Inkomen

Discussie in 'De lounge' gestart door Sweety28, 25 apr 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tuc

tuc Niet meer actief

Deeltijdprinses:eek:
    Echt, de denkwijze van sommige mensen!! Echt een aso opmerking vind ik het. En dit mag je zeker wel allemaal zeggen, maar andersom wordt het meestal niet gewaardeerd als er gezegd wordt dat men niet snapt waarom die carrieretrut kinderen heeft als ze die 40 uur p/w bij de opvang dumpt.
    En ja, ik noem bewust de vrouwelijke vorm omdat jij dat ook doet.
    Een vrouw die parttime werkt is een deeltijdprinses, maar een man die dat doet is modern:confused:

2. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.157
    23.238
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Dat is ook zeker waar!

suus1983 vindt dit leuk.
  3. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    De discussie zit ook in, wanneer is het financieel niet nodig? Als je niet werkt of minder werkt en niemand betaalt daar aan mee, dan vinden de meeste mensen het niet zo'n issue, maar niet werken en wel geld krijgen van de samenleving, daar vallen mensen over.
    Ik zit daar wat ambivalent in. Mijn persoonlijke mening is dat het het beste is om echt een eerlijke verdeling te maken in zorg en werk in een gezin. Dan krijgen beide ouders beide kanten mee en de kinderen ook. Zorgt ook voor betere situaties als een van de ouders iets overkomt of als partners gaan scheiden. Tegelijkertijd zie ik ook dat de Nederlandse samenleving eigenlijk helemaal niet is ingericht op meer werkende ouders. Opvang zit vol, scholen kunnen niet garanderen dat er les is, mantelzorg wordt verwacht van werkende mensen, sociale stigma's, ga zo maar door. Dus wat dat betreft snap ik dat veel mensen die keuze niet maken. Ik zou persoonlijk wel willen dat een overheid op zich werken stimuleert, maar dat zit in meer dan alleen direct geldelijk gewin. En ik zie dat te weinig gebeuren.

Spectre, Septembre, suus1983 en 2 anderen vinden dit leuk.
  4. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.172
    35.834
    113
    Ik heb/had dat ook wel hoor. Maar heb inmiddels ook geleerd dat het helemaal niet altijd nodig is om die altijd te verkondigen, tenzij er naar gevraagd wordt bijvoorbeeld. Je ziet hier ook alweer de nodige reacties naar voren komen en ik vraag me gewoon af waarom het nodig is om andere mensen aan te vallen (want ja, als je denigrerende woorden gaat gebruiken dan is het dat)? Waarom zou je dat doen? Waar is het goed voor. Om een ander een rotgevoel te geven? Waarom elkaar niet wat meer steunen in keuzes, ook al zouden het jouw keuzes niet zijn?

Saartje33, Paardenbloem, tuc en 2 anderen vinden dit leuk.
  5. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.377
    21.756
    113
    Belachelijk hè, hier valt mijn mond nou echt van open.

Huismuisie, Paardenbloem en tuc vinden dit leuk.
  6. tuc

tuc Niet meer actief

Maar beide werken en verwachten dat de opvang vergoed wordt, daar mag je dan niks van vinden? Want dat vindt men doodnormaal. Daar moeten ook de samenleving aan mee betalen.

7. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.172
    35.834
    113
    Oh geloof mij, dan vinden mensen het nog een issue:cry:. De opmerkingen die ik wel niet naar mijn kop heb gekregen sinds ik niet meer werk.

En verder met je eens hoor. Als je meer werkende ouders wil, moet je eerst de basis goed hebben.

Saartje33 en tuc vinden dit leuk.
  8. Iertje81

Iertje81 VIP lid

31 dec 2015
    17.952
    33.622
    113
    Eens hoor. En dan zal mijn werk ook betaald worden door anderen en zijn we een verzorgingsstaat, er is voor mij wel een verschil of anderen werken om mijn baan in ere te houden of dat er gewerkt wordt door anderen om de KGB, toeslagen, etc te kunnen dekken voor mensen. Mensen die eigenlijk zouden kunnen werken. En dat wringt soms, zoals ik er gisteren over poste. En een andere keer glijdt het lekker langs m’n rug en denk ik, zo werkt het ‘gewoon’
    En ga ik weer verder met mijn werk, waar ik inderdaad de meest ingrijpende beslissingen moet nemen en waar ik officieel 32 uur maar in de praktijk rond de 40 uur mee bezig ben. En meerdere keren per jaar ook in het weekend.
    Zulke dingen zijn alleen soms not done om te zeggen, wat ik eerder zei over toeslagen e.d. Want het ligt heel gevoelig.

