Vaginaal of geplande keizersnede

Discussie in 'De bevalling' gestart door Sophie2019, 6 jul 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sophie2019

Sophie2019 Fanatiek lid

21 jul 2018
    2.012
    1.557
    113
    Vrouw
    Vanwege een eerdere keizersnede moet ik kiezen tussen een vaginale geboorte proberen of een geplande keizersnede.

ik merk dat ik de keuze onverwacht moeilijk vindt. Mijn eerste gevoel zei gewoon proberen, maar nu twijfel ik heel erg.

mijn twijfel komt voort uit de mogelijk ernstigere complicaties bij een een vaginale bevalling (reptuur van litteken) en de vrij grote kans dat het een spoedkeizersnede wordt met daarbij meer risico’s dan bij een geplande keizersnede.

wie heeft ook voor deze keuze gestaan en wat heb je gedaan en waarom?

2. momim

momim Actief lid

21 feb 2019
    343
    213
    43
    Wat is de reden van de eerdere keizersnede geweest? Ik denk dat dit ook uitmaakt wat het risico is dat het vaginaal niet lukt. Hebben jullie hierna nog een kinderwens?

3. Elsa86

Elsa86 VIP lid

30 jun 2014
    6.569
    3.507
    113
    Mijn oudste is geboren via een keizersnede. Bij de 2e kregen we de keuze voor vaginaal of weer een ks.

Wij hebben gekozen voor vaginaal, omdat onze oudste destijds nog niet kon lopen en omdat je na een ks 6 weken niet zwaar mag tillen/auto rijden enzo.

De reden voor de ks was dat onze kleine verstrengeld zat in de navelstreng. De kans dat dat weer zou gebeuren was erg klein.

Er zat 16 maanden tussen de ks en de vaginale bevalling en ik heb nergens last van gehad. Herstel duurde bij de 2e wel langer, ondanks dat dat vaginaal was, maar dat had andere redenen.

4. Sophie2019

Sophie2019 Fanatiek lid

21 jul 2018
    2.012
    1.557
    113
    Vrouw
    Reden was een sterrenkijker, ontsluiting en weeen verliepen soepel.

Vorige zwangerschap is meer dan 2 jaar geleden en er is in principe geen wens voor een derde.

kansberekening geeft het 65% kans dat het lukt.

5. Kinderwens87

Kinderwens87 Fanatiek lid

31 aug 2012
    4.175
    1.602
    113
    Vrouw
    Ik heb bij mijn eerst een ks gehad. Hij lag in stuit en ontsluiting wilde niet vorderen, dus dat werd toch een ks. Ik wilde bij de tweede echt niet weer een ks (bij de eerste al niet maar goed wat niet wil wil niet). Ja de kans op een ruptuur is er maar in principe is die kans erg klein. Mijn tweede bevalling verliep prima, geen complicaties en je wordt heel goed in de gaten gehouden. Mijn derde ging nog makkelijker, ook vaginaal. Omdat ze prematuur was had dat voor de arts ook de voorkeur (door de weeen worden de longen gestimuleerd). Ik denk dat de reden voor een eerdere ks een goede is om naar te kijken inderdaad, een ks is ook niet risico vrij. Succes met het maken van je keuze!

6. Mandytje

Mandytje Actief lid

15 jun 2019
    130
    122
    43
    Ik heb dit ook gehad. Ik zei na de 1e; oh de 2e mag wel weer een keizersnede! Het herstel viel me namelijk alles mee.
    Toen ik zwanger was van de 2e had ik toch de voorkeur om "normaal" te bevallen want het is immers beter. De kleine bleek alleen een wat groter buikje dan gemiddeld te hebben dus toch besloten voor een geplande keizersnede. Beste keuze ooit! Herstel ging nog sneller, kon na 2 dagen vrijwel alles weer

7. Wollig

Wollig Bekend lid

25 nov 2017
    878
    537
    93
    Vrouw
    Eerste natuurlijk bevallen, tweede geplande keizersnede.

Ik ga 100% voor een vbac. Enige reden voor mij om weer een ks te ondergaan is wanneer het (net als bij de tweede) écht níét anders kan.

8. MrsDiablo

MrsDiablo Fanatiek lid

16 nov 2015
    1.024
    438
    83
    1e een spoed Ks, 2e en 3e een geplande. En ik zou er zo weer voor kiezen

9. Aapie88

Aapie88 Fanatiek lid

8 okt 2018
    1.531
    1.769
    113
    Vrouw
    Ik heb na mijn eerste geplande keizersnede vanwege stuitligging de tweede keer ook weer gekozen voor een ks. Ik had een heel sterk voorgevoel plus de angst dat mijn litteken zou scheuren. Ook al zeiden ze dat het vaker niet dan wel voorkomt. Achteraf bleek mijn beslissing juist. Tijdens de ks bleek dat mijn litteken en dun was. De gyn zei dat als ik een had gekregen en gewoon was van bevallen dat het dan gescheurd zou zijn. Ben dus bij met mijn beslissing en dat ik naar mijn gevoel luisterde. Je moet doen wat je je goed bij voelt :)

10. Boju

Boju Actief lid

28 okt 2019
    437
    437
    63
    Vrouw
    Bij een tweede zou ik die keuze ook moeten maken en durf nu ook niet te zeggen wat ik zou doen.

Doe wat voor jezelf (en de kleine) goed voelt, je kan niet fout kiezen!

11. Ally2020

Ally2020 Bekend lid

15 nov 2020
    520
    662
    93
    Vrouw
    Ik heb geen ervaring maar wat het allerbelangrijkst is is dat je een keus maakt waar je helemaal achter staat. Als je twijfel voelt is het belangrijk uit te zoeken waar die twijfel vandaan komt en deze te bekijken en eventuele angsten en onzekerheden aan te gaan en op te lossen.

Je kunt namelijk het beste een keus maken als je angstvrij bent. En heel veel vrouwen hebben angst om vaginaal te bevallen zeker na zo‘n complicatie.

Misschien dus een optie om de keuze nog even uit te stellen en hulp te zoeken bij iemand (ik heb bijvoorbeeld theta healing gedaan, maar iets anders kan natuurlijk ook) waarmee je duidelijk krijgt waar jou twijfel vandaan komt :) succes!

12. Maryelle

Maryelle Actief lid

10 feb 2015
    414
    417
    63
    Vrouw
    Ik sta voor dezelfde keuze nu, eerdere keizersnede wegens half volkomen stuitligging (1 voetje omhoog en 1 naar beneden). Dit kindje ligt vooralsnog met het hoofdje naar beneden (nu 30 weken) en als dat zo blijft gaat mijn voorkeur naar een vaginale bevalling, puur omdat er geen reden zou zijn waarom dit niet zou kunnen en over het algemeen het herstel toch sneller zou gaan.

Wat mij echter wel tegen staat is dat het echt een medische bevalling wordt waarbij je dus constant 'vast' op bed aan de CTG moet liggen. Althans, zo is me dat nu verteld. Hier zie ik wel behoorlijk tegenop, ik zou het dan het liefste wel zo natuurlijk mogelijk willen laten verlopen. Als dit echt niet mogelijk is twijfel ik nog wel.

13. MrsDiablo

MrsDiablo Fanatiek lid

16 nov 2015
    1.024
    438
    83
    Nouu dat vastliggen zou ik het niet mee eens zijn. Het is jouw bevalling en daar heb je nog altijd wat over te zeggen.

Volg je Nira van Dijk al op insta? ( @niravandijk)
    Zij deelt hier heel veel over. Aanrader om te volgen

Maryelle en Ally2020 vinden dit leuk.
  14. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.229
    28.211
    113
    Waarom zo weinig? Als de baby goed gepositioneerd ligt dan zou het in principe gewoon goed moeten gaan toch? De kans op een littekenscheuring is volgens mij heel klein.

Ally2020 vindt dit leuk.
  15. TotalBella

TotalBella Niet meer actief

Mijn oudste is via een keizersnede geboren. Ze lag niet helemaal goed (geen idee hoe en wat, daar heb ik nooit naar gevraagd) waardoor het mij veel moeite kostte om haar eruit te krijgen, die kracht had ik niet meer dus heb ik een keizersnede gehad.
    Bij de tweede heb ik voor een vaginale bevalling gekozen, ik zag het niet zitten om 6 weken geen auto te mogen rijden en dan ook nog het herstel (is mij toch tegen gevallen de eerste keer). Gelukkig is alles goed gegaan.

16. MMW

MMW Fanatiek lid

29 dec 2013
    1.236
    447
    83
    Wat zegt je verloskundige? Hier bij de eerste een spoedsectio gehad wegens foetale nood, maar bij de tweede en derde zagen ze absoluut geen reden dat ik niet vaginaal zou kunnen bevallen. Het enige dat groen licht zou hebben gegeven voor keizersnede was angst/trauma van de eerste bevalling, maar als je lichamelijk gezien vaginaal kunt bevallen zou ik daar sowieso voor gaan.

17. Saby

Saby Fanatiek lid

27 sep 2014
    1.475
    1.219
    113
    Eerste spoedkeizersnee ivm sterrenkijker en lag dwars. Tweede vaginaal. Hele fijne bevalling gehad. Beval liever vaginaal, prachtige ervaring ( als het mogelijk is) vaak snel herstel, zelfde dag vaak thuis.

18. Ally2020

Ally2020 Bekend lid

15 nov 2020
    520
    662
    93
    Vrouw
    vergeet niet dat niets „moet“. Het moet alleen maar omdat er anders geen verzekeringsdekking is voor degene die jou helpt het naar jou wensen te doen. Dat is natuurlijk de wereld op zijn kop. Maar er zijn zeker ook vroedvrouwen welke zorg buiten de richtlijn aanbieden waarmee je eens contact kunt opnemen. Jou lijf, jou keuze. En als het dan toch mis dreigt te gaan om wat voor reden dan ook kan je altijd nog naar het ziekenhuis. Ik vind het maar raar dat iemand anders bepaalt op basis van statistiek hoe iemand moet bevallen…..ga voor informed consent en neem je eigen beslissingen. Ook als dat uiteindelijk voor jou zou betekenen dat je kiest voor geheel medisch wn begeleid of een unassisted bevalling thuis. Het allerbelangrijkst is dat het jou keuze is en dat je hier helemaal achter staat. In nood zijn er dan alsnog wel oplossingen.

Maryelle vindt dit leuk.
  19. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.807
    5.942
    113
    Vrouw
    2e meisje kwam via een spoed ks.
    Mocht ik daarna de keuze hebben gehad bij de geboorte van zoon, 16 maanden later, dan was ik sowieso voor vaginaal gegaan.
    Ik vond de ks heftig qua operatie. Het herstel duurde lang en de borstvoeding kwam beduidend lastiger op gang.
    Wel merkte ik dat de gynaecoloog en de verloskundige er tijdens de bevalling bovenop zaten, de boel echt goed in de gaten hielden.

Deel Deze Pagina