Initialen BH... wel of niet doen?

Discussie in 'Babynamen' gestart door ikkie97, 24 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.898
    3.931
    113
    Hi,
    We zijn nog steeds bezig met het zoeken naar een leuke naam en zo nu en dan komt er weer eens een nieuwe voorbij waaien.

Zoals nu bijv. eentje met de B.
    Maar... ons kindje krijgt de achternaam van paps en dat is met een H. Dus dat zou de initialen BH opleveren.

Vinden jullie dit een reden om die naam niet te kiezen of zou het meevallen?
    Misschien met een tweede naam ertussen?

2. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.541
    3.057
    113
    Achternaam is niet een initiaal..
    Je namen vormen je initialen
    bv benthe hanna janssen word wel b.h. Janssen

3. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.898
    3.931
    113
    hihi, Bente is net de naam waar het om ging ;)

Oke, als je het zo bekijkt dan worden de initialen inderdaad niet BH, alleen dan als je de voor- en achternaam af zou korten (wij moesten dit bijv. op school doen op onze handvaardigheidwerkstukjes)

4. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.541
    3.057
    113
    Zou t geen probleem vinden hoor als ik t op jou manier bekijk:)

5. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.132
    8.867
    113
    Volgens mij zijn je initialen wel de afkorting van je voor- en achternaam...? (Via google vind ik oa de betekenis: "elk van de eerste letters van de naam van een persoon", "beginletter ve naam", maar ook de betekenis "voorletter". Niet heel duidelijk dus. ;)) Of bedoelen we toch hetzelfde...?

Anyway: Als het de enige naam is die jullie allebei echt leuk vinden, dan zou ik het doen, maar als je ook andere keuzes hebt, dan zou ik daar toch eerder voor gaan.

6. AngelaK

AngelaK Bekend lid

1 dec 2011
    508
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou er zelf wel een tweede naam tussen zetten, dan ben je in ieder geval van het (eventuele) probleem af. :)

7. sassie25

sassie25 Fanatiek lid

15 nov 2009
    4.613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk
    dit dacht ik ook ....

8. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Dat heb je niet juist.

Een initiaal is alleen maar de eerste letter van een eerste woord en dus ook van je achter naam. Heet je Marie Truus Jansen dan zijn je initialen: M.T.J.

Heet je Marie Jansen dan zijn je initiaten M.J.

Ik zou er - zeker voor een meisje - een naam tussen zetten en dan niet met een E of A

9. MamaLinnie

MamaLinnie Bekend lid

19 dec 2009
    885
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat heb ik nog nooit gehoord en is ook niet juist. Initialen is de begin letter van een woord. Bij een naam van een persoon zijn de initialen de letters van je voornaam. Dus heet je Bente dan zijn je initiale bijvoorbeeld B. Huizinga.

De enige keer dat B.H. gevormd kan worden is als paraaf of bijvoorbeeld bij programma's voor het werk. Bij ons is het onze voornaam en achternamen maar wie ziet dat, iemand bij de ICT? Ik zou me er niet druk om maken hoor en anders inderdaad een leuke tweede naam.

10. maansneeuw

maansneeuw VIP lid

14 nov 2011
    9.867
    992
    113
    Verslaafd aan namen zoeken
    Nederland
    Ik vind het gewoon kunnen als voornaam-achternaam zo'n combinatie vormen. Maar mocht je het toch te storend vinden, dan is een tweede naam inderdaad een idee.

11. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ik zou me er ook niet zo druk om maken. Vindt het anders als je 2 namen geeft en dan B.H. als voorletters.
    Initialen worden maar heel weinig gebruikt.

12. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.898
    3.931
    113
    Ik vind het persoonlijk geen probleem, maar ik weet nog dat wij vroeger opd e middelbare school dus die letters op moesten schirjven en het erover hadden: "je zal toch BH of WC heten". Maar goed, verder hoef je inderdaad nooit de voorletters van je voor en achternaam te noteren. Hooguit bij een paraaf, maar dan bedenkt ze daar later zelf maar wat leuks voor ;)
    Denk wel dat ik een tweede naam ertussen wil hebben dan. Verneomen naar de oma's wordt ook lastig haha want dan wordt het B.T.W.... (T is mijn moeder, W is schoonmoeder).
    Iets met een E of A staat ook raar ja das jammer want er zijn een aantal namen met E of A die ik wel mooi vind als 2e naam. Maar goed, nog maar even brainstormen, Bente is niet de enige naam die nog in de race is...

13. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Je kan er misschien nog nooit van gehoord hebben maar toch is het wel juist.. je initialen zijn alle eerste letters van je namen.