Suzy85 en Siepie85 vinden dit leuk.
  9. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Wij werken allebei veel, ‘gelukkig’ werken we ook thuis en ‘s avonds en in de weekenden. Man werkt minimaal 32 uur per week en heeft netto minimaal €3000,-. Ik werk fulltime en als raadslid, gemiddeld bij elkaar zo’n 50 uur per week. Per maand heb ik netto zo’n €3850,- en een keer per jaar in totaal ongeveer €4250,- extra.

Samen per maand dus ruim €7.000,-

Maar we hebben dan ook een redelijk hoge hypotheek, 2 auto’s die onderhoud nodig hebben, een vrijstaand huis met een grote tuin en grote schuur wat allemaal extra kosten met zich meeneemt etc.

Zelf kom ik uit een ‘arm’ gezin. Ik moest als tiener vaak geld aan mijn ouders geven omdat zij schulden hadden. Ik ben dus best trots op wat ik / wij tot nu toe bereikt hebben.

Kundera, Kolibrie2, Kwek en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.157
    23.238
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Hier ben ik het wel mee eens ja.

11. tuc

tuc Niet meer actief

Ja, jij doet niks nuttigs voor de samenleving, je teert op de zak van je man en bent een slecht voorbeeld voor je kinderen, met name voor de middelste, want ja dat is een meisje....:rolleyes:

Ik ken ze allemaal.

12. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.172
    35.834
    113
    Precies! En dat is toch om te janken? En het ergste vind ik nog wel dat het veelal vrouwen zijn die die opmerkingen maken, vrouwen die zichzelf feministisch vinden. Mmm, het afkraken van de keuzes van andere vrouwen is ontzettend feministisch mensen. :cry:

Malbec, Saartje33, Paardenbloem en 2 anderen vinden dit leuk.
  13. tuc

tuc Niet meer actief

Heel erg ja.
    En ik heb zelfs "maar" een jaar niet gewerkt en toen heb ik deze al meermaals naar mn hoofd gekregen.

Saartje33 en suus1983 vinden dit leuk.
  14. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.178
    10.716
    113
    #534 MadeInUSA, 1 mei 2023
    Laatst bewerkt: 1 mei 2023
    Dit maak jij ervan. Ik zie het gezin als systeem, geheel, waarin beide ouders bijdragen naar onderlinge wensen en vermogen. Dus leg me alsjeblieft niks in de mond over thuisblijfmoeders. Maar ik vind wel dat je als gezin, waar mogelijk, zelf verantwoordelijk bent voor een zeker minimum aan eigen inkomen. Het gaat hier over toeslagen, daar zit je op modaal salaris als toeslagpartners op de bovengrens met 1 inkomen voor huurtoeslag, en 1,2 inkomen voor zorgtoeslag. Dus lang niet over 2 lange werkweken. Bij een minimum inkomen kan ik me voorstellen dat je niet zonder toeslagen kan, maar met 1 fulltime minimumloon zit je al boven de grens voor maximale toeslagen. Is het teveel gevraagd om als stel doorsnee 1 of 1-en-een-beetje fulltime te leveren?

We nemen de verzorgingsstaat hier veel te veel als vanzelfsprekend. Kijk in her buitenland en besef hoe ontzettend goed we het hier hebben qua minimumloon, werknemersbescherming, gezondheidszorg subsidie en sociale vangnetten. Ik betaal met liefde mijn bijna 4000 euro inkomstenbelasting per maand voor AOW en arbeidsongeschiktheidsuitkeringen, onderwijs, zorg, infrastructuur, goede opvang en integratie van,vluchtelingen, gesubsidieerde huur (want ja, sociale huur is ook los van de huurtoeslag nog zwaar gesubsidieerd), Europese solidariteit en alle andere dingen die we met zn allen nodig hebben of aan onze stand verplicht zijn. Maar laten we zorgen dat het geld gebruikt wordt waar het nodig is, niet waar het wel lekker comfortabel is. Dan houden we ook meer over voor die nood.

