Bij goede vriendin haar man is een narc ps vastgesteld. Hij heeft zover ik weet een prima jeugd gehad. Mijn vriendin miste uitleg over ontstaanswijze van zijn psych. Kan iemand het haar, liefst een psycholoog of psychiater hier, haar in lekentaal uitleg geven. Ze had het over een pantser om zich te beschermen..
Dat is niet zo te zeggen, verschilt per individu. Misschien kan je haar eens wijzen op deze site: Oorzaak Narcistische Persoonlijkheidsstoornis « Narcistische Persoonlijkheidsstoornis En als het haar niet duidelijk is zou ik als ik haar was nogmaals een gesprek aanvragen bij degene die de diagnose heeft gesteld en de evt. behandeling gaat doen.
Elke psychische ziekte kan meerde oorzaken hebben, dit hoeft niet alleen " door een slechte jeugd" te zijn. laat je vriend even informatie inwinnen bij zijn psycholoog.
Persoonlijkheid is voor ruim 60% genetisch bepaald. De interactie met de omgeving (opvoeding, vroege jeugd) kan er wel iets aan veranderen, maar er ligt ook een redelijk deel vast in je genen. Zelfs met de perfecte opvoeding kan iemand nog een narcistische persoonlijkheid hebben. Overigens kun je er wel mee leren omgaan op een manier dat het minder problemen met de omgeving zou geven (mocht dit aan de orde zijn), maar helemaal weg gaat het vrijwel nooit.
En laat d'r zelf iemand zoeken om mee te praten. Kan best fijn zijn om eens je hart te luchten als je man zoiets dergelijks heeft.
Dat valt niet zo "even" via een forum te zeggen. Als het zo gemakkelijk was dan was de diagnose ook makkelijker te stellen. Het is verstandig om bij de behandelaar een gesprek aan te vragen. Echter houd er rekening mee dat het niet altijd te verklaren valt waarom iemand een stoornis heeft. Vaak is dit ook een genetische kwestie en sommige psychiatrische stoornissen zijn zelf erfelijk of slaan generaties over...