Inkomsten en uitgaven bijhouden, tips?

Discussion in 'De lounge' started by MvLiam, Oct 8, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. MvLiam

MvLiam Fanatiek lid

Apr 10, 2009
    2,053
    0
    0
    Nog druk aan de studie
    Assen
    Mijn vriend en ik wonen inmiddels ruim 3 jaar samen. We hebben het financieel (ondanks dat ik studeer) hartstikke goed maar ik vind wel dat het geld er echt uitvliegt zonder dat we echt weten waar het heen gaat.

We willen vanaf deze maand bijhouden wat nou precies onze inkomsten en uitgaven zijn. Ik heb alleen geen flauw idee waar ik mee moet beginnen? Heeft iemand tips?

2. prinses

prinses VIP lid

May 20, 2006
    18,334
    1
    36
    Wij hebben een uitdraai gemaakt van de afschriften en toen gekeken waar we alles aan uitgaven. Dan zie je dus heel duidelijk dat kleine uitgaven, samen een heleboel is.

3. MvLiam

MvLiam Fanatiek lid

Apr 10, 2009
    2,053
    0
    0
    Nog druk aan de studie
    Assen
    Das inderdaad een goed idee! :D Waarom kan ik dat soort dingen niet zelf bedenken? Haha

4. MvLiam

MvLiam Fanatiek lid

Apr 10, 2009
    2,053
    0
    0
    Nog druk aan de studie
    Assen
    Ik denk zelf ook dat wij soms per maand wel voor €300 tot €400 "kleine" boodschapjes doen. Broodje hier, drankje daar, even iets lekkers voor de avond, een lekker geurtje, iets leuks voor de kleine etc etc.
    Daar bovenop komt dan dus nog de gewone boodschappen, shoppen, grotere aankopen etc..
    Ik vind dat eigenlijk hartstikke zonde!

5. ingef

ingef VIP lid

Aug 30, 2009
    5,619
    1
    0
    NULL
    NULL
    verder als aanvulling een ouderwets kasboek bijhouden.. alle bonnen bewaren en in en kasboek noteren waar je gepinde geld heel ging... gaf mij ook heel veel inzicht...

liefs

6. sidmick

sidmick VIP lid

Jun 23, 2008
    17,815
    4,194
    113
    Klinkt echt zooooooooooo bekend.
    Als ik op mijn vrije dag boodschappen ga doen ben ik vaak al 100 euro kwijt voordat ik bij de supermarkt ben omdat ik ff de blokker, kruidvat en intertoys ben in geweest om te "neuzen"

7. Miron

Miron Fanatiek lid

Feb 6, 2009
    2,349
    106
    63
    Ken het probleem ook. Wij hebben het eerst geprobeerd om het in Excel bij te houden maar dit werkte toch niet lekker daarom op internet rondgekeken of er een fijn programma is waar we de gegevens van de bank konden importeren en het zo goed bijhouden. dit hebben we gevonden in Davilex bank offline deluxe. We houden nu ook ieder apart op een briefje bij wat we waar aan uitgeven als we het niet pinnen. Want dat is bij ons het grootste stuikelblok. Je ziet achteraf ook niet waar het naartoe is gegaan. Je kunt dit programma eerst ook een maand gratis testen.

8. MamavEsmee

MamavEsmee Niet meer actief

Wij hebben dus alle vaste uitgaven opgeschreven en opgeteld, hier bij rekenen we ook 2x tanken.

Dit trekken we af van wat ontvangen..

Wij pinnen dus 450 per maand voor boodschappen, huishoudelijke artikelen, verzorgingsproducten en kleine cadeautjes..

Mochten we kleding oid nodig hebben dan pinnen we dit wel gewoon..

