon ik ook even m'n verhaal kwijt.

11. knutselkitty

knutselkitty Fanatiek lid

30 jan 2013
    2.026
    66
    48
    Vrouw
    Sprookjesbos
    een luisterend oor, en jezelf even op de 2e plek zetten..

een vriendin van me was tijdje geleden bevallen, ik heb achteraf gezien, te weinig gevraagd naar haar en haar zwangerschap, maar ik kon het niet, ik kon gewoon niet vragen 'hoe gaat het daar'...

12. pandavliegen

17 jan 2014
    3.675
    80
    48
    Mars
    eigenlijk zou je het beidde moeten doen.. jezelf ff op de 2de plek zetten en vragen aan de ander hoe het gaat.. (spreek ook uit ervaring!)

13. knutselkitty

knutselkitty Fanatiek lid

30 jan 2013
    2.026
    66
    48
    Vrouw
    Sprookjesbos
    Ik zei al, 'achteraf gezien' ;) als ik de tijd terug kon draaien, had ik het een paar keer gevraagd, helaas had ik veel tegenvallers in het ziekenhuis in de periode dat ze zwanger was, teveel rondes als verloren moeten beschouwen door domweg pech, en daardoor heb ik toen het niet gevraagd.
    je kan niet van haar verlangen dat ze zichzelf op dat punt op de 2e plek zet, je kan het op dat moment alleen zelf doen, en hopen dat het de opening geeft dat er ook wat meer vanaf de andere kant geinitialiseerd wordt

14. Mandy3

Mandy3 Fanatiek lid

27 dec 2013
    3.658
    0
    36
    NULL
    Jemig lastige situatie meis.. Maar helaas wel herkenbaar.
    Er zijn veel tips gegeven waar ik me dan ook bij aansluit. Zoals die van pandavliegen en knuffie!

Maar geniet van je zwangerschap, niet geheel onbelangrijk :)

15. Lexie74

Lexie74 VIP lid

14 sep 2006
    9.364
    200
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    laat haar weten dat ze over die gevoelens met je kan praten, laat er ruimte zijn voor haar emoties. Dat vond ik persoonlijk heel prettig toen ik in haar schoenen stond

16. Sam86

Sam86 Fanatiek lid

16 aug 2007
    1.610
    89
    48
    Vrouw
    Mama
    Amersfoort
    Een vriendin van mij heeft mij 3x zwanger gezien terwijl zij een onvervulde kinderwens had. Mijn zoon wou ze niet eens vasthouden totdat mijn man hem in haar armen drukte. In pure onwetendheid, maar toen brak ze.... Heeft heel lang gehuild met mijn pasgeboren zoon in haar armen terwijl ze fluisterde hoe perfect hij was....

Inmiddels is ze moeder, maar nog hebben we het er regelmatig over hoe moeilijk het is om anderen zwanger te zien terwijl het zelf niet lukt.

Probeer te praten zonder te pushen. Heel lastig, want er is geen oplossing voor.

17. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Uiteraard prima om rekening te houden met je vriendin en naar haar te vragen, maar ga haar niet ontwijken! Las iets over een afspraak met een vriendinnegroepje, daar zou ik gewoon naar toe blijven gaan. Dat is ook jouw sociale kring en die heb jij ook nodig.

Verder vind ik dat jij ook tegen haar moet kunnen zeggen dat het voor jou verdrietig is dat je haar nu minder ziet en minder met haar kunt delen. Je zou ook aan haar kunnen vragen wat het voor haar makkelijker maakt en (als je nog wat verder bent) hoe ze straks jullie kleintje zou willen ontmoeten. Dit is voor jou een blijvende verandering en als zij jouw vriendin wil blijven, dan zal ze een manier moeten vinden om er mee te dealen (en ja, helaas weet ik uit ervaring dat dat moeilijk is, maar als je het niet doet hou je niemand over).

18. pandavliegen

17 jan 2014
    3.675
    80
    48
    Mars
    ja helemaal mee eens hoor!

19. margot1983

margot1983 Nieuw lid

7 mei 2015
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Heel fijn om al jullie reacties te lezen. Erover praten lucht enorm op en ik kan wat met jullie reacties.

Ik kan me niet voorstellen hoe het voor haar moet voelen en dat maakt het allemaal lastig. Probeer me heel vaak in te denken hoe ik me zou voelen als het andersom zou zijn.

20. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Geef haar de ruimte en laat ook weten dat dit doet, voor haar, en dat je haar niet als vriendin kwijt wil. Laat ook al je verwachtingen los wat betreft dat zij op kraamvisite komt en veel interesse heeft in je kind. Ik vermoed dat ze dat wel heeft, maar dat dat ook pijn doet en dat ze het daarom probeert weg te stoppen.

Als jij je verwachtingen bijstelt, kun je ook niet teleurgesteld worden ;)

Deel Deze Pagina