thuis of toch ziekenhuisbevalling?

Discussion in 'De bevalling' started by faye24, Jun 18, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. faye24

faye24 Bekend lid

Jan 5, 2009
    781
    0
    0
    Hallo meiden.Titel zegt het al..twijfels over thuis of toch in het ziekenhuis bevallen?

Aan de ene kant lekker thuis,het lijkt me namelijk niet prettig om met weeen naar het ziekenhuis te moeten.Aan de andere kant in het ziekenhuis hebben ze alles bij de hand en ook qua pijnbestrijding.
    voelt misschien wat relaxer..Aan de andere kant alleen het ziekenhuis geeft al een naar gevoel(voor mij)

Nu nog een vraag heeft een vk een tang en een pomp,of moet je daarvoor nog naar het ziekenhuis?De vk zegt als alles goed blijft gaan en ze ligt er goed voor dan lekker thuis bevallen.We hebben de ruimte, bad ect..

Wat vinden jullie en wat zijn jullie ervaringen?Alvast bedankt.

2. Suzanne1982

Suzanne1982 Bekend lid

Jun 16, 2008
    779
    0
    0
    Midden Nederland
    Hoihoi!

Lastig om te zeggen, want ik denk dat het toch op je eigen gevoel aankomt. Ik kies zelf voor een thuisbevalling. Ik voel me persoonlijk prettiger in mijn eigen huis zonder allemaal vreemde mensen om me heen in een steriele verloskamer. Daarnaast moet je in principe de ontsluitingsfase gewoon thuis doorbrengen en moet je inderdaad met weeën naar het ziekenhuis. De verloskundige heeft geen vacuumpomp of verlostang. Die hebben ze alleen in het ziekenhuis, maar als je besluit om thuis te bevallen en de verloskundige denkt toch dat het verstandiger is om naar het ziekenhuis te gaan, dan signaleert ze dat vroeg genoeg. Je kunt trouwens ook altijd bij het begin van de bevalling alsnog beslissen of je liever naar het ziekenhuis gaat. Die keuze hoef je nu nog niet vast te leggen.

Succes met je beslissing!

3. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

ik heb heel lang met dat dilemma rondgelopen hoor. liefst wilde ik thuis bevallen omdat het zo een vertrouwde omgeving is, je doet lekker wat je wilt je eigen persoonlijke spulletjes bij de hand. maar mn vriend vond het maar een eng idee dus om hem ook een beetje gerust te stellen heb ik voor het ziekenhuis gekozen. zolang hij maar bij mij in de buurt is vind ik het allemaal prima.

maar de plek waar je wilt bevallen kanje tot op het laatste moment nog wijzigen hoor geen probleem dus je hoeft nu nog geen definitieve keuze te maken.

4. faye24

faye24 Bekend lid

Jan 5, 2009
    781
    0
    0
    Dank jullie wel voor je reactie..Ik weet dat je op het laatste moment nog mag kiezen,maar wil het toch wel duidelijk hebben met 35 weken..ook met klossen plaatsen en gevoelsmatig.

@Lennylen hoe heb je het ziekenhuis ervaren?

5. diede

diede Lid

Jun 7, 2009
    17
    0
    1
    NULL
    NULL
    Hoi,
    Ik ben twee keer thuis bevallen en vond het helemaal super. Ik had van te voren bedacht dat als ik het niet zou trekken, ik alsnog naar het ziekenhuis kon gaan. Dit gaf mij rust. En natuurlijk moet je vertrouwen hebben in je verloskundige. Bij mij is alles perfect gelopen dus ik ben erg blij dat ik thuis ben bevallen, ik vond het erg bijzonder.
    maar je moet gewoon doen wat je gevoel je ingeeft. Dat is altijd goed! Veel succes

Groetjes

6. Trotsemama1986

Trotsemama1986 Fanatiek lid

Feb 10, 2009
    1,962
    0
    0
    Klossen enzo moeten zowiezo geplaatst worden hoor.
    Ook bij een ziekenhuis bevalling.

Maar ik begrijp wel waarom je het van te voren wilt weten.
    Hier een ziekenhuisbevalling omdat ik mij daar juist weer wat prettiger bij voel.

7. 000deesje000

Jul 22, 2008
    26
    0
    0
    Bemiddelingsmedewerker gastouderbureau
    almere
    Hoi Faye24,
    Van de eerste ben ik in het ziekenhuis bevallen. Hij moest direct na de bevalling de couveuse in omdat hij in zijn vruchtwater gepoept heeft. Bij zwangeschap van de 2de had ik dus mijn twijfels. Uiteindelijk toch voor een thuis bevalling gekozen.

Je moet zoieso met weeen naar het ziekenhuis. Je mag namelijk pas als je 8 cm ontsluiting hebt.
    Thuis heb je alle rust en ben je in een vertrouwde omgeving.
    Tangverlossing wordt in het ziekenhuis gedaan, evenals een vacumpomp (wordt door de gynecoloog gedaan namelijk).

