geloof en 'kunstmatige bevruchting'

Discussie in 'De lounge' gestart door Anabella, 26 nov 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anabella

Anabella Fanatiek lid

2 feb 2006
    2.742
    1
    0
    Naar aanleiding van stukjes die ik hier heb gelezen, zit ik met een vraag.
    Misschien kan mijn post kwetsend overkomen, maar dat is niet de bedoeling.
    Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik het frappant vind dat de kerk 'kunstmatige bevruchting' kennelijk goedkeurt, terwijl er wordt gepredikt dat het ontstaan van leven in Gods handen is en dat wij daar vanaf hebben te blijven. (abortus kwestie)
    Maar als het gaat om leven scheppen, hebben de artsen hun kunde en kennis van God gekregen.
    Dit komt op mij over als dingen precies zo draaien dat ze in je straatje passen.
    Zie ik het helemaal verkeerd?

2. talia

talia Fanatiek lid

27 nov 2005
    2.561
    0
    0
    kapster
    belgie
    geen idee hoe dat bij de kerk zit maar in de islam is kunstmatige bevruchting toegestaan mits het met zaad en een eicel van de vrouw zelf is.
    als God echt niet wil zal je geen kinderen krijgen ook niet met kunstmatige bevruchting...

3. Gezond

Gezond Niet meer actief

Tja Anabella... Ik denk dat een ieder hier zijn/haar weg in moet vinden... Hoe kunstmatig je het ook maakt... er blijft altijd een stukje natuur over... Je kan met ICSI een bevruchting bewerkstelligen! Maar dan nog moet het goed delen en dan nog moet het innestelen... Bij abortus haal je opzettelijk leven weg en dat vind ik iets anders...

Als kunstmatige bevruchtingen niet mogen, wat gewoon behandelingen zijn, zouden we ook geen chemokuren mogen doen en geen openhart operaties etc.

Want God beschikt immers over leven!

Ik zeg altijd maar: iedereen moet voor zijn eigen leven weten wat hij/zij wel of niet kan of mag vanuit zijn principes of geloof...
    Voor elke beslissing die iemand maakt is ie ook zelf verantwoordelijk en niemand anders...

Als jij straks aan de hemelpoort staat zul je alleen verantwoording af moeten leggen voor jouw leven en jouw keuzes en daden... En niet voor die van anderen ook... Dus dat scheelt weer...

Jezus zei immers ook dat je niet moet letten op de splinter van een ander maar op de balk in je eigen oog!

4. Juul76

Juul76 Bekend lid

20 nov 2006
    768
    297
    63
    Nu je het zegt.......... helemaal gelijk in! Is eigenlijk hartstikke tegenstrijdig. Dan zou je eigenlijk moeten redeneren dat als het niet op de natuurlijk manier lukt, God dat zo bedoeld heeft en je je daar bij neer moet leggen.
    (IK vind dat niet hoor, ben helemaal voor de helpende hand van de medische wetenschap en ben ook 'pro-choice' wat betreft abortus)

5. Gezond

Gezond Niet meer actief

wat ik ook bedoel te zeggen is... een abortus zal altijd wel lukken... en dat is een levend wezentje van het leven beroven... vermoorden dus!

bij het leven creëren, kunnen we zoveel doen en dan houdt het echt op... dan moet echt de natuur het overnemen... Als het dan ook nog niet lukt... ja dan zal het je wel niet gegeven zijn...
    Daar heeft God altijd een hand in...

En ik denk ook dat God ons echt wel de kennis heeft gegeven om bepaalde medische handelingen te doen hoor... Maar waar is de grens?
    Ik weet het niet... en ik wil het ook niet voor een ander bepalen...

6. Merel69

Merel69 Fanatiek lid

16 feb 2007
    1.852
    0
    0
    Als God had gewild dat je alleen op de natuurlijke manier zwanger zou worden had hij toch ook niet het kunstmatige bevruchten uitgevonden?

7. Arendskelk

Arendskelk Niet meer actief

Ik denk dat het de verantwoordelijkheid van iedere gelovige is. Het lijkt me een beetje simpel om te zeggen: 'wat God/allah wil geschiede, en verder kan ik er toch niks meer aan doen. Dan kun je wel de hele dag achter de geraniums gaan zitten omdat God/Allah dat wil.

Daar komt denk ik ook bij dat in de tijd dat de bijbel/koran ontstaan zijn er nog geen enkele kennis was op gebied van vruchtbaarheidsbehandelingen...

Flientje

8. Arendskelk

En ja, tuurlijk is het selectief, breek me de bek niet open...

9. Gezond

Gezond Niet meer actief

Ben het met je eens Flientje!

God/Allah wil nl. dat we zelf dingen doen! Hij gebruikt ons in Zijn koninkrijk... Wij zijn zijn instrumenten...

Ken ik nog een leuk stukje van... Een boer is bezig op zijn land en de dominee komt langs op zijn fiets. Hij stopt bij de boer en zegt tegen de boer: Zo, dat is een mooi stukkie Gods werk! Waarop de boer zegt: Ja dat zal best! Maar als ik het niet doe was het een knap stukkie minder mooi Gods werk geweest!

10. Kalush

Kalush Fanatiek lid

7 jan 2006
    2.694
    0
    0
    Noorden v/h land
    Dat is weer lekker vingerwijzend zo van: Zie je wel.. is een geloof maar als het niet in hun straatje past, passen ze 'even' hun geloof aan..

Hoe denken mensen over donor zijn, zouden mensen die geloven dan wel zo'n formulier hebben ingevuld?
    Tja.. Wie zal het zeggen..
    Maar wie zijn die anderen die op alle slakken zout gaan leggen als he om geloof gaat?

Laat mensen in hun waarde, als de gelovigen onder ons het kunnen rechttrekken met hun geloof is er niks aan de hand.
    De ene heeft er meer moeite mee dan de ander.
    Ik zou het zelf wel doen.. als God echt niet wil dat wij kinderen zouden krijgen zal het ook niet lukken.
    We hebben dit leven te danken aan de zondeval.. met veel pijn en verdriet..
    De medici hebben we ook gekregen van God.. Tja het is maar net hoe je zelf in het leven staat.. kan me voorstellen dat mensen niet voor de MMM kiezen vanwege hun geloof..
    Maar wie zijn jullie om daar over te oordelen?

Ben anders helemaal niet zo'n preker, maar vind dit toch behoorlijk kwetsend, zo van: Jullie geloven dus waarom de MMM? Als het niet komt komt het niet.. Das lekker makkelijk!
    Denk dan maar eens aan het intense verdriet die deze mensen ervaren.. is net zo erg dan als van mensen die niet geloven.. en dan zo'n vraag stellen.. Bah..

11. ben ik even blij dat ik in God geloof en niet in de kerk! :confused:
    ik denk als je luisterd naar wat de kerk zegt ipv wat God zegt, je zowieso al in een verkeerde hoek aan het zoeken bent.

12. Arendskelk

Dat wordt nergens gesuggereerd hoor, misschien is het een idee om eerst even terug te lezen?

Flientje

13. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.423
    36.290
    113
    Het is maar een vraag hoor, TS geeft zelf al aan het niet kwetsend te bedoelen. Lijkt me gewoon nieuwsgierigheid.

Zo ken ik namelijk iemand die zelf geen kinderen kon krijgen en zij wilde idd niet de mmm in, omdat het God het blijkbaar niet voor haar in de planning had dat ze kinderen zou krijgen. Deze zelfde vrouw zei tegen mijn moeder toen ze eierstokkanker had dat ze eigenlijk blij moest zijn dat God haar sterk genoeg vond om dat te doorgaan en dat ze uitverkoren was.

14. Mvj

Mvj VIP lid

22 mrt 2007
    8.623
    0
    0
    zuster
    zuid - holland
    ik ben van mening dat als god tegen kunstmatige bevruchting is hij ons niet die wetenschap gegeven zou hebben !

L.sybje

15. sim

sim Niet meer actief

god geeft het leven, dat geloof ik. en hoe dat tot stand komt maakt volgens "mijn geloof" niet uit.

ik vind het wel dubieus waarom sommige stellen zo'n moeite moeten doen en anderen het zo gemakkelijk toekomt (mensen die het in mijn ogen minder verdienen dan stellen die er zo'n moeite voor moeten doen), en dat maakt voor mij 'het geloof' soms moeilijk..

maar goed dat is weer een andere discussie :rolleyes:

16. Anabella

Anabella Fanatiek lid

2 feb 2006
    2.742
    1
    0
    Ik bedoel het idd niet kwetsend, het houdt me gewoon al een tijdje bezig en ik lees hier best vaak iets over de gedachtengang van gelovigen.
    Gaan gelovigen gewoon met hun tijd mee, of stellen ze hun 'regels' bij?
    Beslissen zij zelf wat God zou goedkeuren aangezien hier niets over in de bijbel staat geschreven omdat er toentertijd simpelweg nog niets over bekend was?
    Dan heb ik het over alle medische ingrepen.
    Want de ontwikkeling zal op dat gebied de komende jaren met enorme sprongen vooruit gaan.
    En misschien is het over een bepaalde tijd wel mogelijk om een complete zwangerschap te 'regelen'.
    Gaat dit voor mensen die geloven te ver?

17. Anabella

Anabella Fanatiek lid

2 feb 2006
    2.742
    1
    0
    Maar zo is het dan toch met alles? Als hij tegen abortus was, had hij ons die kennis toch ook niet gegeven?

18. Gezond

Gezond Niet meer actief

ik snap je vragen op dit gebied best hoor anabella.... Ik denk idd dat iedere gelovige voor zichzelf de grenzen moet trekken... Luisteren naar je eigen gevoel en ideeën....
    En hoe graag wil je iets?
    Dat zal ook meespelen denk ik!

19. Lientje

Lientje Fanatiek lid

24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Ik ben zelf niet gelovig en kan me je gedachten heel goed voorstellen. Zelf vraag ik me ook wel eens af waarom mensen van bepaalde geloofsrichtingen dingen niet doen, terwijl ze wel voorhanden zijn. Als ik gelovig zou zijn, zou ik in ieder geval geloven dat God geen dingen had laten uitvinden die Hij niet zou willen zien op deze wereld.

Maar ja dat is makkelijk praten, ik ben niet gelovig opgevoed.

20. Mvj

Mvj VIP lid

22 mrt 2007
    8.623
    0
    0
    zuster
    zuid - holland

yep mee eens

Deel Deze Pagina