vraag over medische indicatie

Discussie in 'De bevalling' gestart door moira sunshine, 6 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. moira sunshine

18 apr 2013
    13
    0
    0
    student vz-ig
    Hallo,
    In mijn zwangerschap heb ik veel complicaties gehad. Ik heb 2 operaties aan de darmen gehad, ondervoed, bloedtransfusie vanwege lage ijzers en zo nog een paar kleine dingen. Hierdoor heb ik nu een medische indicatie. Wel heel fijn is dat het met mijn kleine meisje in mijn buik altijd goed is gegaan! Zelfs toen ik sondevoeding kreeg liep de kleine voor op de groei.
    Ik vroeg mij af of je met medische indicatie een aantal uren verplicht opgenomen word ofzo. Het is nu namelijk zo dat het de laatste weken goed met mij gaat. Alleen nog een beetje ondervoed.

Ik hoop zelf namelijk dat, als alles oke is, ik zo snel mogelijk weer naar huis mag.
    Zijn hier dames die hier wat meer vanaf weten?

2. medinalil

medinalil Bekend lid

25 mrt 2013
    799
    1
    16
    geen idee, maar ik denk als jij het goed doet, je kleintje en niks geks aan de hand is dat je dan niet hoeft te blijven...
    succes

3. Mamadaisy

Mamadaisy Fanatiek lid

1 jan 2010
    1.533
    6
    38
    Nee hoor volgens mij hangt het ervan af wat de medische indicatie is.
    Bij mij werd de bevalling medisch vanwege het in het vruchtwater poepen.
    Daarom moest ik na de bevalling nog een nacht blijven (eerste keer 2 uur bevallen, tweede keer 17 uur).
    Dit kwam vooral omdat de kinderarts er smorgens pas weer was.

4. Vanilla

Vanilla Fanatiek lid

10 jul 2006
    1.373
    0
    36
    Het lijkt me wel afhankelijk van de medische indicatie maar als het goed gaat met moeder en kind mag je waarschijnlijk al snel naar huis.

Ik had een indicatie ivm eerdere KS. Ik ben ingeleid op zondag, maandagmiddag bevallen en we mochten dinsdag na de controle van de kinderarts naar huis.

5. moira sunshine

18 apr 2013
    13
    0
    0
    student vz-ig
    Bedankt voor de reacties allemaal. Zal idd wel per persoon verschillend zijn. Gewoon afwachten dus. Ben benieuwd hoe het zal gaan. Het komt steeds dichterbij en ik wordt steeds zenuwachtiger.

Vanmiddag op kraamvisite geweest. Had een mooi ventje vast van 13 dagen oud. Ik vond het zo enorm eng. We zullen wel zien hoe het zal gaan allemaal.. :) Ik denk dat dat ik niet de enige ben die dit zo beleefd.
    Ben eigenlijk een control freak. En bij de bevalling kan 1001 dingen anders gaan dan je zou willen.. ik moet dat echt loslaten zeg...

6. Mamadaisy

Mamadaisy Fanatiek lid

1 jan 2010
    1.533
    6
    38
    Bij mij ging het loslaten vanzelf tijdens de bevalling. Je bent zo met de pijn bezig.
    Komt goed!

7. megacarls

megacarls Niet meer actief

De eerste keer was het de bedoeling dat ik poliklinisch zou bevallen. Je gaat dan naar het ziekenhuis als de ontsluiting ver genoeg gevorderd is en als alles goed gaat mag je 2 uur na de bevalling weer naar huis. Als je 's avonds bevalt mag je nog blijven slapen omdat de kraamzorg pas de volgende ochtend komt en je het anders meteen een poos zonder hulp moet doen. Zo is het tenminste bij ons in het ziekenhuis, maar daar werd ook bij verteld dat van de 100 mensen die eigenlijk thuis/poliklinisch willen bevallen er 25 tijdens de zwangerschap naar het ziekenhuis gaan, daarvan komt 50% weer terug bij de VK en de andere 50% gaat in het ziekenhuis met medische indicatie bevallen.
    Weer 25 van die 100 gaan tijdens de bevalling naar het ziekenhuis met medische indicatie.
    Slechts iets meer dan de helft van de mensen bevalt werkelijk thuis/poliklinisch.

Ik zou dus poliklinisch bevallen maar tijdens de bevalling bleek dat onze meid in het vruchtwater had gepoept en toen werd het een medische indicatie. Ik ben nooit officieel opgenomen. Onze dochter is 's avonds geboren (om half 11, tegen de tijd dat we dus overal 'klaar' mee waren was het 1 uur) en toen zijn we allemaal 's nachts in het ziekenhuis gebleven, mijn man mocht ook blijven want het was rustig. De volgende ochtend moest de kinderarts nog even naar onze dochter kijken en toen mochten we naar huis.

De tweede was ivm IUVD een medische indicatie. Toen werd ik wel officieel opgenomen. Ik mocht na de bevalling naar huis wanneer ik wilde. Er was voor mijn gezondheid geen reden om te blijven, geen dingen die verloskundige en kraamzorg thuis ook niet in de gaten konden houden.

Het ligt dus echt aan waarom je een medische indicatie hebt. Bij een keizersnee moet je bijvoorbeeld 3 dagen blijven bij ons in het zkh. Of als je kindje nog niet naar huis mag mama de eerste week (mits plaats op de afdeling) ook blijven, etc.

Succes! En inderdaad, dat loslaten komt vanzelf. Ook al gaat het niet zoals je wilde, op een gegeven moment wil je maar 1 ding; eruit. Op welke manier dan ook ;)

8. Zomerrr

Zomerrr VIP lid

5 jun 2011
    5.097
    503
    113
    Ik ben op een zaterdag om 16:30 bevallen en mocht de volgende dag begin van de middag naar huis toe.

9. Arual83

Arual83 Fanatiek lid

11 jan 2012
    3.530
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik had een medische indicatie omdat ik een chronische ziekte heb. Om 9.26 is onze dochter geboren en rond 13.00 zat ik thuis met onze dochter op ons eigen bed. Ik denk dat het heel erg afhangt van de reden van de indicatie, hoe je bevalling gaat en hoe het op dat moment met moeder en kind gaat. Ik heb er voor de bevalling wel naar gevraagd of ik zo snel mogelijk naar huis zou kunnen als de bevalling goed zou gaan en het goed met ons zou gaan.

Ik had flink wat extra uren kraamzorg en dat vond ik wel prettig.

10. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.062
    1.296
    113
    Nederland
    Ik ben 's middags bevallen en we moesten blijven omdat mijn zoontje in het vruchtwater had gepoept en had meer dan 1 liter bloed verloren. Mijn hb was te laag om naar huis te mogen.
    Volgende dag tegen 12.00 mocht ik naar huis, omdat mn hb voldoende was gestegen.Ook met mn zoontje was alles prima.

11. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Ik had bij mijn 1e een medische indicatie, in de zin dat de gyn de controles had overgenomen van mijn VK. Vanwege een licht verhoogde bloeddruk en groot kind.
    In de praktijk heb ik vooral klinische verloskundigen gezien en mijn bevalling is ook gedaan door een verloskundige van het ziekenhuis. Verliep zonder problemen en mijn bloeddruk was keurig, dus ik was 6 uur na bevalling weer thuis. Had zelfs nog wel eerder gekund als ik eerder had kunnen plassen ;).

Heel veel succes, het valt toch allemaal niet te plannen. Go with the flow...

12. Minerva

Minerva Niet meer actief

Ik denk dat je deze vraag in het ziekenhuis moet stellen en dat dit geheel persoonlijk is en/of van de situatie afhangt.

Ik heb ook een medische indicatie en in eerste instantie zou ik poliklinisch met mijn eigen verloskundige bevallen, maar nu wordt ik met 36 weken tóch overgedragen aan het ziekenhuis om o.l.v. een verloskundige en gynaecoloog aldaar te bevallen.

Voor het eerste scenario hoefde ik niet opgenomen te worden en in de huidige situatie wel. Ik mag dan eerder komen en blijf ook een nachtje slapen.

Dus... ligt er maar net aan :) Even navragen, lijkt me.

Deel Deze Pagina