Wanneer kindje draaien bij stuitligging?

Discussie in 'De bevalling' gestart door sanne12345, 7 jun 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sanne12345

7 jun 2006
    14
    0
    0
    Ik ben nu 35 weken en 5 dagen zwanger. Gisteren ben ik bij de gyn. geweest ivm stuitligging. Nu willen ze het volgende week donderdag gaan draaien, dan ben ik 37 weken zwanger. Dit ivm een tweede zwangerschap, normaal draaien ze bij 36 weken. Nu is er weinig vruchtwater, dus de kans dat het gaat lukken is klein.
    Nu lees ik op het internet, hoe groter het kindje wordt, hoet minder vruchtwater, hoe kleiner de kans op te kunnen draaien.
    Is het dan niet beter om in week 36 te draaien?
    De gyn. die ik had, was nog heeeeel jong, dus ik vraag me af of het wel goed gaat. Wat raden jullie me aan, de verloskundige eens bellen? Is dat niet raar? Net of ik geen vertrouwen heb, maar heb vanacht zo slecht geslapen hierdoor....ben zo bang...!!!

2. MamaMarleen

MamaMarleen Actief lid

15 mei 2006
    228
    0
    0
    leidster op 'n kdv!
    Noord brabant
    sterkte ermee, 't is altijd spannend zoiets! ik kan je helaas geen advies geven, maar wel m'n eigen ervaring vertellen.
    Senna lag ook in stuit (onvolkomen) en ik heb tot 2 keer toe 'n versie laten doen. De 1e keer kwamen ze tot halverwege en de 2e keer tot beneden, maar toen ze loslieten schoot Senna weer lekker terug in stuit!
    Ik denk dat een gyn (of 't nu 'n jonge is of 'n oudere) altijd alles afweegt; of 't wel kan, of 't veilig is, of 't mogelijk is etc.
    Daar zou ik me niet te druk om maken.
    Maar bij twijfel altijd even je vk bellen, ze kan je misschien wat meer vertellen erover en wat geruststellen.
    Ik heb de draaipogingen met 36 wk + 6 dagen en met 37 wk + 1 dag uit laten voeren.
    Vond 't niet pijnlijk, maar wel niet prettig.
    Ze geven je 'n pilletje waardoor je baarmoeder wat versoepelt, zodat 't draaien meer suc6 heeft.
    Ook houden ze je heel goed in de gaten, je ligt aan de ctg en een zuster komt regelmatig ff binnenlopen.
    (ik weet niet hoe dat bij jullie in 't zh is, maar hier was dat zo)

Heel veel suc6 en sterkte meid!

3. sanne12345

7 jun 2006
    14
    0
    0
    Heel erg bedankt voor je snelle reactie. Ik denk dat 37 weken dan dus heel normaal is....?! Tja, het is toch maar geluk hebben, zeg maar.
    Hoe is jullie kindje uiteindelijk geboren?

4. MamaMarleen

MamaMarleen Actief lid

15 mei 2006
    228
    0
    0
    leidster op 'n kdv!
    Noord brabant
    Sanne,
    Mijn vk zei wel dat het 't beste is als je kindje voor de 37 wkn gedraaid is, om natuurlijk te kunnen bevallen. Als je verder bent, is je kindje ook groter en is de kans kleiner dat je kindje gedraaid kan worden.
    Maar bij mij was 't dus nog net op tijd om 'n versie te doen, alleen is 't niet gelukt.

Ik ben uiteindelijk dmv 'n geplande keizersnee bevallen. Hier heb ik zelf voor gekozen, want ik kon ook een stuitbevalling doen, maar vond dat veel te veel risico's met zich meebrengen.
    En 50 % van alle stuitbevallingen, eindigen alsnog in 'n keizersnee.
    Dus was voor mij de keuze heel snel gemaakt om 'n geplande keizersnee te ondergaan.
    Ook die ks viel zo mee! Echt, als ik er weer voor stond, koos ik meteen weer voor 'n ks.
    Maar bij mij is 't herstel ook heel goed en snel verlopen, dat scheelt ook wel denk ik.
    Ken ook genoeg mensen die er veel last van hebben gehad, of die 't heel erg tegen vonden vallen.

