injectie bij 30 weken ivm negatief bloed

Discussion in 'Zwangerschap' started by sandra1975, Jul 19, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Giegel

Giegel VIP lid

Apr 20, 2008
    5,743
    0
    36
    Code:
    Rhesus factor

Naast je bloedgroep A, B, AB of O hebt, ben je rhesus positief(+) of negatief(-).
    84% van de Nederlandse bevolking is Rh +  en behoeft verder geen onderzoek.
    Maar als je Rh – bent dan moet er in de loop van de zwangerschap nog een keer bloed worden afgenomen.
    Ik zal proberen deze ingewikkelde materie duidelijk te maken.
    Iemand die Rh- is gaat, als haar bloed in contact komt met Rh+ bloed, antistoffen maken tegen het Rh+ bloed. Dit is een normaal beschermingmechanisme van het lichaam, als het in contact komt met vreemde stoffen zal het proberen die stoffen weg te werken. Je kunt het je het beste voorstellen als een soort PacMan (computerspelletje). De pacman komt in de bloedbaan iets tegen wat er niet in hoort (Rh+ cellen) en gaat als een gek aan het werk om al die vreemde cellen op te eten. Om dit zo vlug mogelijk te doen worden er allemaal nieuwe Pacmannen gemaakt die met z’n allen proberen zo snel mogelijk die vreemde cellen op te eten.
    Normaal gesproken komt je bloed niet in aanraking met Rh+ cellen, (bij een bloedtransfusie wordt alleen Rh- bloed gegeven aan iemand die Rh- is) Ook in de zwangerschap is er normaal gesproken geen contact tussen moederlijk- en het kinderlijk bloed. Deze bloedstromen worden van elkaar gescheiden door een vlies in de placenta wat in principe niet doordringbaar is voor bloedcellen. Pas bij de bevalling kan er contact ontstaan tussen het bloed van moeder en kind. Toch blijkt het bij 3,5% van de vrouwen te kunnen gebeuren dat hun bloed tijdens de zwangerschap in contact komt met het bloed van de foetus. Als de moeder Rh- en de baby Rh+, dan zou de moeder antistoffen geen maken tegen het Rh+ bloed. Deze antistoffen kunnen de placenta passeren en zo bij de baby terecht komen. Als de antistoffen bij de baby komen dan gaan ze het bloed van de baby afbreken. De antistoffen zijn er immers voor gemaakt om Rh+  te vernietigen. Het gevolg zou zijn dat de baby een verhoogde bloedafbraak krijgt met als gevolg bloedarmoede bij de baby, vochtophoping door het hele lijfje en in het ergste geval het overlijden in de baarmoeder. Uit onderzoek weten we dat het contact tussen het bloed van de moeder en het bloed van het kind in ongeveer 3,5% spontaan voorkomt, maar bijna nooit voor de 30e week van de zwangerschap. Daarom wordt bij zwangere vrouwen die Rh- zijn in de 30e week nogmaals het bloed onderzocht om te kijken of er antistoffen aantoonbaar zijn. Als dit niet zo is, dan krijgt een zwangere die haar eerste kindje verwacht een prik in haar bovenbeen of bil met het medicijn antiRhD-immunoprofylaxe (anti D). Dit medicijn zorgt ervoor dat er geen antistoffen gemaakt worden in de rest van de zwangerschap mocht het moederlijk bloed in contact komen met het bloed van de baby. Een vrouw die zwanger is van haar tweede of volgende kindje hoeft geen anti D te krijgen tijdens de zwangerschap. Zij heeft bij haar eerste kindje immers al anti D gehad als dit kindje Rh+ was.
    Bij een trauma in de buik (bv, schoppen of stompen in de buik of een auto ongeluk) vóór de 30e week van de zwangerschap is het belangrijk om bij vrouwen die Rh-. Anti D te geven. Het kan bij een trauma namelijk voorkomen dat er contact ontstaat tussen het bloed van de moeder en het bloed van het kind. De anti D zorgt er dan voor dat er geen antistoffen gemaakt worden.
    Als moeder Rh- is en het kind is Rh+ dan zou moeder, na de bevalling, antistoffen kunnen gaan maken tegen Rh+ cellen. Als die vrouw dan later weer zwanger wordt dan zitten die antistoffen nog in haar bloed en die kunnen wel door het vlies van de placenta. Dit betekent dus dat als dit kind ook Rh+ is, dat de antistoffen van moeder dan het bloed van het kind zullen gaan ‘opeten’, met als gevolg dat dit kind ernstig bloedarmoede kan krijgen Vroeger overleden hier regelmatig kinderen aan. Tegenwoordig wordt bij ieder kind van een Rh – moeder wat bloed afgenomen uit de navelstreng om te bepalen wat de Rhesus factor van het kind is. Als blijkt dat het kind Rh+ is dan krijgt de moeder zo snel mogelijk, maar in ieder geval binnen 48 uur, een prik met antiD. Dit voorkomt dat de moeder antistoffen gaan maken tegen Rh+ bloed.
    Wat betekent dit in de praktijk:
    Als blijkt dat je Rh- bent dan wordt bij 30 weken zwangerschap nogmaals bloed afgenomen om te kijken of je geen antistoffen (pacmannen) maakt. En als je van je eerste kindje zwanger bent krijg je spuit met AntiD, dit is het medicijn wat voorkomt dat je later antistoffen gaat maken. 
    Na de bevalling wordt er wat bloed van de baby uit de navelstreng gehaald, hiermee wordt bepaald wat de bloedgroep van de baby is. Als de baby Rh+ is, krijgt moeder binnen 24 uur na de bevalling, een spuit met AntiD. , dit om te voorkomen dat ze alsnog antistoffen gaat maken die voor een volgende zwangerschap voor problemen kunnen zorgen.

