Contract beindiging en zwanger

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Maaike ziel, 14 nov 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Maaike ziel

Maaike ziel Nieuw lid

14 nov 2016
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste UWV,

Voordat ik wist dat ik zwanger was ( mijn werkgevers is nog niet op de hoogte) heb ik een ontslag voorstel ontvangen van mijn werkgever. Bedrijf verkeerd innzwaarwater, 'onder debiteuren, locatie gesloten, al eerder zijn er collega's met een wederzijdsgoedkeuring uit dienst gegaan zijn.

Heb ik nu een probleem met een WW uitkering? Wij waren immers beiden ter goede trouw!mijn werkgever en ik waren immers niet bekend over de zwangerschap. Krijg ik nu ook minder bevallingsuitkering dan dat ik in dienst gebleven was? En hoe zit dat als ik alleen uren had ingeleverd? Was dan mijn uiterkering hoger dan in WW als het door uwv aan mijn werkgever uitbetaald zou worden?

Alvast bedankt,
    Maaike

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

#2 UWV, 15 nov 2016
    Laatst bewerkt: 15 nov 2016
    Hallo Maaike ziel,

Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap! Ik begrijp echter uit je verhaal dat je vooral een vraag hebt met betrekking tot de WW.

Gelet op je verhaal begrijp ik dat het initiatief voor het ontslag ligt bij de werkgever, maar dat jullie uit elkaar gaan met wederzijds goedvinden. Dit zal worden vastgelegd in een vaststellingsovereenkomst. Ook met een vaststellingsovereenkomst kun je in aanmerking komen voor een WW-uitkering, zolang het initiatief ligt bij de werkgever. Verder moet je voldoen aan de overige voorwaarden die gelden voor een WW-uitkering. Voor meer informatie, zie hier.

Voor de hoogte van de WW-uitkering zal gekeken worden naar het SV-loon dat je verdiende in het jaar voordat je werkloos werd. Voor meer informatie, zie hier.

Eenmaal in de WW kun je vervolgens een WAZO-uitkering aanvragen. De WAZO-uitkering bedraagt 100% van het dagloon dat is vastgesteld voor de WW. Voor meer informatie, zie hier.

Met vriendelijke groet,

Erik
    UWV Webcare

Deel Deze Pagina