Suc6!

5. deborah

deborah Actief lid

2 dec 2005
    348
    0
    0
    wil je alvast succes wensen,

ik kan geen antwoord geven, bij mij gaan ze vrijdag kijken of ze nog in een stuit ligt. ( wat naar mijn idee nog steeds zo is )
    en dan hoor ik wel wat de ha wil doen.

dus vind het intresant om hier te lezen hoe dat gaat.

6. sanne12345

7 jun 2006
    14
    0
    0
    Bedankt voor jullie reacties. Het is blijft ontzettend moeilijk. Waar ik mee zit. Ik heb reeds een dochter rondlopen. Ik wil zeker niet dat zij bij de bevalling aanwezig zal zijn. Ze zal dus opgehaald moeten worden als de bevalling zich aandient. Dit is vast te regelen met een vriendin van me. Nu zit ik er alleen mee dat ik bij de vorige bevalling vanaf het moment dat ik iets voelde en tot drie uur later geen boe of bah kon zeggen. Onze dochter is in 3 uur tijd geboren. Nu blijkt een tweede bijna altijd nog sneller te gaan.

Een stuitbevalling wordt in dit geval dan wel aangeraden. Mijn man is vaak ver weg voor zijn werk. Zou de natuur er rekening mee houden dat mijn man thuis is als het zich aandient? Anders moet ik én mijn dochter op halen én naar het ziekenhuis (15 km. hier vandaan) zien te komen. Mag ik daarvoor een ambulance (112) bellen? Mocht mijn man niet thuis zijn? Ben al blij als ik uberhaupt nog kan bellen, als het tenminste net zo heftig is als bij de eerste bevalling. Ik kijk vooral daar heel erg tegenop. Stel je voor dat het overdag aankondigt en ik dus naar het ziekenhuis moet, mijn man ver weg zit én onze dochter opgehaald moet worden....?! Maak ik me te bang? Het zou jammer zijn als ik hierdoor voor een keizersnee zou moeten kiezen....

Wie heeft er tips voor me? Bedankt alvast, maak me druk

7. sanne12345

7 jun 2006
    14
    0
    0
    Gisteren hebben ze geprobeerd de baby te draaien, helaas tevergeefs.
    Ik weet niet of ik een stuitbevalling wel aandurf??!!!
    23 juni heb ik een afspraak bij de gyn. (38 wkn zwanger dan) om het een en ander te bespreken.
    Onze eerste kindje is thuis geboren en binnen 3 uur. Dit zou een reden kunnen zijn voor een stuitbevalling, maar ik weet niet of ik het wel durf.
    Ik kijk van de andere kant op tegen 5 dagen min. in het ziekenhuis liggen. We hebben nog een kind rondlopen en zo ook het herstel van de keizersnede.....
    Ik vind het zoooooo ontzettend moeilijk om de keuze te moeten maken...
    Wie helpt me?

8. Allahinkulu

Allahinkulu Fanatiek lid

16 jan 2006
    3.608
    4
    38
    Vrouw
    Turkije
    Ik kan je helaas niet helpen.
    Maar wat is in een stuit liggen..hoe ligt de baby dan?

9. susanne1979

susanne1979 Fanatiek lid

13 mei 2006
    3.799
    1
    0
    verzorgende
    Limburg
    @ Gulay: Je baby ligt dan met het hoofdje omhoog ipv omlaag.

10. sweetangel100

sweetangel100 Niet meer actief

Ik wil je heel veel sterkte wensen! Mijn kleine is gelukkig gedraaid, terwijl de gyn dacht dat ze in een stuit zou blijven liggen... Ik had niet in jou schoenen willen staan, had namelijk ook niet geweten wat ik had moeten doen!

11. susanne1979

susanne1979 Fanatiek lid

13 mei 2006
    3.799
    1
    0
    verzorgende
    Limburg
    Mijn kleine ventje is nu ook pas uit zichzelf gedraaid en ik dacht dat hij dat niet meer zou doen. Was in gedachten ookal bij een geplande KS of een stuitbevalling.
    Ondanks dat ik ziekenhuizen echt niet leuk vindt (en spuiten ed..) zou ik persoonlijk toch daarvoor kiezen. Een stuitbevalling lijkt mij teveel risico's hebben voor de kleine.. of dat ook echt zo is, weet ik niet.. daar heb ik niet genoeg info over gelezen/gehoord.
    Als je je goed voor laat lichten kan jij ook een keuze maken.

Succes!

12. Rabia

Rabia Bekend lid

19 apr 2006
    576
    0
    0
    huisvrouw
    spanje
    Ik heb een keizersnede gehad en het kwam me goed uit omdat ik tegen de natuurlijke bevalling opzag. Alleen de ellende na die keizersnede had ik geen rekening mee gehouden. JE KAN NIKS! Alles doet auw, niezen, lachen, lopen, kruipen, baby oppakken kan niet, baby in bad doen kan niet, baby op je arm kan niet makkelijk, koken kan niet, douchen kan niet makkelijk. Niks, eigenlijk, alles doet zo een zeer.
    En het heeft echt bij mij 3 weken geduurt eer ik wat kon. En dan bedoel ik douchen zonder huilen, en koken bijvoorbeeld. Mijn man heeft al die tijd thuis moeten blijven en alles moeten doen. Echt hij was de mama voor de baby vanaf dag 1 .

Als ik weer de keuze had..keizersnede of stuitbevalling? Dan die stuitbevalling. 2 vriendinnen van mij hebben toen na mij die stuitbevalling gehad en 1 ervan vond het makkelijker dan een gewone bevalling(ze heeft al 3 kinderen) en die andere zei dat het geen pijn deed bij eruit gaan terwijl ze dat verwacht had. En dat het haar reuze meeviel en hoopte op weer een stuit als ze nu moet bevallen(ze is nu 6 maanden).

13. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    als de kleine zich in een stuitligging bevindt moet je zowieso altijd naar het ziekenhuis voor de bevalling omdat er teveel complicatie's op kunnen treden al zou je daar een keuze voor hebben zou ik er echt niet voor kiezen om thuis te mogen bevallen, als de bevalling vlot verloopt heb je grote kans ook zo weer thuis te zijn...

veel succes meid :D

14. susanne1979

susanne1979 Fanatiek lid

13 mei 2006
    3.799
    1
    0
    verzorgende
    Limburg
    Ik bedoelde dat ik dan voor een KS zou kiezen , niet voor een stuitbevalling! hihihihi.. Dat je met een stuitligging in het ziekenhuis bevalt wist ik...

15. sassa23

sassa23 Lid

7 jul 2006
    44
    0
    0
    In de Randstad
    Ik heb ook een keizersnede gehad ivm een stuitligging, bij mij wilde de gyn het gewoon niet doen, teveel risico's! Ikzelf vond het helemaal niet erg omdat ik ontzettend bang was voor de natuurlijke bevalling!

Mijn herstel na de keizersnede is wel heel voorspoedig gelopen! Met 3 dagen kon ik de kleine al in bad doen en ik mocht met 4 dagen al naar huis! Mijn vriend is toen 1 week thuis gebleven maar eigenlijk kon ik het meeste zelf wel doen!

Meid doe wat jou ingeving is, voel je niet schuldig als je wel een keizersnede krijgt en daardoor wat langer uit "de running" bent, het komt als het komt zeg ik altijd en probeer je er dan bij neer te leggen!

Heel veel succes!

