Ja dat kun je wel zeggen, alleen is het woord 'klonen' controversieel, omdat men dan meteen denkt aan hele wezens klonen en dat vinden veel mensen eng of zijn er op tegen, omdat alleen God leven mag scheppen, etc. Dus ik zou dat woord niet gebruiken. Kweken is misschien beter, net zoals ze schimmels en bacterieën kunnen kweken op een petrischaaltje. En kunnen we alsjeblieft ophouden met wie er waar in gelooft? Daar gaat dit topic niet over én het is niet toegestaan volgens de regels van het forum.
Hier ben ik het wel mee eens ik weet ook eigenlijk zeker dat er leven buiten onze planeet is. Een hele melk weg voor alleen ons aarden.Zou het. Ik geloof niet in god. Dat hoeft ook niet.
Klonen betekent dat er cellen ontstaan met dezelfde genetische en functionele eigenschappen als de moedercel. Je kunt klonen krijgen dmv kweken als de kweek van 1 specifieke cel afkomstig is. Het juiste woord is kweken. Idd vergelijkbaar met bacteriën in een petrischaaltje. Met het juiste medium (vergelijk dat als pokon bij planten) gaan de cellen delen en krijg je er heel veel. Deze cellen kun je biologisch invriezen. Bij ontdooien leven deze cellen nog (vergelijk het bij ivf waarbij embryo's soms ingevroren worden om op een later tijdstip te worden teruggeplaatst) en kunnen dus opnieuw worden gebruikt om op kweek te worden gezet (voor vermeerdering), of voor laboratoriumtesten, of voor (waar het topic origineel over begon) de ontwikkeling voor een vaccin. Zo ontstaat dus een cellijn. Deze cellen kun je dus oneindig lang blijven gebruiken. Je hoeft dus niet telkens opnieuw weefsel (van dieren/embryo's/tumoren) te gebruiken/offeren. Dat is de keerzijde.
Gaat de kwaliteit van dergelijke cellen in principe ook niet achteruit? Ik vind het echt geweldig interessant ☺
Op mars hebben ze toch water gevonden? Een essentieel element om te kunnen leven. We mogen allemaal geloven wat we willen geloven gelukkig maar.
Cellen kunnen, als ze lang invroren zijn geweest, wel achteruit gaan. Ook bij het ontdooien gaat een deel van de cellen nog dood.Zaak om ze eens in de zo veel tijd te ontdooien en/of 'door te zetten' (op kweek zetten en de nieuwe cellen opnieuw invriezen). Ook kan er bijvoorbeeld een besmetting in je kweek komen, waardoor deze niet meer te gebruiken is. Gelukkig heb je dan meestal nog wel vriessamples achter de hand (of je bestelt opnieuw op internet ), want het is niet altijd even simpel om zo'n besmetting weer kwijt te raken zonder je celkweek te 'beschadigen'. Zelf houden wij altijd de 'moedercellen' nog achter de hand, zodat je hieruit, als je kweek besmet blijkt, opnieuw een kweek kunt opstarten.
Als er al leven is (en dat is idd een kwestie van geloven tot op heden ) is het wetenschappelijk gezien aannemelijker dat het buiten ons melkwegstelsel is... welke relatief klein is. Het ging me niet om het wel /niet geloven in buitenaards leven
Daar heb ik het juist niet over.. het boeit me namelijk vrij weinig of iemand wel / niet geloofd en waarin iemand dan wel/ niet geloofd. Het ging mij erom dat ik het zo bijzonder vind wat er mogelijk is met 1 cel . En dat het dus bijzonder is dat dat alleen binnen dit melkwegstelsel Op 1 planeet kan en dat dit stelsel maar 1 van de vele is.
Born2bemom Daar gaat dit topic niet over. Als je daarover wilt discussieren, dan mag je daarvoor een nieuw topic openen. Off-topic reacties zijn officieel niet toegestaan, om die reden kan een topic gesloten worden.
Ik vind het een prachtige gedachte dat de longfibroblasten van 1 kindje dat niet heeft kunnen zijn, zoveel andere kindjes heeft kunnen redden. De voornaamste reden voor rode hond vaccinatie is de risico's tijdens de zwangerschap. Door deze vaccinatie zijn dus vele foetussen gered. Dat lijkt mij een hele troostrijke gedachte.
Dit precies. En ook jammer dat er gelijk zo'n negatieve associatie is met het woord abortus... Medisch gezien is een spontane abortus gewoon een miskraam.
Dat is bijzonder zeg. maar kan de stamcel weer niet besmet worden of is daar ook meerderen van. ben je zelf lab gebonden voor je werk of is het iets dat je goed hebt opgevangen.
Ik werk zelf op een lab. Als je net een cellijn begint dan kan daar idd wel besmetting in optreden. Soms raak je die wel weer kwijt, soms niet. Maar van de meeste veelgebruikte cellijnen zijn inmiddels zo veel kweken beschikbaar, dat een besmetting geen probleem is. Je bestelt 'gewoon' nieuwe cellen via internet, als je er niet meer uitkomt. 😉
Maar dat laatste is juist zo wrang; het is geen spontane abortus, maar een uitgevoerde.... En ik ben nu echt heel benieuwd hoe je het begrip "om medische redenen uitgevoerd" moet zien. Erg vage omschrijving in mijn ogen. De info in dit topic is voor mij echt nieuw en begin serieus te twijfelen of ik mijn kinderen nog wel wil laten inenten. Ik ben echt tegen abortus en heb er veel moeite mee dat het vaak wordt goedgepraat. Snap echt niet waarom een minimensje vermoord mag worden zolang het nog niet ver genoeg gegroeid is... Maar goed, ik snap dat dit topic hier niet over gaat.
Als blijkt dat het kind een dusdanig ernstige afwijking heeft, dat het niet levensvatbaar blijkt te zijn bijvoorbeeld. Het gaat verder, naar ik begrepen heb, om longweefsel. Dat kan helemaal losstaan van de eventuele afwijking. Of, wat al eerder gezegd is, dat de zwangerschap een gevaar voor de moeder was.
Ben dan ook heel benieuwd naar concrete verhalen hierachter. De betreffende moeders weten hiervan af. Misschien zijn er ook moeders hier die dat willen delen??