Eerder met verlof en stoppen met werken

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Nadienn, 23 dec 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nadienn

Nadienn Nieuw lid

23 dec 2016
    4
    0
    0
    Beste UWV webcareteam,

Ik zit met een vraag waarvan ik het antwoord niet gemakkelijk op internet kan vinden. Op dit moment ben ik in vaste dienst, al 5 jaar. Ik wilde stoppen met werken bij dit bedrijf en nieuw werk zoeken, maar nu ik zwanger ben, besluit ik toch maar even door te bijten tot aan mijn zwangerschapsverlof. Ik ben alleen van plan daarna niet meer terug te komen.

Ook zou ik graag (om verschillende redenen) zo kort mogelijk nog voor deze werkgever werken. Ik zou dan ook zo snel als mogelijk willen stoppen. Ik weet alleen niet bij wie ik de vragen neer moet leggen over vrije dagen/verlof wat ik extra kan inzetten. Ik ben half augustus uitgerekend, wat zou betekenen dat ik uiterlijk begin juli met verlof kan. Maar ik wil graag eerder voor mezelf kiezen, maar toch mijn verlof behouden.

Hoe pak ik dit het beste aan en wat kan ik doen om eerder vrij te zijn? Ik zou mij namelijk graag al eerder op mezelf, mijn lichaam en de baby die er aan komt richten dan pas 6 weken van te voren...

Wat zijn de mogelijkheden?

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Nadienn,

Gefeliciteerd met je zwangerschap.

Je geeft aan dat je vanwege je zwangerschap hebt besloten bij je huidige werkgever te blijven en nog geen nieuw werk te zoeken. Je wilt wel zo snel mogelijk stoppen met werken. Je vraag is hoe je dit aan kunt pakken.

Bij de afdeling HR (personeelszaken) kunnen ze jou vertellen hoeveel vrije dagen je nog hebt. Deze kan je voor het verlof opnemen.
    Lukt het je vanwege je zwangerschapsklachten niet meer te werken? Dan kan je je ziek melden bij de werkgever. Deze kan de ziekmelding dan doorgeven aan UWV.
    Zijn er andere redenen waarom je niet meer kunt/wilt werken en wil je hier juridisch advies over? Dan kan je contact opnemen met een vakbond als je daarbij bent aangesloten of anders kan je bellen met een juridisch loket, telefoonnummer 0900 8020.

Veel sterkte en een goede zwangerschap verder.

Met vriendelijke groet,

Yvonne
    UWV Webcare Team

3. Nadienn

Nadienn Nieuw lid

23 dec 2016
    4
    0
    0
    Bedankt voor de reactie.
    Ik vind het lastig om te weten wat wel en niet slim of goed is om van te voren te zeggen.

Wat moet ik met de vraagtekens die mijn extra vakantiedagen voorafgaand aan mijn zwangerschapsverlof op gaan roepen?

Tot wanneer moet ik zwijgen tegen mijn leidinggevende over mijn niet terugkeren na mijn zwangerschapsverlof?

Ik kan mijn werk waarschijnlijk nog lange tijd doen, omdat het veel vanuit huis gebeurd. Ik ga er dus niet vanuit om medische redenen eerder te 'moeten' stoppen, al zou ik dat natuurlijk wel willen kunnen zeggen.

Kunt u mij hier nog wat advies bij geven?

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Nadienn,

Het is een lastige situatie.

De vragen die je hebt zijn arbeid juridische vragen deze kun je stellen aan het Juridisch Loket, vakbond of je rechtsbijstandverzekering. Zij helpen je verder.

Ik wens je een goede zwangerschap.
    Met vriendelijke groet,

Viktoria
    UWV Webcareteam

Deel Deze Pagina