Bovenstaande uitleg heb ik gevonden op internet en is geschreven door een verloskundige.

Groetjes,
    Giegel

2. Heart

Heart Fanatiek lid

Jan 28, 2008
    1,572
    0
    0
    Limburg
    Hier ook door de vk gezet, en wordt idd ook alleen na de bevalling gedaan nadat ze t bloed uit navelstreng gecontroleerd hebben en t nodig is! Lijkt me ook dat ze zo'n prik niet uit voorzorg gaan zetten als het niet nodig is.. :|
    Vond de prik zelf wel meevallen, schrok wel dat ie zo groot was (ken alleen die dunne naaldjes van t bloedprikken :) ) Kreeg hem trouwens nét in mijn bil rechtsbovenaan!
    Vk bleef tijdens het spuiten vragen of het pijn doet, want ze zei dat ik het wel mocht voelen, maar het geen pijn mocht doen want dan moest ze het langzamer inspuiten zei ze!

Niets om bang voor te zijn dus ;)

3. ElleNY

ElleNY Fanatiek lid

Mar 26, 2008
    1,987
    1
    0
    Ze doen het niet standaard.

4. conny75

conny75 Fanatiek lid

Jan 18, 2007
    1,881
    0
    0
    tilburg
    Nee hoor dat hoeft niet, wij zijn bij ons thuis allemaal o positief behalve mijn zusje, die is negatief. Ze is er achter gekomen door de zwangerschappen en heeft het toen uit laten zoeken hoe het kan dat zij negatief is en wij positief (de meest vreemde gedachtens kwamen al bij ons op).
    In het ziekenhuis hebben ze toen uitgelegd dat het niet alleen de o is (bijvoorbeeld bij o positief) maar ook de onderliggende bloedwaarde. Het is eigenlijk oo positief en daar kan uiteindelijk ook negatief uit komen. Ook zeggen ze wel een positief en positief is negatief. Het is dus niet bepalend dat je kindje standaard positief krijgt als beide ouders dat hebben.

5. Giegel

Giegel VIP lid

Apr 20, 2008
    5,743
    0
    36
    Toen ik zwanger was van de oudste kwamen we erachter dat mijn bloedgroep negatief is, terwijl mijn beide ouders een positieve bloedgroep hebben. Hierdoor zijn wij erin gedoken hoe de rhesusfactor wordt doorgegeven.

Je hebt van je beide ouders een gen meegekregen, wat in mijn geval negatief-negatief is geweest, waardoor mijn bloedgroep negatief is.
    Mijn ouders hebben mij beide een negatief gen meegegeven terwijl zij dus een positieve bloedgroep hebben. Positief is dominant en daardoor komt bij hun uit een bloedtest een positieve bloedgroep.

