Hallo. Ik ben nu 9 weken in verwachting. Doordat ik heel erg moe ben en last van erge misselijkheid, kan ik niet meer werken. Ik ben werkzaam geweest via uitzendbureau's. Op dit moment ben ik dus werkloos omdat ik mij niet goed voel tijdens mijn zwangerschap. Heb ik dan recht op een ziektewet uitkering ondanks dat ik nu werkeloos ben? En hoe zou ik dat dan kunnen aanvragen? Groeten Kelly
Beste Kelly, Allereerst van harte gefeliciteerd met je zwangerschap! Je geeft aan op dit moment werkloos te zijn en ziek bent als gevolg van je zwangerschap. Je wilt weten of je recht hebt op een Ziektewet-uitkering en hoe je deze kunt aanvragen. Ben je ziek geworden tijdens je dienstverband of is deze beëindigd binnen 4 weken voor je eerste ziektedag? Dan heb je recht op een Ziektewet-uitkering op basis van het dienstverband. Je werkgever vraagt de Ziektewet-uitkering dan voor je aan. Ik adviseer je in dit geval contact op te nemen met het uitzendbureau. Je zegt werkloos te zijn. Is je contract dan beëindigd? Of heb je ontslag genomen omdat het werk te zwaar werd? Ik ga ervan uit dat je WW hebt aangevraagd (of je daar recht op hebt zal dan beoordeeld moeten worden). Heb je recht op WW? Dan heb je ook recht op een Ziektewet-uitkering. Deze vraag je zelf aan via MijnUWV (Particulieren (Home) - UWV - Voor Particulieren). Daar kun je jezelf ziek melden als je een WW-uitkering ontvangt of hebt aangevraagd. Heb je geen recht op WW en ben je ziek geworden buiten 4 weken na einde van je arbeidscontract? Dan heb je helaas geen recht op Ziektewet. Ik wens je veel beterschap en een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team
Hallo. Nee ik ben al een tijd werkeloos. Maar doordat ik mij niet goed voel kan ik ook niet aan het werk. Dus ik ben al een enige tijd werkeloos. Heb ik dan alsnog recht op een ziektewet uitkering? Groeten kelly
Beste kellyvd, Je vraagt of je in jouw situatie alsnog recht hebt op een ziektewetuitkering. Dat kan alleen bepaald worden als we een aantal dingen van je weten: - Wanneer was het einde van het contract bij het laatste uitzendbureau? - Wanneer ben je ziek geworden? - Heb je na het contract een WW gekregen en zo ja, vanaf welke datum? Als je ons een bericht stuurt met deze gegevens kunnen we nagaan of je alsnog recht hebt op een Ziektewet-uitkering. Ik wens je een spoedig herstel, Met vriendelijke groet, Peter UWV Webcare Team
Hallo. Het laatste contract die ik heb gehad is zo ongeveer een half jaar geleden. Daarna geen ww uitkering gehad omdat het niet veel uren waren wat ik werkte, ik was meer oproep kracht. Nu sta ik daar nog steeds ingeschreven maar kan geen werk aannemen omdat ik mij niet goed voel. In 2014 heb ik wel een ww uitkering gehad. Dus op dit moment oproepkracht bij het uitzendbureau, maar kan geen werk aannemen i.v.m ziekte tijdens zwangerschap. Vanaf vrijdag 19 februari ben ik ziek. Groeten
Beste Kelly, Vanuit de WW-uitkering die je in 2014 had kun je nu geen aanspraak maken op een Ziektewet-uitkering. Je geeft aan dat je nog een contract hebt bij het uitzendbureau. Ik adviseer je dan ook om sowieso contact op te nemen met het uitzendbureau om je daar ziek te melden. Als het uitzendbureau je tijdens ziekte niet hoeft te betalen, kunnen zij je ziekmelding aan UWV doorgeven. UWV kan dan beoordelen of je een Ziektewet-uitkering kan krijgen. Op de situatie die je nu hebt beschreven kan ik je geen zekerheid geven dat je een Ziektewet-uitkering kunt krijgen. Dat zou bij een aanvraag moeten worden beoordeeld. Actuele informatie vind je hier. Ik wens je veel beterschap. Met vriendelijke groet, Folkert UWV Webcare Team