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

8. mama 1984

mama 1984 Fanatiek lid

Apr 20, 2007
    3,151
    0
    36
    Ik heb zowel een thuis bevalling en een ziekenhuis bevalling meegemaakt..
    Bij de oudste ben ik thuis bevallen..
    Ik moest bij de 2e vanwege medische indicatie in het ziekenhuis bevallen....
    Het is dat ik nu weer in het ziekenhuis moet bevallen, maar als ik een keuze had dan wist ik het wel en ging ik zeker thuis bevallen....
    Succes met het maken van je keuze!

9. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

hihihih moet nog gebeuren en hopelijk snel een beetje. maar ik denk wel dat ik me erop me gemak zal voelen. ik laat het alsnog even weten als het zover is

10. loetje

loetje VIP lid

Jun 6, 2006
    7,445
    1,843
    113
    Ik heb beide meegemaakt en allebei waren het positieve ervaringen...

Mijn eerste bevalling wilde ik thuis doen. Het begon ook allemaal goed, alleen bij 7 centimeter stagneerde de ontsluiting. Uiteindelijk besloten om naar het ziekenhuis te gaan om te kijken of ze daar mijn weeën krachtiger konden krijgen mbv het infuus. Uiteindelijk heeft het nog van 4.30 (aankomst ziekenhuis) tot 21.16 geduurt voordat Milan geboren was. Wel om 13.00 uur een ruggeprik gekregen, omdat ik toen nog steeds op 7 centimeter zat (vanaf 1 uur 's nachts;)) en dat was wel relaxed. Verder werd ik heel goed begeleid daar en had ik een "eigen zuster" die regelmatig even naast mijn bed kwam zitten om me gerust te stellen etc...Nadat Milan was geboren, zijn we allebei een nachtje gebleven. Ik omdat ik aardig wat bloed verloren was en helemaal aan het eind van mijn latijn was en Milan omdat hij geboren is mbv de vaccuumpomp en nog wat misselijk was de eerste nacht.

Mijn 2e bevalling wilde ik toch weer thuis proberen. Mijn man was het daar in principe niet mee eens, maar in dit geval stond mijn wens bovenaan;) Vanaf dat de weeën begonnen tot 8 centimeter ging het allemaal snel en probleemloos (in 5 uurtjes van 0 naar 8 centimeter). Vanaf 8 cm begon de boel weer te stagneren, er kwam een rand op mijn baarmoeder die steeds stugger werd. Helaas kreeg ik wel persweeën die ik weg moest puffen. Dit heb ik 2 uur moeten doen, dat was wel een rotstuk. Toen het echt hopeloos werd en de vk op het punt stond me toch maar over te dragen aan het zh, heeft ze me nog 20 minuten op het toilet gezet, in de hoop dat de zwaartekracht zijn werk zou doen en het kindje de ontsluiting zou bevorden door de druk van het hoofdje...En dat is gebeurt. Toen ik weer op het bed mocht, bleek dat ze al helemaal vooraan lag. Dus ik mocht eindelijk meepersen en met 2 persweeën is ze geboren. En wat heeeeeerlijk is het dan om lekker in je eigen huisje uit te puffen. Zo'n 1 1/2 uur na de geboorte heb ik heerlijk gedouched, de kv verschoonde ondertussen mijn bed. Dus fris gewassen kon ik zo mijn eigen mandje weer in kruipen. Erg lekker hoor..

Dus beiden positief, maar de thuisbevalling staat zeker op nummer 1;)

En je bed moet inderdaad sowieso op klossen voor de kraamhulp. Maar ook moet je als je kiest voor een ziekenhuis bevalling, evengoed een kraampakket in huis hebben. Soms gaat een bevalling zo snel, dat je geen tijd meer hebt om naar het ziekenhuis te gaan en je het thuis moet doen. Dan moet je wel de middelen in huis hebben die de vk daarvoor nodig heeft...Trouwens, als je kiest voor een zh bevalling, ga je met 6 cm naar het zh, niet pas met 8 cm;)

11. Bijzonder

Bijzonder VIP lid

Oct 1, 2008
    7,728
    0
    0
    Ik wilde heel graag thuis bevallen. Lekker je eigen spullen en alles bij de hand, geen gedoe met reizen etc.

Kreeg een dag voor de bevalling te horen dat ik in het zh moest bevallen ivm een krappe bekken. Nou ik ben blij dat ik dat heb gedaan zeg. Puur omdat ik een zware bevalling heb gehad met vacuum en bijna keizersnede.
    Ik heb 1 nacht in het zh geslapen en moet zeggen dat ik dat erg fijn vond. Ik kon namelijk nog niet lopen en het was dus erg fijn dat er zusters rondliepen. Hoefde mijn bed niet uit.

12. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

ik wil thuis bevallen omdat me dat prettiger lijkt. ik hoop dus echt niet zover overtijd te gaan dat ik ingeleid zou moeten worden. Maar ja zoals al gezegd de eerste centimeters doe je sowieso thuis. (behalve als je om medische redenen naar het zh moet natuurlijk). Je kan altijd nog beslissen om weg te gaan. Je hoort weleens meiden die thuis wilden bevallen en toch naar het zh zijn gegaan en andersom. Je kan nog altijd naar het zh. Succes met beslissen

oja je kan het ook altijd even met je vk erover hebben dat je twijfelt die kan goed voor je de voor en nadelen op eenrijtje zetten wie weet dat dat helpt voor je beslissing.

13. Luppy

Luppy VIP lid

Dec 1, 2007
    7,166
    2,282
    113
    Bij de eerste wilde ik naar het ziekenhuis, maar omdat het erg snel ging, heb ik dat niet gered. Ik had wel alles in huis voor een thuisbevalling overigens (kraampakket van de verzekering). Achteraf vond ik het heerlijk om thuis te bevallen, lekker onder m'n eigen douche en daarna gelijk in m'n eigen bed terug, geen gesleep met een versgeperste baby midden in de winter. Ook vond ik het achteraf fijn dat ik niet met zulke heftige weeën nog in de auto had moeten zitten en naar de derde verdieping in het ziekenhuis had gemoeten.

De tweede keer koos ik gelijk al voor een thuisbevalling en die is ook thuis geboren. Weer heel snel, van vliezen breken tot baby in 1.15 uur, met 2 persweeën. Opnieuw lekker om daarna in m'n eigen bed te mogen liggen en niet 's avonds laat nog met verse baby naar huis te moeten rijden of een nachtje over te moeten blijven zonder manlief.

Ik begrijp je gevoel wel dat je het voor de 35e week wilt vastleggen, maar je weet toch niet hoe het loopt en gelukkig mag je op het laatst nog van mening veranderen.

14. faye24

faye24 Bekend lid

Jan 5, 2009
    781
    0
    0
    Meiden allemaal erg bedankt.Ik ga als alles goed gaat voor een thuisbevalling.Mocht het anders worden hoor ik het van de vk.Jullie hebben me net die argumenten gegeven waarvan ik zeg ja...toch lekker thuis.BEDANKT!!

15. Bri

Bri Niet meer actief

Ik ben thuis bevallen en dat was super! Zkh is dichtbij dus als ik alsnog had gewild of gemoeten, was ik er binnen 15 min geweest, maar ben blij dat het niet nodig was.

Eens met wat Luppy zegt: je hoeft nergens meer heen met je versgeperste baby (wat een fantastische uitdrukking!). Zo snel als bij haar gaan de meeste bevallingen overigens niet, maar dat is wel de reden waarom het verstandig is wel alles in huis te halen voor een thuisbevalling!

16. Deurtje

Deurtje Fanatiek lid

May 8, 2008
    4,332
    0
    0
    Ik wist het tot op het moment van de bevalling niet. Had alles in huis voor een thuisbevalling en ook mijn zkh-koffer stond klaar.
    De bevalling ging echter zo snel dat ik weinig te kiezen had, ik ben thuis bevallen. Ik vond dat heel erg prettig en hoop bij een volgend kindje weer thuis te bevallen.

17. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,069
    3,862
    113
    Ik ben er nog niet helemaal uit. Bij de eerste wou ik poliklinisch, maar dat werd op medische indicatie in het ziekenhuis.
    Nu hoop ik thuis te kunnen bevallen, ik ben ondertussen verhuisd en ben binnen 10 minuten bij het ziekenhuis. Dus ik heb nu zoiets, als het allemaal meezit en opschiet thuis en anders ga ik alsnog wel naar het ziekenhuis. Ben benieuwd. Thuis lijkt me wel lekker vertrouwd.

18. Meryl

Meryl Bekend lid

Jan 30, 2009
    737
    0
    0
    #18 Meryl, Jun 19, 2009
    Last edited: Jun 19, 2009
    Ik ga voor de ziekenhuisbevalling...kan niet goed uitleggen waarom, het geeft me gewoon een prettig gevoel op de een of andere manier. Inderdaad, heel persoonlijk denk ik...

Meiden, succes met bevallen allemaal straks! :)

19. Amore1

Amore1 Fanatiek lid

Mar 14, 2009
    1,631
    109
    63
    Female
    Hey mede-nov mama ;)

Hier ook twijfels, vandaar mijn topic (zie elders in bevalling), hihi :p
    Ik denk dat het dat geboortehotel wel gaat worden, zit precies tussen thuis en ziekenhuis in!!

Liefs

20. Erikaatje

Erikaatje Actief lid

Sep 20, 2008
    425
    0
    0
    Ik twijfelde ook steeds, maar mijn voorkeur gaat nu toch uit naar thuis. Nu moet die kleine hummel wel nog even draaien, maar daar heeft ie nog een paar weekjes voor.

Share This Page