Wat als de verloskundige er nog niet is… en de bevalling is begonnen!

Discussie in 'De bevalling' gestart door Gentle, 16 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    O-oh, er komen zo langzamerhand allerlei scenario's in mijn hoofd 'wat als'. Bij de eerste ging het laatste stukje erg snel, en ik heb zo'n gevoel dat zo'n lieve, geruststellende verloskundige straks aan de telefoon zegt 'Ik kom over een uurtje wel kijken.' terwijl ik intussen al een half kindje heb gebaard ;)

Ik heb er al een paar keer over gedroomd dat we aan de telefoon zaten met de verloskundige, op luidspreker, en dat ze ons moet instrueren wat we moesten doen omdat ze zelf te laat was... Bij mijn dochter zat er 3 kwartier tussen dat ik 5 cm ontsluiting had en dat ze geboren is... Ik had wel lang weeën daarvoor gehad, maar dat kwam waarschijnlijk doordat ze een sterrenkijkertje was. Er vanuit gaande dat deze dat niet van plan is...

Is dit onzin en gebeurd het bijna nooit, of moet ik me gewoon rustig er op voorbereiden wat je dan daadwerkelijk moet doen? Is het realistisch om me daar op voor te bereiden, of zijn ze snel genoeg om het niet te laten treuzelen? Ajaj, kregen we maar een draaiboekje van te voren he, met hoe het allemaal zal gaan... Ik vind het best spannend!

2. Minke24

Minke24 Fanatiek lid

18 aug 2007
    1.383
    24
    38
    Geef je onzekerheid aan bij je verloskundige. Ze gaan waarschijnlijk wel een aantekening maken dat je vorige bevalling snel gegaan is en dat ze er nu dus snel bij moeten zijn, want een tweede kan nog veel sneller gaan. Vraag ook wat je moet doen als het kindje geboren wordt zonder verloskundige (uit m'n hoofd: toedekken met handdoeken, niks met de navelstreng doen en wachten tot de verloskundige er is).

De ontsluiting bij mijn eerste bevalling ging vlot (paar uurtjes), niet supersnel (gehele bevalling duurde ook langer doordat ze in een kruinligging lag en de persweeën wegvielen tijdens het persen), maar de verloskundige had wel een aantekening gemaakt voor de tweede bevalling. Toen ik bij de tweede bevalling wat krampen had die steeds regelmatiger kwamen hebben we toch maar de verloskundige gebeld voor de zekerheid, maar die was net bezig met een bevalling. Omdat het kort daarna wel heel snel ging en ik persdrang had (binnen een uur van krampen naar persdrang...) hebben we nogmaals gebeld maar omdat de dienstdoende verloskundige niet weg kon, kwam de verloskundige die achterwacht was en die kon onze dochter zo aanpakken na één perswee. Persdrang bij een tweede was een reden om hééél snel naar de bevalling te racen. Scheelt wel dat ik een man heb die heel rustig blijft.

Volgens mijn verloskundige gaat het, als de bevalling zo snel gaat, in de meeste gevallen gewoon goed. Misschien een geruststelling.

3. wennepen

wennepen Bekend lid

30 dec 2008
    908
    0
    0
    Ik zou duidelijke instructies vragen bij de verloskundige.

Ik wil dit tegen die tijd ook doen. Onze zoon is in nog geen 2 uur geboren. Ze zeggen dat een tweede sneller gaat, dus ik ben ook bang dat de verloskundige of mijn man er nog niet is.

Deel Deze Pagina