Vooral het 100.00 per week hebben aan boodschappen en andere kleine boodschapjes scheelt enorm. Je denkt beter na of het echt nodig is.. En houd je pinpas thuis!:D

9. MvLiam

MvLiam Fanatiek lid

Apr 10, 2009
    2,053
    0
    0
    Nog druk aan de studie
    Assen
    Hee, thnx voor de tips.
    En trouwens heel herkenbaar dat neuzen bij de intertoys, het kruidvat nog even langs de marskramer en ten slotte nog even langs de slager. Ach laten we ook nog even wat extra fruit mee nemen van de groenteboer. En dat was weer €100. Zucht.

Aangezien wij 2 auto's hebben wordt er ook een hoop getankt. Gelukkig werkt mijn vriend de komende maanden thuis dus dat scheelt dan wel weer. Ik rijd iedere dag op en naar naar college en de opvang/mijn ouders, die kosten moet ik inderdaad ook niet vergeten.

10. Emmy X

Emmy X Bekend lid

Nov 18, 2008
    895
    0
    0
    Ik gebruik sinds begin dit jaar deze

Free Family Budget Planner for Excel

Vind het erg handig en overzichtelijk.
    Ik bewaar nu ook alle bonnetjes van de boodschappen etc. en boek ze eens per maand in. Dan loop ik de bankafschriften door voor de vaste afschrijvingen en zo.
    Geeft wel veel inzicht en rust in m'n kop nu ik weet waar het geld blijft.
    Succes ermee.

11. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

Jul 14, 2009
    13,173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan

Dat is pas een gave tip!! super programma, ga gelijk ff beginnen met invullen! :)

12. Chipske

Chipske Fanatiek lid

Dec 13, 2008
    1,044
    0
    0
    Wat een goed plan!
    Hier ook, noodgedwongen, de financiën onder de loep genomen om fors te gaan snijden in het uitgavenpatroon.

Ik heb een begroting gemaakt van alle inkomsten en alle uitgaven (aan de hand van bankafschriften en periodieke betalingen).
    Toen werd duidelijk waar bezuinigt zou moeten worden (of waar dit zou kunnen).
    Vervolgens ben ik een kasboek bij gaan houden (online) waar ik alle inkomsten en uitgaven invoer, aan de hand van de bankafschriften.
    Hierin heb ik tig categorieën opgenomen, van grote posten als hypotheek en electriciteit tot kleine posten als postzegels en postkaarten, afhaaleten, parkeerkosten.
    Dat geeft een super goed inzicht in waar het geld blijft.
    We houden ons nu strikt aan het budget voor de boodschappen per maand. Alle bonnetjes worden bewaard en gelijk dezelfde of volgende dag in het kasboek bijgeschreven. Dan weet je immers nog precies wat het allemaal was.

Tip: ga eens op de site van het NIBUD kijken.
    Die geven ook heel handige tips hiervoor.

Tip: http://www.kasboek.nl/prikbord/

13. Sharon20

Sharon20 Fanatiek lid

Feb 19, 2008
    3,365
    0
    36
    essen
    hihi toevallig :) wij houden sinds deze maand ook een x bij wat we allemaal opmaken :) wij schrijve gewoon alles op een papiertje :)

14. PoezieQ

PoezieQ Bekend lid

Jan 31, 2007
    580
    0
    0
    Wij werken met budgetten. Ik pin aan het begin van de maand het boodschappen- + tankgeld voor de hele maand. Dit verdeel ik dan in enveloppen genaamd week 1 t/m week 4, een envelop week 13, een envelop voor het tanken, en een envelop voor de kosten voor onze 3 katten. In week 13 gaat 3 maanden lang een derde van het weekbudget zodat ik de 13e week die overblijft aan het eind van een kwartaal een weekbudget heb. Snappen jullie het nog :). Alles wat overblijft gaat in de envelop 'over'. Hiervan doen we iets leuks, of het geld gaat naar de spaarrekening. werkt perfect!!

Alle vaste lasten worden automatisch afgeschreven van een aparte rekening. Mijn man en ik maken daar automatisch iedere maand een vast bedrag naar over. Laatst heb ik in excel een overzicht gemaakt van onze vaste lasten, en gekeken waar we konden bezuinigen. Bleek dat we € 200,-!!!! konden besparen. Was dus echt de moeite waard.

