Waar aan denken bij niet lang meer te leven?

Discussie in 'De lounge' gestart door Sascha87, 28 feb 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sascha87

Sascha87 Actief lid

3 dec 2014
    419
    114
    43
    Ik weet niet zo goed in welk topic dit thuis hoort, dus als het ergens anders hoort dan hoor ik het wel!

Gaat om het volgende: mijn schoonmoeder is deze week uit het ziekenhuis ontslagen met een hele lage hartpompfunctie, en de boodschap dat ze moest gaan genieten van elke dag. Maw: dat kan elk moment afgelopen zijn. (In uitzonderlijke gevallen leeft ze nog een paar jaar)

Nu is ze heel erg druk in haar hoofd met dingen die nog geregeld moeten worden. Hebben jullie tips? Wij hebben hier totaal geen ervaring mee!
    Zijn er mensen die niet veel geld kosten die haar hierbij kunnen helpen? De gemeente bijv?

Moet ze het huis alvast verkopen en gelijkvloers gaan wonen? Allemaal dingen waar ze het antwoord niet op weet.

Daarnaast kan haar man niet voor zichzelf zorgen als zij er niet meer is. Hoe gaat dat verder? Wij kunnen hem niet in huis nemen bijv.

2. X11

X11 Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.768
    1
    0
    Ik zou eens met de gemeente bellen en een afspraak maken voor een keukentafelgesprek. Er zal waarschijnlijk wel eea geregeld moeten worden en de gemeente (sociaal wijkteam of buurtteam, of hoe dat maar heet in je gemeente) kan daar prima bij adviseren.

3. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Wij hebben ongeveer in dezelfde situatie gezeten. Mijn vader kreeg 2 jaar geleden te horen dat hij ernstig verminderde hartpompfunctie heeft en dat hij uitbehandeld is. Mijn moeder was toen ook net gehandicapt geraakt en met behulp van de gemeente is hun eigen woning aangepast: ze hebben een traplift gekregen en de badkamer is aangepast.
    Mijn vader is 2 jaar later nog steeds stabiel, maar mijn moeder is deze herfst ineens onverwachts overleden. Het is lastig te plannen zoiets, het loopt altijd anders dan je verwacht.

Vraag een keukentafel gesprek aan bij de gemeente en kijk wat ze adviseren. Die mensen hebben veel ervaring. Mijn ouders hebben ze geen verhuizing geadviseerd omdat ze nog vrij jong waren en mijn moeder nog lang plezier zou kunnen hebben van de verbouwing. Maar helaas liep dat toch anders.

4. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    De moeder van een vriend van mij wist dat het steeds slechter ging vanwege kanker. Ze hebben contact opgenomen met de uitvaartorganisatie en alles besproken. Ik heb nog nooit zo'n mooie uitvaart meegemaakt! Het pastte perfect bij zijn moeder. In plaats van in het crematorium/begraafplaats was de dienst in een oude boerderij. Zij helpen ook bij de rest, maar als ze weet dat alles geregeld is, heeft ze toch wat meer rust.

Heel veel sterkte. Bedenk je dat ze zich waarschijnlijk groot houdt voor jullie.

5. Pepijnn

Pepijnn Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.835
    368
    83
    Vrouw
    Nu was dat in onze situatie wel anders, want van gelijkvloers wonen en een partner die zorg nodig heeft was geen sprake. Maar wij zijn vooral de financiën goed uit gaan zoeken en wilden dat alles goed geregeld was voor mij en de kinderen. We hebben een gesprek gehad bij de notaris en zijn om de tafel gaan zitten met de accountant. Verder vooral veel met elkaar gesproken over eventuele laatste wensen. Dus ik zou in jullie geval ook kijken hoe het zit met het huis van je schoonmoeder, woont ze in een huur- of koophuis? Heeft ze nog een auto? Hoe zit het met verzekeringen en erfenis?
    Wat betreft je schoonvader kan ik je niet helpen, ik hoop dat hier vrouwen zitten die je goed advies kunnen geven. Het is pittig. Heel veel sterkte!

Gelukkig is het hier allemaal overbodig geweest. Mijn vriend heeft het overleefd.

6. Sascha87

Sascha87 Actief lid

3 dec 2014
    419
    114
    43
    Bedankt voor jullie reacties!

We moeten inderdaad een keukentafelgesprek gaan aanvragen.
    Daarnaast zal ik zorgen dat ze zo snel mogelijk bij de notaris langsgaat om te kijken of het testament nog klopt en alles goed geregeld is.

Mijn schoonvader mankeert lichamelijk niet zoveel, maar geestelijk wel helaas. Volgens mij moeten we ook vast laten leggen dat hij geen zeggenschap krijgt over het geld. Dan gaat het mis.

Hopelijk hebben we dit alles voorlopig niet nodig, maar we kunnen het nu beter goed uit laten zoeken..

7. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

5 mrt 2013
    4.611
    2.405
    113
    Raadpleeg de bank, voor hoe en wat na het overlijden.
    Had ooit iets gelezen, dat in geval en/of rekening. De bankrekening tijdelijk niet meer toegankelijk is. En bijv je vader niet kan pinnen om boodschappen te doen.

En natuurlijk de papieren bij elkaar gaan zoeken qua verzekeringen ed. Is de hypotheek nog betaalbaar voor je vader alleen?
    Evt al gaan kijken naar een verzorgingstehuis. Is daar een wachtlijst ed.

En natuurlijk; maak nog genoeg leuke herinneringen zolang ze er nog zijn. En vertel d'r zo vaak mogelijk dat je van ze houdt.

Heel veel sterkte.

Deel Deze Pagina