Inkomen

Discussie in 'De lounge' gestart door Sweety28, 25 apr 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.330
    8.332
    113
    Amsterdam
    Nou nee daar begon ik toendertijd niet mee, ik geloof 3100 ofzo. En ik was bijv toen alweer 27, daarvoor dus nooit betaald gekregen hè ja m’n bijbaantje. Ik werkt naast m’n fulltime coschappen ook nog 12 uur.

2. Mythique

Mythique Fanatiek lid

3 apr 2015
    4.778
    3.907
    113
    Ja, dat viel mij ook al op. Wij hebben drie jaar geleden bewust de maximaal mogelijke hypotheek afgesloten en dat is nu achteraf financieel de beste beslissing geweest die we hadden kunnen nemen. We hebben relatief gezien nu mega lage hyptheeklasten (bruto € 1900 p/m voor een lening van € 825.000).

We zouden het huis dat we hebben nu nooit meer kunnen laten bouwen terwijl ons inkomen in die drie jaar enorm is gestegen. Maar ja, de bouwkosten en hypotheekrente stegen nog net wat harder.

Beausecret vindt dit leuk.
  3. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Ik herken ook deels wat je zegt.

En ik ben het tegelijkertijd ook eens met wat hier wordt beweerd. Veel dingen zijn een keuze en je gaat leven naar je situatie. Tuurlijk is het onze keuze om groter te wonen (omdat we meer behoefte hebben aan meer ruimte want meer kinderen gekregen). Tuurlijk is het een keuze om veel kinderopvang af te nemen en beiden te blijven werken zoals we nu doen.

En daar zeur ik ook totaal niet om. Waarom zou ik. Het feit dat het kan is mooi en ik realiseer me ook dat we het echt goed hebben. Waar ik me vooral aan stoor is dat er nooit gezegd mag worden dat wat je naast je hoge lasten in deze tijden overhoudt, geen vetpot is. Mag toch gewoon gezegd worden? En dat betekent toch niet dat er geklaagd wordt of dat ik het oneerlijk vind? Integendeel hoor. Het is alleen niet zo zwart wit. Helaas vertoef ik niet op een onbewoond eiland met personeel onder me, we werken er ook voor (net zoals iedereen toch?). Maar het is niet zo dat ik mijn inkomen volledig kan spenderen aan leuke dingen en dat ik zo geniet van een dikke bankrekening. Dus keuze of geen keuze, de ruimte die overblijft is echt niet groot. Keuze? Misschien. Gezeur? Nee hoor. Het is gewoon zoals het is nu en ik vind het wel prima. Maar niks mis met enkel de uitspraak dat er ook grote lasten horen bij een groot gezin toch? Zo werkt het nou eenmaal en daar ga ik me ook niet voor verontschuldigen. Je maakt keuzes op bepaalde inkomsten en uitgaven en daar ga je naar leven.

Ik kan bijv niet de keuze maken om parttime te gaan werken, wij zouden dan op dit moment niet rond kunnen komen. Nu vind ik het prima, maar ik vind het bijv ook een luxe dat die keuze ook gemaakt kan worden.

Het is gewoon relatief allemaal en niemand weet hoe de wereld er over 5 jaar precies uit ziet! :)

4. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Maar je hoeft toch niet in een rijtjeshuis te starten. Wij hebben de eerste 5 jaar in een flatje van 65m2 gewoond. Dat was ook gewoon prima.

5. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Zooooo dat is laag idd op dat hypotheekbedrag. Wauw. Het gaat natuurlijk om flinke bedragen maar reken voor de gein eens uit wat je nu aan hypotheek kwijt zou zijn :o:.

Ysabella vindt dit leuk.
  6. Mythique

Mythique Fanatiek lid

3 apr 2015
    4.778
    3.907
    113
    Ja, klopt. Zou nu € 4.500 p/m zijn en we kunnen het nog steeds krijgen van de bank maar daar kiezen we dan dus net niet voor... ;).

7. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Maar zo lees ik het niet. Ons huidige huis is bijv ook ons eerste koophuis. Daarvoor altijd gehuurd gezeten (studio, appartement, rijtjeswoning..). Wij hebben behoorlijk lang gewacht voordat wij konden kopen. Mijn man had nl een BKR notering..

Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  8. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Mijn hemel, nee dat kan ik begrijpen. Ik zou daar ook voor passen. Onze nieuwe hypotheek ligt daar heel ver onder!

9. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Wij hebben ons flatje met verlies moeten verkopen. Net voor de kredietcrisis gekocht en diep in de crisis moeten verkopen, daardoor wel mazzel gehad met dit huis. Die winst zouden we nu kunnen pakken, maar dat moeten we ook weer duur terugkopen, want hier zijn de prijzen ook flink hoog.

