Inkomensafhankelijke combinatiekorting

Discussie in 'De lounge' gestart door butterfly1984, 21 nov 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Aura

Aura Niet meer actief

Ik weet niet wat hoor.......krijgen wij wat terug???????????
    Ik sta perplex...normaal betalen we maar en betalen we maar....en wellicht krijgen we volgend jaar dus flink wat terug? Ongelofelijk...leuk voor de verandering :D!

2. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.027
    1.851
    113
    Provincie Groningen
    Ik snap er weinig van, en de site van de belastingdienst is ook niet echt verhelderend.

Ik heb dit jaar van maart tot en met juli gewerkt, de andere maanden ben ik thuis geweest bij mijn dochter.
    Mijn man werkt fulltime.
    Komen wij er ook voor in aanmerking?

En er was toch ook een soort van potje voor moeders die niet werken, aanrechtgeld ofzo? Heb je daar ook recht op als je een paar maanden wel hebt gewerkt?

3. zo79

zo79 Fanatiek lid

27 nov 2007
    3.925
    0
    36
    Als jullie al een voorlopige teruggaaf (noemt de belastingdienst "voorlopige aanslag") per maand krijgen (bijvoorbeeld door de hypotheekrenteaftrek) is er grote kans dat je de combinatiekorting al terugkrijgt. Het zit in het VT programma verwerkt namelijk.

Krijg je nog geen voorlopige aanslag per maand, dan kun je twee dingen doen: of alsnog aanvragen, of wachten tot je de aangifte inkomstenbelasting over 2009 gaat doen. In beide programma's zit het gedeelte over de combinatiekorting erin verwerkt.

Voor wat betreft de algemene heffingskorting (de "aanrechtsubsisie" waar Consider het over heeft): die kun je uit laten betalen als via de voorlopige aanslag als je dat wilt. De voorwaarden zijn dat je of geen inkomen hebt, of een inkomen lager dan 6.520 euro en je in dat kalenderjaar meer dan zes maanden dezelfde fiscale partner hebt.

Je kunt een en ander zelf uitrekenen door het VT programma in te vullen op de site van de Belastingdienst.

4. zo79

zo79 Fanatiek lid

27 nov 2007
    3.925
    0
    36
    Dus voor iedereen die denkt dat je flink wat terugkrijgt: juich niet te vroeg en check even of je het niet al via de voorlopige aanslag per maand terugkrijgt!

5. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.027
    1.851
    113
    Provincie Groningen
    @zo79, bedankt voor je antwoord.
    Wij wonen in een huurwoning en krijgen geen voorlopige aanslag per maand van de belasting.
    Ik heb dit jaar minder dan 6000 verdiend, en ik heb langer dan 6 maanden een fiscale partner.
    Dus in principe zou ik er voor in aanmerking komen toch?

Wat is het VT programma? voorlopige teruggave?

6. zo79

zo79 Fanatiek lid

27 nov 2007
    3.925
    0
    36
    @ Consider: Ja VT staat voor voorlopige teruggaaf.

Voor 2009 heeft het niet zoveel zin meer om het VT programma nu nog in te vullen, volgens mij verwerkt de Belastingdienst dan niet meer (op tijd). Je kunt dan beter wachten tot je aangifte inkomstenbelasting over 2009 gaat doen (dus voor 1 april 2010), dan krijg je het bedrag waar je recht op hebt in één keer terug. Wat je wel nog kunt doen is het programma VT 2009 invullen, dan weet je of je er recht op hebt en zo ja, voor welk bedrag.

Voor 2010 kun je het wel vast aanvragen trouwens! Het formulier VT 2010 staat al op de site van de Belastingdienst.

7. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.027
    1.851
    113
    Provincie Groningen
    Ik zal inderdaad wachten op me gewone aangifte inkomsten belasting.
    Voor 2010 vraag ik het nog niet aan.
    Misschien ben ik volgend jaar wel weer aan het werk. En het is bij ons ook elk jaar gissen wat mijn man gaat verdienen.
    Dus alle voorlopige dingen vraag ik niet aan.
    Zoals zorgtoeslag over 2009, ik kijk pas in 2010 of ik er recht op had in 2009. Dat voorkomt dat je terug moet betalen.

Deel Deze Pagina