Een initiaal is de beginletter van een woord, zin, alinea, of hoofdstuk. Het woord initiaal komt uit het Latijn van initium, begin, en betekent: Aan het begin staand.
    Een versierde en vergrote letter werd in middeleeuwse handschriften en soms ook in latere teksten gebruikt om het begin van een alinea of hoofdstuk aan te geven. Dit gebeurde soms in de vorm van miniaturen.
    Bij het benoemen van personen worden soms initialen gebruikt. Deze bestaan dan uit de voorletter(s) en de eerste letters van de achterna(a)m(en). De reden hiervoor is soms om het kort te houden, soms om een zekere anonimiteit te waarborgen. Bij rechtsprocedures wordt in de pers nogal eens volstaan met het weergeven van initialen.
    Een paraaf bestaat meestal uit de (meer of minder sierlijk) geschreven initialen.
    Een initiaal kan ook een bijzondere vorm van afkorting zijn, een belangrijk voorbeeld van een initiaal, die als afkorting dient, is INRI.

initialen
    Uitspraak: iniˈ(t)ʃalə(n) eerste letter van je (eerste) voornaam en van je achternaam `In de krant worden criminelen vaak alleen met hun initialen vermeld.`
    Gevonden op http://www.woorden.org/woord/initialen

14. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Dan draai je het om... B.W.T.

15. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.898
    3.931
    113
    Cygnet2: ik dacht al dat het zo zat ja, bedankt voor je uitgebreide uitleg ;) Nou maar hopen dat onze dochter geen criminieel wordt dan haha. BH te O... hmmm..

Ja omdraaien kan inderdaad. Alleen vind ik het dan nergens meer naar klinken... en bovendien zijn de vernoemnamen dan "op" mochten we nog een dochter krijgen... en ik vrees dat mijn schoonmoeder het niet zo leuk vindt als we alleen mijn moeder zouden vernoemen hoewel dat wel gewoon volgens de regeltjes zou zijn. Dus waarschijnlijk niet vernoemen maar gewoon een mooie naam zoeken voor erbij.

16. Daro

Daro Fanatiek lid

1 aug 2010
    2.548
    0
    0
    West-Brabant
    Ik zou B.H. niet storend vinden hoor, gewoon doen. En anders inderdaad een tweede naam ertussen of ervoor.

17. wennepen

wennepen Bekend lid

30 dec 2008
    908
    0
    0
    Onze zoon heet ook B en achternaam H. Ik heb ook een tijd lang getwijfeld of we dit wel moesten doen. Uiteindelijk kon ik geen mooiere naam en hebben we onze zoon B genoemd. Achteraf ben ik blij dat we hem zo genoemd hebben. Het is ook een echte B en zijn initialen hebben we tot nu toe nog nooit hoeven te gebruiken. Tja, zeg nou zelf waar gebruik je die nou voor? Daarbij zoeken kinderen op de basisschool of middelbare school wel iets om iemand mee te kunnen pesten. Of dat nou de initialen zijn, de kleur haar of dat hij/zij een stomme schooltas heeft.
    Als volwassen persoon gebruik je zelden je initialen.

18. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

hahaha, ik gebruik ze dagelijks... (tenminste mijn werkdagen). Maar ik vind ik BH niet storend voor een jongen

19. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.062
    3.857
    113
    Ik gebruik mijn initialen dagelijks, is inderdaad gewoon de eerste letter van je voornaam en eerste van je achternaam, of als je meerdere voornamen hebt, daarvan de eerste letters.
    Persoonlijk zou ik er nog een naam tussen zetten.

20. MamaLinnie

MamaLinnie Bekend lid

19 dec 2009
    885
    0
    0
    NULL
    NULL
    Cygnet2 initialen zijn inderdaad de eerste letters van een woord. Er staat nergens in jouw gekopieerde tekst dat dit de eerste letter van je voornaam en achternaam is. Er staat dat er bij het benoemen van personen SOMS gebruik gemaakt wordt van de eerste letters van de voornaam en de eerste letters van de achternaam. Maar in dagelijks gebruik wordt er met initialen bedoelt de letters van je voornamen en daarna volgt je volledige achternaam, hiermee wordt bedoelt B. Huizinga. Het zijn je voornamen die je initialen vormen als je formulieren invult of ergens vermeld wordt bijvoorbeeld op school. Er zal dan staan B. Huizinga en niet B.H. Er kan wel in de krant staan B.H. uit A. Maar dat is hij stout geweest.

Zoals ik al eerder zei, ik gebruik ook voor mijn werk een paraaf waar ik de initialen van mijn voornaam en achternaam voor gebruik. Bij mij is dit bijv. L.B.E. Bij een paraaf komt BH ter sprake maar je kan altijd de eerste twee letters van je achternaam gebruiken.

Deel Deze Pagina