Sherbet, Nellie4, debq en 5 anderen vinden dit leuk.
  15. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.042
    16.548
    113
    Van de week zei ik heel zelfverzekerd (nadat er gevraagd werd wat voor werk ik deed) dat ik voor mijn 2 kinderen zorg. Zegt iemand die ik goed ken ‘ nee maar je bent ook fotografe’
    Even ter info: Ja ik heb de opleiding gedaan, maar ik ben afgekeurd ik heb dat nooit als beroep gedaan.
    Ik stond echt met mijn mond vol tanden, iemand besloot dus voor mij dat mijn antwoord niet goed genoeg was of dat ik mij er misschien voor schaamde? o_O

Gewooniemand, Saartje33, tuc en 2 anderen vinden dit leuk.
  16. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    In totaal levert het de samenleving meer op als ze een relatief korte periode betalen voor kinderopvang als daarmee beide ouders blijven deelnemen aan het werkproces. Daar is niet zoveel idealistisch aan, dat is gewoon een koude berekening. Dat gaat dan wel om het grote plaatje, in individuele gevallen kan het anders zijn.

Sherbet, Kundera, Jess93 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  17. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.172
    35.834
    113
    Alsof thuis zijn bij je kinderen niet goed genoeg is en alsof je werk je identiteit is pff.

Saartje33, citroenrasp en Ysabella vinden dit leuk.
  18. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.172
    35.834
    113
    Financieel zeker, maar is het op lange termijn ook altijd beter als kinderen veel naar de opvang gaan ipv thuis zijn? Oprechte vraag hoor. Mijn kinderen zijn ook naar de opvang geweest, maar vraag me dit dus wel echt af of het altijd beter is.

nelta en Saartje33 vinden dit leuk.
  19. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.047
    2.186
    113
    Brabant
    Maar het is toch zoveel breder dan dat...
    Ik bedoel, ontzettende opluchting dat je het goed vindt dat Suus thuis is en niet werkt, echt. Poeh, pak van m'n hart.
    Maar...
    Situaties zijn niet zo zwart wit...

Ik bedoel,
    Jantje is orthodontist, werkt 20 uur in de week en krijgt geen toeslagen
    Jij vindt het dus prima dat hij "maar" 20 uur in de week werkt..
    Pietje is verpleegkundige, werkt 32 uur in de week en heeft op basis hiervan recht op zorgtoeslag.

Vind jij dan werkelijk dat pietje maar gewoon 36 uur moet gaan werken, en het liefst alleen maar nachtdiensten, zodat hij geen/minder zorgtoeslag nodig heeft?

De wereld is zo ontzettend krom geworden..
    Ik vind ook van heel veel dingen iets, maar ik vind het nog altijd het meest normale als kinderen door papa of mama opgevoed worden, dat is een keuze waar wij heelveel voor in hebben moeten leveren. Maar.. het is onze keuze.
    En nee, dat is geen "vetpot", en fiscaal super ongunstig dat we van 1 salaris leven.
    Maar we hebben het er heel graag voor over.

Ik was een deeltijdprinses blijkbaar en nu ben ik tooswerkeloos.
    Aangenaam kennis te maken.

Gewooniemand, Biny, nelta en 5 anderen vinden dit leuk.
  20. Madelie

Madelie VIP lid

14 jun 2014
    11.473
    8.734
    113
    Is natuurlijk schandalig van UWV. Juist bij autisme staat bekend dat overprikkeling vaak een grote rol speelt en belemmerend werkt op het functioneren. UWV laat wel meer grote steken vallen en kijken in veel gevallen onvoldoende naar de individuele omstandigheden. Hierdoor raken aardig wat cliënten gedupeerd.

Saartje33 en citroenrasp vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina