Hoi Dames, Ik heb een vraag die bij mij al een aantal weken speelt, ik ben heel erg benieuwd hoe jullie hier tegen aan kijken. Wij wonen momenteel nu 3 jaar redelijk goed, hebben een een gezinswoning met 3 slaapkamers (alleen geen zolder). Zeker voor 1 kindje hebben we genoeg ruimte, voor een 2de niet omdat we dus geen ruimte hebben op zolder om spullen op te slaan. Maar goed we zijn nog in verwachting van onze eerste en die moet eerst nog komen. Mijn man en ik willen op den duur heel graag verhuizen, het liefst nu al wel eigenlijk maar de omstandigheden zijn nu niet gunstig. We willen terug naar mijn geboorte woonplaats naar een huis met minimaal een zolder én 3 slaapkamers, een huis waar we hopelijk de rest van ons leven kunnen blijven wonen!! We konden niet anders destijds toen we dit huis kochten maar inmiddels is onze financiële situatie sterk verbeterd. Nu hoor je veel dat de huizenmarkt waarschijnlijk de komende jaren niet veel beter zal worden. Misschien zelfs nog wel slechter. Dit geeft mij nog niet veel hoop, ondanks dat ik denk dat we het huis wel zullen verkopen (starters woning zijn nog wel in trek) ben ik er bijna zeker van dat we het met verlies zullen verkopen. (we hebben heel veel geld gestoken in het verbouwen) Daarnaast speelt ook mee dat we buren hebben aan 1 kant die het niet makkelijk maken en voor heel erg veel overlast zorgen (politie en buurtbemiddeling, niks helpt.. helaas hebben ze het huis ook gekocht) Dit maakt het wonen voor ons hier op het moment een stuk on prettiger. Maarja.. je weet nooit wat voorn buren je straks weer krijgt. Maar deze zijn wel heel extreem, slapeloze nachten bezorgen ze nogal eens! En er valt niet mee te praten! pfff frustrerend! Ofterwijl we willen dus graag groter wonen in een andere stad, zeker binnen 3 jaar. Wat zouden jullie doen? De 3 jaar volhouden en maar zien hoe de markt dan is? Of het verlies pakken en het huis binnen 3 jaar al te koop zetten omdat de intentie er toch is om er dan te blijven wonen. Het is echt lastig, dus ben benieuwd naar jullie kijk hierop!!
Je kan je huis toch te koop zetten en kijken wat de gek ervoor geeft? Zolang je geen ander huis hebt gekocht hoef je niet weg dus is er ook geen verkoopstress. Je kan ook de makelaar vragen hem in de stille verkoop te plaatsen. Dan krijgen de mensen die daar in de buurt op zoek zijn de hint, kijk hier eens naar.
Binnen nu en 3 jaar is de huizenmarkt nog niet aangetrokken. Het wordt alleen maar slechter. Duurt zeker nog wel 5 tot 10 jaar voordat we weer op de huizenprijzen van 2008 zitten. Ik zou jullie huis te koop zetten en hopen dat je een koper vindt.
Ik zou kijken of je huis de waarde heeft van je hypotheek. Is het huis veel minder waard dan zou ik wachten en sparen. Probleem is nl dat de restschuld niet meer meegefinancierd kan worden en je dus niks nieuws kan kopen. Mocht ik de restschuld niet hoog zijn en ik zou hem kunnen betalen, zou ik het te koop zetten. Is dat niet mogelijk dan zou ik wachten. Want stel dat de markt aantrekt, kun je met de vraagprijs niet omhoog gaan en blijft er alsnog een hoge restschuld over.
Als je het kan dragen zou ik het nu al te koop zetten. Niet per se voor de ruimte (wij hebben ook 2 kindjes, 3 slaapkamers en geen zolder, gaat prima) maar wel ivm met de overlast van de buren. Daar ga je je alleen maar meer aan irriteren als je straks een kleine hebt.
Twinkle star: Ik denk het haast niet, We hebben het huis voor 154.000 gekocht, excl k.k. en een bouw dipool van 5.000 (de rest gelukkig met eigen geld verbouwd) en dus een totale hypotheek van 187.000. De k.k. kosten krijgen we er nooit niet uit!! Want ik denk dat we het huis nu voor 170 zouden kunnen verkopen (schatting na waar de huizen hier in de straat te koop voor staan). 17.000 blijft er dan over.. dan kan ik nooit niet ophoesten en is ook niet te sparen in 3 jaar.. (Een deel zal in 3 jaar dat we hier nu wonen al zijn afbetaald maar dat zal ook geen giga bedrag zijn) Misschien toch maar keer bij de hypotheker langs.. al vind ik het wel eng om die mensen op het moment ook maar op hun woord t geloven
Ik heb geen idee hoe dit werkt en welke opties er zijn.. Kan me niet voorstellen dat iedereen die zn huis met verlies verkoopt op het moment (en dat zijn er nogal wat) allemaal moeten gaan huren.