Nina Sanders vindt dit leuk.
  10. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.147
    23.230
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Wij hebben een hypotheek van iets meer dan 3 ton, niet eens mega dus. Randstad. Maar in een tijd dat de rentes hoog waren, dus 4.95 % rente. Bruto 1700 euro per maand, netto 1300. Voor een rijtjeshuis, wel een hoek. Dus dat tikt al lekker aan. Niet zo dat we met die woonlasten enorm gek doen dus.

suus1983 vindt dit leuk.
  11. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Loopt je rentevaste periode niet af? Wij zaten ook op zoiets. 1250 bruto 850 netto, maar hebben wat extra afgelost en nog net op tijd ons aflossingsvrij deel op 1.25 gezet met een boete (omdat we een jaar te vroeg waren, maar uiteindelijk hebben we dat dubbel en dwars terug verdient). Verder een deel op variabel (2,1 procent) en de spaarhypotheek wel tegen de 4, maar daarvoor maakt het niet uit hoe hoog de rente is. Verder al wat afgelost en nu zitten we op 750 bruto en 560 netto.

12. Brigitte1985

Brigitte1985 Fanatiek lid

29 nov 2009
    1.018
    213
    63
    2800 netto40 uur
    2280 28 uur
    500 hypotheekteruggaaf per maand

Vaste lasten zonder sparen 3300, sporten nog los erbij

13. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.073
    12.030
    113
    Klopt, al is dat hier nauwelijks te koop. en als ze te koop staan, dan kost een appartement van 66m2 300.000 euro, zonder balkon. Zo hoog was mijn eerste hypotheek voor mijn eerste tussenwoning niet eens.

14. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.147
    23.230
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Nee helaas. En de boete is veel te hoog tot nu toe. Miss volgend jaar nog eens laten berekenen.

15. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.073
    12.030
    113
    Hoe lang staat de rente nog vast?

16. Kaatje92

Kaatje92 Fanatiek lid

7 aug 2018
    4.572
    4.043
    113
    Vrouw
    Ik vraag me toch af wat wij fout doen als ik dit topic lees. We werken meer dan het gemiddelde antwoord hier en verdienen gemiddeld een stuk lager :roflmao:
    Partner is gedwongen op zoek te gaan naar een andere baan, wellicht dat daar dan verandering in komt (hoop ik wel althans).

JupitR vindt dit leuk.
  17. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.228
    28.197
    113
    Jij woont in Amsterdam of iets?

18. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.147
    23.230
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    We zijn zo stom geweest destijds het voor 20 jaar vast te zetten :oops: Dus dat is nog 9 jaar.

19. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.819
    18.533
    113
    Vrouw
    Je kunt altijd meer, groter, beter willen, daar is niks mis mee. En ook begrijpelijk dat je gaat leven naar wat je hebt, ik denk dat heel veel mensen dit doen.

Mijn idee ervan was dat mensen met een groot inkomen er nog voor kunnen kiezen om kleiner/goedkoper te gaan wonen bijv., wanneer ze lastig rondkomen. Of nog veel mogelijkheden hebben om kosten te besparen.
    Voor een groot deel van de mensen die (ver) onder modaal verdienen, geldt dat niet omdat ze vaak al besparen op zulke dingen.

Tenmiste, dit is wat ik denk dat er bedoelt wordt.
    Er is niks mis met groter willen, maar het verbaasd mij soms wel dat mensen met zo'n inkomen klagen over lastig rondkomen. Niet dat je dan niet mag klagen dat alles zo duur is geworden hoor, dat is het voor iedereen.. maar lastig rondkomen is weer heel wat anders.

lindajl, Minoesje, Saartje33 en 2 anderen vinden dit leuk.
  20. Beausecret

Beausecret VIP lid

26 apr 2016
    5.474
    6.089
    113
    Vrouw
    Ja eens! Zolang je de keuze hebt is dat enorm luxe, om te kunnen downscalen als dat moet. Daar reageerde ik ook niet zozeer op, maar in reacties lees ik veel: het wel kunnen, maar bewust kosten laag houden want ‘waar is het allemaal goed voor om geld uit te geven’. En daarop zeg ik: niets mis met meer willen en daar ook naar leven. Ook al betekent dat (in mijn geval) een hoge hypotheek.

Ik hoor het in mijn omgeving overigens vooral mensen zeggen die een huis voor 2 ton hebben kunnen kopen 15 jaar geleden. Ik ben bv al gewend aan torenhoge huurprijzen. 1000 euro kale huur voor een zolderappartement, daar startte ik mee 4 jaar terug toen ons gezamenlijk inkomen nog geen 3000 euro was samen.

Spectre vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina