Zwangerschapsuitkering min-max uren contract!

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Yasmina91, 25 mrt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Yasmina91

Yasmina91 Nieuw lid

25 mrt 2016
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste UWV webcare team,

Ik hoop dat jullie mijn vragen kunnen beantwoorden.

Ik ben vanaf 4 januari werkzaam bij mijn nieuwe werkgever en mijn verlof gaat per 26 mei in.

1. Wat is mijn referteperiode in dit geval?

Bij deze werkgever heb ik een min-max uren contract. Mijn minuren krijg ik elke maand standaard uitbetaald en de gewerkte meeruren krijg ik steeds de volgende maand uitbetaald. Stel dat de referteperiode tot eind april loopt.

2. Worden dan ook de gewerkte uren die ik in april heb gewerkt en in mei uitbetaald krijg wel meegenomen in de bepaling van de hoogte van mijn uitkering?

Als ik het goed heb is de uitkering gebaseerd op de loon die ik heb verdiend en uren heb gewerkt in de referteperiode, alleen krijg ik een deel van dat inkomen pas na mijn referteperiode.

Als die meeruren niet mee worden genomen in de berekening krijg ik namelijk minder uitbetaald dan ik gemiddeld verdiende.

Alvast bedankt!

Gr.

Yasmina

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Yasmina,

Je hebt vragen over de berekening van de hoogte van je zwangerschapsuitkering omdat je korter dan een jaar bij de werkgever hebt gewerkt.
    Ik zal je vragen hieronder uiteen zetten.

Wat is mijn referteperiode in dit geval?
    Normaliter kijken we naar een periode van 1 jaar, die eindigt op de laatste dag van de voorlaatste maand of 4 weken voorafgaand aan de dag waarop het zwangerschapsverlof begint.
    Je verlof gaat in per 26 mei. Dit betekent dat de maand april niet mee wordt genomen in de berekening. Je referteperiode loopt dan tot en met 31 maart.
    Omdat je bij deze werkgever bent begonnen met werken op 4 januari, zal je referteperiode per deze datum starten. We kijken wat je SV-loon is geweest in de periode 4 januari tot en met 31 maart. Dit bedrag zullen we dan delen door het aantal dagen dat je loon hebt verdiend in deze periode.

Worden dan ook de gewerkte uren die ik in april heb gewerkt en in mei uitbetaald krijg wel meegenomen in de bepaling van de hoogte van mijn uitkering?
    De maanden april en mei worden dus niet meegenomen in de berekening omdat ze niet behoren tot je referteperiode. Als je werkgever de meeruren aangeeft bij de Belastingdienst over de maand waarin je ze verdiend hebt, dan worden ze meegenomen in de berekening.
    Heb je bij het krijgen van de toekenning het idee dat het niet is gebeurd? Dan kun je te zijner tijd contact opnemen met de klantenservice.

Actuele informatie over de hoogte van de WAZO vind je hier.

Ik wens je een fijn verlof.

Met vriendelijke groet,

Mariƫl
    UWV Webcare Team

Deel Deze Pagina