ziek door zwangerschapsklachten

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door lievemandie, 15 mrt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lievemandie

lievemandie Fanatiek lid

31 mrt 2015
    1.333
    508
    113
    Vrouw
    Roermond
    Beste,

Op dit moment zit ik eigenlijk ziek thuis door mijn zwangerschapsklachten. Vandaag belde de ARBO mij op dat mijn werkgever mij moet ziek melden bij de UWV. Maar mijn contract loopt eind deze maand af. Heb ik dan recht op een ziektewet uitkering? Op de website kwam ik niet zo uit.

Met vriendelijke groet,

Mandie

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Mandie,

Ik begrijp dat je wilt weten of je recht hebt op een Ziektewet-uitkering omdat je momenteel ziek bent door zwangerschapsklachten.

Als je ziek bent door je zwangerschap dan meldt de werkgever je aan bij UWV. De Ziektewet-uitkering wordt in dat geval namelijk aan de werkgever vergoed. Jij krijgt dan gewoon je loon doorbetaald zolang je nog in dienst bent.

Als je nog niet hersteld bent heb je recht op een Ziektewet-uitkering, ook als je contract tussentijds stopt. Je werkgever kan dit aangeven op de aanvraag. Zodra je uit dienst bent zal de Ziektewet-uitkering direct naar jou worden overgemaakt.

Actuele informatie over de Ziektewet-uitkering vind je hier.

Zes weken voor de vermoedelijke bevallingsdatum kun je met zwangerschaps- en bevallingsverlof.
    Als je op dat moment geen werkgever meer hebt en nog een Ziektewet-uitkering ontvangt, vraag je het verlof zelf telefonisch aan. Dit kun je vier weken voordat je met verlof gaat doen.

Actuele informatie over het zwangerschapsverlof kun je hier vinden.

Ik wens je nog een voorspoedige zwangerschap toe.

Met vriendelijke groet,
    Folkert
    UWV Webcare Team

3. lievemandie

lievemandie Fanatiek lid

31 mrt 2015
    1.333
    508
    113
    Vrouw
    Roermond
    Als mijn werkgever mij aanmeldt aan het einde van mijn loondienst ziek uit die st. Moet ik dan mijn WW stoppen zetten of weet de UWV als mijn werkgever mij aan het einde van mijn contract dat? Ik wil namelijk voorkomen dat de uwv dubbelbetaalt.

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Mandie,

Als je ziek uit dienst bent gegaan krijg je geen WW-uitkering maar een ziektewetuitkering. Je hoeft dus niet bang te zijn dat je dubbel betaald krijgt en je hoeft ook geen WW-uitkering stop te zetten.

Of heb je naast je werk ook nog een WW-uitkering? In dit geval moet je je ook voor de WW ziek melden en aangeven dat je ziek bent door zwangerschapsklachten. De betalingen worden dan direct overgenomen door de ziektewet dus ook in dit geval zal je niet dubbel betaald krijgen.

Met vriendelijke groet,

Yvonne
    UWV Webcare Team

Deel Deze Pagina