Sinds kort ben ik zwanger van de tweede. Wij weten het geslacht niet en dat willen we ook niet weten. Een jongensnaam hebben we nog van de vorige zwangerschap, maar we komen nu nog niet uit de meisjesnaam. Hebben jullie nog leuke ideeën? Liever geen naam beginnend met een s, want daarmee begint de naam van onze dochter ook en zij heeft geen tweede naam. We houden van korte en simpele Hollandse namen. Bijvoorbeeld Saar/Sara, maar dat kan dus niet door de s. Wie helpt ons verder?
Emma Mila Tess, Tessa Isa Anne, Anna Fenne, Fenna Lieke Noa Julia Roos, Rosa Noor, Nora Maud Meike Nina Nova Luna Vera Lola Ella Fem, Femke Cato Sam Kim Britt Fee Floor, Fleur Eva
Fem vind ik super maar mijn vriend dus echt niet. Er zitten al leuke namen tussen! En wat vinden jullie van Juul, uitgesproken zoals je het schrijft?
Hier een lijstje namen van maximaal 2 lettergrepen die Nederlands zijn, gebruikt worden of klinken en die niet met een S beginnen Ada Alma Amber Aniek / Anniek Anne, Anna Anouk * Babet Beau / Bo Bregje * Carlijn / Karlijn Carmen Cato Charlot * Dana Daniek / Danique Daphne Diede, Dieke Doris * Eef, Eefje Ella, Elle Elsa Elske Emma, Emmy Eva * Fem, Femke Fenne, Fenna Fieke Fien, Fiene Fiep Flore, Floortje * Hanna / Hannah, Hanne Hilde * Ilse Imme Iris Isa, Ise Iva * Janne, Janna Jasmijn Jet, Jette Jolien, Jolijn Josje Juul, Jula * Kaat(je) * Lana, Lara Lea Lena Lenne Lieke Lies Lieve Lina, Liene Linde, Linne Lisa / Liza, Lise / Lize Loes Lot, Lotte, Lotta Lucy / Lucie Lune, Luna * Maartje Mara Mare, Maren Marie Maud Meike Merel Mette Mia Mies Milou Mirre Mirte / Mirthe / Myrthe * Nienke / Nynke Nina, Niene Noor, Nore, Noortje, Nora * Pien Pip, Pippa Pleun * Renske Ronja Roos, Rosa * Tessel * Veerle Vera Vieve * Wende Wies * Yfke * Zoë
Evi/Evy Liva Benthe yade yara, Lara Flore Jolee Emma Anne Linde Inez Maeve Leah Mila Mirte Kyara Fay Fee Mexx Lisa, Lise Lieke Lois
Het klinkt gewoon zo denk ik. Onze kinderen heten S.i.m.o.n en V.e.r.a en beiden zijn niet perse Nederlandse namen. Maar wij krijgen dat ook vaak te horen.
Maar zo klinkt het wel en de naam wordt ook heel veel in het Nederlands gebruikt. Is gewoon ingeburgerd. Zoveel namen die Hollands genoemd worden zijn dat in feite niet. Het grootste deel is oorspronkelijk níet Nederlands maar bijvoorbeeld Germaans. In het Russisch betekent het 'vertrouwen' maar het wordt ook wel geassocieerd met het Latijnse woord verus, wat 'waar' betekent. In die hoedanigheid wordt het in het Russisch, maar ook in het Nederlands, Deens, Duits, Engels, Kroatisch, Macedonisch, Noors, Portugees, Servisch, Sloveens en Zweeds gebruikt. Internationaal dus, maar ook weer niet extreem on-Hollands. (Overigens is het ook een Albanese naam, daar betekent het 'zomer')
Juul is leuk! Nog ideetjes (misschien al genoemd, sorry dan) Jet Aaf Fien Febe Ise Oona Loes Niene Caro Nore Lot
De naam hoeft niet van oorsprong Hollands te zijn, als het maar zo klinkt Er zitten echt leuke opties tussen, maar helaas zijn een aantal namen die een optie hadden kunnen zijn al vergeven in de familie en bij vrienden. Zoals Suus, Fiene, Lot en Ise. We blijven nu een beetje met Floor en Juul (uitgesproken met gewoon de j) in ons hoofd zitten! Die passen denk ik ook goed bij de naam van onze dochter (populaire naam met een s )
Als reactie op Juul: ik vind dat een leuke naam, maar de uitspraak vind ik heel zeurderig. Naar mijn idee doordat de combinatie uu-l bijna niet uit te spreken is.