Lekker ingewikkelde materie 8)

Groetjes,
    Giegel

6. ElleNY

ElleNY Fanatiek lid

Mar 26, 2008
    1,987
    1
    0

Mmm... het ligt iets ingewikkelder maar als beide ouders negatief zijn dan wordt het kindje ook negatief. Dit heeft alles te maken met de dominantie van positief (zie bericht Giegel). Negatief + negatief blijft altijd negatief. Als je dus zeker weet dat jij en de verwekker negatief zijn dan wordt het kindje per definitie ook negatief! (alleen verloskundigen zullen dit nooit van je aannemen omdat zij niet bij de bevruchting waren ;) )

7. Lola1982

Lola1982 VIP lid

Jul 16, 2007
    18,000
    1,841
    113
    Precies, dat is wat de gynaecoloog mij ook zei! ;)

8. Yoyo

Yoyo Lid

Dec 10, 2007
    69
    0
    0
    Ola, ik ga vanmiddag naar de vk, krijg ik ook meteen mijn prik, ben zelf O-negatief.
    Volgens mij valt het zetten wel mee en is het inderdaad verschillend per ziekenhuis en vk of ze hem meteen zetten of eerst je bloed nog een keer onderzoeken.

9. Lien78

Lien78 Fanatiek lid

Feb 15, 2008
    1,890
    0
    0
    (dieren)fysiotherapeute
    regio A'foort
    hmmm, ik heb zelf AB negatief. geen idee wat vriendlief heeft! nu heb ik 2 maanden geleden een miskraam gehad bij 4,5 week. had ik toen een prik antiD moeten krijgen? ik schrik nu een beetje, nu ik lees dan er na een miskraam ook ene prik moet komen...
    wie heeft goede raad?

10. Giegel

Giegel VIP lid

Apr 20, 2008
    5,743
    0
    36
    Ik durf niet met zekerheid te zeggen of je dan een antiD prik had moeten hebben, al denk ik van niet doordat rond die tijd bij het kindje pas de organen en bloedbaan worden ontwikkeld.
    Maar voor meer duidelijkheid zou ik toch voor de zekerheid de huisarts of verloskundige bellen.

Als het wel had gemoeten, is het pas bij een volgende zwangerschap van belang zodat ze je dan beter in de gaten kunnen houden op het aanmaken van antistoffen.

Groetjes,
    Giegel

11. Yoyo

Yoyo Lid

Dec 10, 2007
    69
    0
    0
    Hoi, gisteren dus geweest naar de VK, ook de injectie gehad. Stelde niet zoveel veel, heb hem in mijn bovenbeen gehad.
    De vloeistof is wel heel stroperig, maar als de vk de vloeistof langzaam inspuit merk je er niets van. Naderhand ook geen last gehad, viel mee dus!

12. ElleNY

ElleNY Fanatiek lid

Mar 26, 2008
    1,987
    1
    0
    Hoi Lien,

Nee, bij een miskraam hoeft dat niet. (heb ik ook gevraagd). Het gaat om voldragen zwangerschappen met een geboorte die het risico met zich meebrengen.

Wat ik wel heel mooi aan dit topic vind is dat mensen zich druk maken om een prikje terwijl er straks een hoofd door je schede heen moet! hahaha.. wat is een prikje nou? Maar goed, je zal inderdaad maar een fobie ofzo hebben. Niet leuk. Ik heb trouwens helemaal niets gemerkt van anti D!

13. Lien78

Lien78 Fanatiek lid

Feb 15, 2008
    1,890
    0
    0
    (dieren)fysiotherapeute
    regio A'foort
    @ellen: dankje, dat stelt me gerust.
    ik heb net een heeeeel vaag positieve test gehad! :) dus als ik inderdaad zwanger ben, komt het straks bij de verloskundige vanzelf ter sprake.

inderdaad grappig dat mensen bang kunnen zijnvoor een prik. ik geef er zelf niks om (heb ook mezelf wel eens injecties moeten geven, doet me ook niks), maar je zal maar een echt angst hebben! ach, die heb ik voor spinnen (jaaa, óók hele kleintjes... :oops: ), dus hee: ieder zijn ding. ;)

14. Lindada

Lindada Fanatiek lid

Dec 28, 2007
    3,194
    0
    0
    Omgeving Breda
    Ik kreeg bij 30 weken een prik in mijn bil, maar bij de huisartsenpost. Ik had er alleen een mannelijke assistent bij (lees: leerling) die het nog moest leren. Dus toen ik voorover moest bukken met die jonge gozer achter je, voelde ik met toch wat ongemakkelijk. Ik vond het meer een sexstandje en dan sta je ook nog in je blote doos, want ik moest alles uit... Dus erg prettig vond ik het allemaal niet. De prik zelf stelde trouwens weinig voor.

Share This Page