15. Floor85

Floor85 Fanatiek lid

Jul 26, 2009
    1,679
    0
    36
    Female
    Leerkracht
    Zuid-Holland
    Heeeeeeel herkenbaar!! En omdat ik straks na de bevalling minder ga werken hebben wij toch besloten dat we het eens goed gaan bekijken... Wij gaan dus een maand precies opschrijven elke keer als we iets uitgeven (dus ook 1,50 voor een blikje cola bijvoorbeeld).
    Schrok me dood dat ik gewoon 4x per week zo'n 20 euro bij de supermarkt kwijt was aan 'even wat kleine dingetjes'. En dat naast de weekboodschappen!
    Dus tips:
    -1 maand heel precies alles bijhouden
    -1x per week boodschappen doen
    Of er een bedrag voor pinnen en dan contant betalen. Dan besef je je meer wat je uitgeeft dan gewoon steeds je pasje tevoorschijn halen...

Liefs Lara

16. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

ik pin juist alles bij de kassa, bij mij is juist zo dat wanneer ik het contant in mn portemonnee heb zitten dan vliegt het eruit. ik pin alles en dat ik gewoon op mijn internetbankieren terug zien aan het einde van de dag/week/maand. Ik laat zoveel mogelijk op de rekening staan, en schrijf nadat mijn loon binnenkomt, meteen zoveel mogelijk over naar mijn spaarrekening, zodat ik wel zuinig aan moet doen omdat ik anders geen geld meer op de lopende rekening heb staan. en op mijn spaarrekening krijg ik ondertussen weer rente..:)
    ik verbaas me erover dat veel mensen toch niet weten wat ze uitgeven per maand.

17. MvLiam

MvLiam Fanatiek lid

Apr 10, 2009
    2,053
    0
    0
    Nog druk aan de studie
    Assen
    Ik heb net een uitdraai gemaakt van al onze inkomsten en uitgaven. We hebben een behoorlijke vaste lasten post (€1500).
    Als we deze eraf hebben houden we nog netto €1600 over.

Hiervan sparen we €500 en rekenen we ongeveer €500/€600 voor de boodschappen.
    Dan houden we nog aardig wat over wat tot nu toe dus op gaat aan onzin dingen. Mijn vriend vindt nu dat we teveel sparen, maar je kunt toch nooit teveel sparen denk ik dan?

Ik reken trouwens mijn uitwonende beurs niet mee, die komt er natuurlijk nog bij. Alleen dat stelt weinig voor..

18. Rosado

Rosado Niet meer actief

#18 Rosado, Oct 9, 2009
    Last edited by a moderator: Oct 9, 2009
    Wij houden het sinds vorige maand ook weer bij in Excel. Echt hoor, als ik zie wat we uitgeven aan kleine dingen. Echt niet normaal, maar gelukkig zijn wij zo te lezen in dit topic niet de enige die dat hebben.

Ik zou eigenlijk gister uit eten gaan met een vriendin, maar dat liet het budget van deze maand eigenlijk niet toe, dus heb ik haar bij mij thuis uitgenodigd. Net zo gezellig en het scheelt weer geld ;).

EDIT: Hm, ik probeer op kasboek.nl een online kasboek aan te maken en vervolgens mijn bankgegevens te importeren, maar dat doet ie niet :x. Jammer, want ik denk dat het een stuk handiger werkt dan het in Excel bijhouden.

19. missyb

missyb Niet meer actief

Ik heb een keer alles opgeschreven in een kladblok op de pc nu weet ik precies wat eruit gaat en hoeveel we kunnen besteden aan boodschappen bezine en extra heden.

Qua boodschappen doen wij 1x per week boodschappen bij de aldi met de pin, en pin elke week 50 euro voor de week boodschappen. ik wli niet te veel aan boodschappen uitgeven

mochten we wat extras willen kopen of doen dan pinnen we er nog wat bij.

Share This Page