Mocht je het kunnen verkopen voor 170.000 blijft er een schuld van 17.000 over, dit kan dus hoger worden als je dat bedrag er niet voor krijgt. Persoonlijk vind ik dat heel veel geld en zou ik het niet zo snel verkopen. Liever langer daar blijven, desnoods straks met 2. Dan zo'n schuld. Daarnaast maakt het het kopen van een andere woning heel lastig.
Ja of je krijgt een veel lagere hypotheek omdat je een lening (restschuld) hebt lopen. Of je dan nog je gewenste huis kan kopen moet je natuurlijk even bekijken. En daarvoor kan je inderdaad advies inwinnen bij de hypoheker (of een dergelijk iets). Of even kijken op hun site bij berekeningen, wordt je ook al iets wijzer van. Heb je toch een indicatie van hoeveel je kan lenen.
Maar een restschuld mag je niet meermeeginancieren. Het percentage wat boven op de prijs mag staat ongeveer gelijk aan kk. Je zal dan voor dat bedrag een lening af moeten sluiten. Helaas maakt dat het kopen van een huis weer lastig en betaal je daar maandelijks flink aan af incl rente waardoor je maandlasten flink omhoog schieten.
Je gaat nu uit van 170.000 euro wat je krijgt voor de woning, maar daar reken je je overlastgevende buren even niet mee denk ik. Je bent nl verplicht om hier melding van te maken bij kopers van je huis anders wordt het gezien als een verborgen gebrek. Kan dus wel zijn dat jij door je buren zelfs minder krijgt voor je woning...
Dus eigenlijk is wachten, zoveel mogelijk sparen om de eventuele schuld af te kunnen betalen het handigste als ik het zo goed begrijp! We hebben vast ook al een deel afbetaald inmiddels en tegen die tijd natuurlijk nog een deel.. Maar dat ga ik dan indd eens laten doorberekenen bij de hypotheker. Bedankt voor jullie advies allemaal!
Is bij ons ook niet gemeld toen we hier kwamen wonen, (helaas) en het is in periodes (geluid) en dus niet dagelijks.. En bewijzen kunnen ze niet dat ik daar voordien al last van had want ik heb zelf nooit de politie gebeld, dat doen de andere andere buren altijd
Jij vangt niet de hoofdprijs waarschijnlijk.... maar diegene van wie je een huis gaat kopen ook niet. Dus de situatie blijft hetzelfde denk ik dan. Het is nu wel gunstig om een andere woning te kopen. Weet niet hoe lang jullie die huis al hebben en of je veel verlies verwacht maar als die niet al teveel is dan zou ik er zeker voor gaan!
Zelf zou ik het idd voor de zekerheid laten berekenen en zouden we in het slechtste geval 17.000 schuld overhouden, het niet doen. Want met een lening voor die 17.000 kun je ook een veel lagere hypotheek (dus een kleiner huis) krijgen en de vraag is dan of dat de schuld waar is. Hoe lang wonen jullie al in het huis? Omdat je aangeeft al aardig wat afgelost te hebben. Vergeet ook de rente niet die je moet betalen dus dat het afgeloste deel ook tegen kan vallen. Ook is het afhankelijk van de hypotheekvorm die je hebt. Wij betalen nu nl alleen rente en levensverzekering na 25 jaar (of bij overlijden een deel)komt onze levensverzekering vrij de in 1 keer het complete huis afbetaald.
Nee nog geen groot deel, maar over 3 jaar (dan wonen we hier 6 jaar) neem ik toch aan dan je wel iets afbetaald hebt..?? Welke hypotheek vorm we hebben geen idee, weet alleen dat het 800 euro per maand is wat voor de hypotheek wordt afgeschreven. Nouja dan gaan we indd berekenen en sparen.. Wil hier namelijk echt wel weg voordat de oudste naar school gaat.. Hooopelijk komt het allemaal goed!
Wij hebben ons appartement (65m2) te koop staan (al bijna 2 jaar) en zitten met de vraagprijs al flink onder onze hypotheek. We proberen nu meer af te lossen/te sparen en hopen daarmee de restschuld straks minimaal te houden en eventueel nóg verder te kunnen zakken in vraagprijs. Maargoed, dan moet er straks eerst iemand zijn die het hebben wil, en dat is tegenwoordig een kwestie van geluk hebben.. Maar ken er ook genoeg die dat geluk dus wel hebben en het huis nog goed verkopen. Je kunt het altijd te koop zetten en ondertussen flink gaan sparen.. Succes!
Het ligt er ook een beetje aan of je een deel aflossingsvrij hebt. Maar je woont er pas 3 jaar, ik vrees dat je dan echt niet niet zo veel afbetaald hebt, een groot gedeelte wat je pm betaald is nl rente. Zeker in deze tijd moet je ergens langer wonen om er zonder schulden af te komen.
als je nu meer te besteden hebt....simpel....sparen! om die restschuld mee te kunnen aflossen! Zo zou ik het doen.....en dan met een positief saldo een nieuwe huis/omgeving zoeken!