16. Niet meer actief

Ik ben van de week in het ziekenhuis geweest voor een ctg, daar is ook nog een echo gemaakt, bleek dat de beeb ook in stuit lag, maar dat wisten we al, ligt namenlijk al bijna heel mijn zwangerschap in stuit, dus hierover hebben we al een en ander besproken met de vk, omdat het wel duidelijk zijn voorkeurshouding is! Maar goed in het ziekenhuis kwam dus ook de gyn erbij, om een en ander te bespreken, als hij over anderhalve week nog zo ligt, dan gaan ze ook een draaipoging doen, ik heb toen ook aangegeven dat ik echt heeeeel graag een normale bevalling wil, stuit of geen stuit, tenzij het niet anders kan ivm gezondheid van ons beebje, de gyn vertelde mij dat ie daar enorm blij mee was, omdat het taboe over de stuitbevalling helemaal niet zo erg is als men doet voorkomen, ze sluiten van te voren alle risico's zo ver mogelijk uit, er wordt uitgebreid gekeken hoe de beeb ligt, hoe zijn gezondheid op dat moment is, enz. er is mij verteld dat als de baby met het kondje is ingedaald en de beentjes omhoog ligt er eigenlijk niets mis kan gaan, en dat je gewoon een normale bevalling kan hebben, het wordt moeilijker als het kindje met de beentjes naar beneden ligt, dan zullen ze het ook in de meeste gevallen afraden, ook is het tegenwoordig zo dat het geen 50% meer is dat de stuitbevalling eingdigt in een ks, maar 40% (tenminste hier in omstreken) das toch weer 60% kans, dus ik en de gyn vinden het zeker de moeite waard, mocht het niet lukken zegt hij dan is een ks binnen de 10 minuten besteld, dus je hoeft je nergens druk om te maken!
    Ik ga dus zeker voor de natuurlijke weg als alles het toelaat, al die dagen in het ziekenhuis lijkt me niets en het herstel erna, de gyn zei me ook dat een ks eigenlijk helemaal niet goed is voor je lichaam, dus dat was nog een extra rede voor mij! Ik weet dat ik er rekening mee moet houden dat als de beeb nog in stuit ligt het dus kan eindigen in een ks, maar ik heb zeker goede moed en als jij dat hebt, dan heeft de gyn dat helemaal zo zei hij, als de moeder er volledig achter staat dan doen wij er werkelijk alles aan om het te laten lukken en in de meeste gevallen is het ze ook gelukt!

Sorrie voor het lange verhaal :oops:

Succes met het maken van een beslissing!

groetjes Petra

17. susanne1979

susanne1979 Fanatiek lid

13 mei 2006
    3.799
    1
    0
    verzorgende
    Limburg
    Kijk dat zijn nog eens goede cijfers!
    Succes ik hoop dat de draaipoging nog lukt en anders dat je een voorspoedige stuitbevalling hebt!

18. NikkiF

NikkiF Fanatiek lid

17 jan 2006
    3.554
    0
    0
    Ja, ik hoop ook dat het gaat lukken !

Een vriendin van mij heeft ook bewust gekozen voor een gewone stuitbevalling. Hij was binnen 3 uur geboren (eerste kindje) en alles was perfect gegaan !

Groetjes,
    Nikki F

19. Niet meer actief

@@Een vriendin van mij heeft ook bewust gekozen voor een gewone stuitbevalling. Hij was binnen 3 uur geboren (eerste kindje) en alles was perfect gegaan !

Dat had ik idd gelezen!! Daarom je hoort vaker de negatieve dingen omtrent een stuitbevalling, maar het gaat steeds vaker gewoon goed! :)

20. Cassantje

Cassantje Nieuw lid

15 jul 2006
    1
    0
    0
    Haarlem
    Hallo Allemaal,

ik ben nu 36 weken en 5 dagen zwanger van mijn 2de zoontje, en ook mijn ventje ligt in een stuit.
    vorige week bij de verloskundige zijn ze erachter gekomen, en de verloskundige heeft na een echo meteen mijn ventje geprobeerd te draaien.
    dit deed heeel veeel pijn en hij draaide niet, en zij bleef maar drukken.
    geen goede ervaring, ik was vanbinnen helemaal beurs (zo voelde het)
    diezelfde week (vrijdag) heeft een andere verloskundige het geprobeerd en dat was vrijwel pijnloos en hoera Gelukt!! :D
    erg jammer dat hij smiddags alweer zelf gedraaid is. :cry:
    met 37 -3 moet ik weer naar de verloskundige, maar mijn zoontje weer gaan draaien zie ik niet zitten, en de vk trouwens ook niet.

hoe het dan verder zou gaan is voor mij een raadsel, zal ze me dan doorsturen naar een gyneacoloog? wat is eigenlijk de "standaard" procedure?
    ik hoor het graag.

groetjes Cassantje

Deel Deze Pagina