Wij zijn ook bezig met nieuwbouw en onze hypotheek is netto ongeveer 28% van onze inkomens. Onze inkomens verschillen wel maandelijks i.v.m. mijn ORT (ik werk nachtdiensten) en overwerk van mijn man. Man heeft een 4 weken loon en ik een maandloon.
Ligt er ook aan hoeveel je verdient. Als je 10000 netto krijgt blijft er na je hypotheek toch nog zo'n 6000-7000 netto over. Lijkt me dan geen enkel probleem
Hier is het ongeveer 25%, maar je kunt het niet vergelijken. Als je een inkomen hebt van 3500 p.m. en je hebt een hypotheek op 10% van je maandlasten, hou je net zoveel over voor de rest als wanneer je een inkomen hebt van 6000 en een hypotheek op 48% van je inkomen hebt. Ik zou dus vooral kijken wat je overhoud en hoe je dat het beste kunt besteden!
Ja snap ik wel, maar denk dat je tegenwoordig geen keus hebt. Wij hebben heel lang 1/3 betaald en dat ging prima. Soms is het niet anders
Door een paar slimme investeringen in huizen kopen / verkopen is onze hypotheek ongeveer 8% van ons maandelijkse inkomen. Meer dan dat percentage zou ik ook nooit meer willen.
Hier is het 13% van het inkomen, maar dat is alleen hypotheek. Er zijn nog veeeeeel meer "vaste lasten" haha
Netto inkomen (zonder toeslagen) versus netto hypotheek (dus bruto hypotheek-belastingaftrek) kom ik uit op 18%
Alleen hypotheek is 25% van ons inkomen. Maar straks ongeveer 35% denk ik, als we allebei minder gaan werken.
De bruto hypotheek is 13% van ons (netto)inkomen, we krijgen jaarlijks de hypotheekrente terug. Volgend jaar loopt onze rentevaste periode af en willen we kijken of we de aflossingstijd kunnen verkorten met zo’n 5 jaar. Toen wij hier gingen wonen was de hypotheek ongeveer 25% van ons inkomen.