pfft, ik heb inmiddels al een hoop gelezen en met sommigen ook contact gehad. Ik wil hier toch ook nog even mijn verhaal kwijt en misschien wat ervaringen delen met anderen. Ons kindje heeft een ernstige hartafwijking en na een paar moeilijke weken hebben wij nu besloten om de zwangerschap toch te beeindigen. Jeetje wat is dit een onmenselijke besluit. We hebben dit besloten na gesprekken met de cardioloog en de gynaecoloog. We staan zeker achter ons besluit maar dit maakt het niet echt makkelijker. Woensdag is voor ons de grote dag en we zijn nu nog even een aantal dingen aan het regelen om van ons kindje een mooi afscheid te kunnen nemen. Wie hebben er ervaringen?
Geen ervaring, maar ik wil jullie wel heel veel sterkte wensen! Wat een onmenselijk besluit hebben jullie moeten nemen. Veel kracht & liefde gewenst de komende moeilijke periode.
och meid, wat erg. Heel veel sterkte en ik hoop dat jullie op een mooie manier afscheid kunnen nemen van jullie frummeltje.
Belly, wat verschrikkelijk voor jullie. Ik hoopte zo voor jullie dat er een kans was voor jullie kleine, het is inderdaad onmenselijk dat jij en je partner deze keuze hebben moeten maken. Zoals ik al elders geschreven heb, zelf ben ik mijn dochter verloren ten gevolge van baarmoederhalsinsufficiëntie. En helaas heb ik dus ervaring in het afscheid nemen. Gun jezelf en je partner het verdriet, je hoeft niet sterk te zijn, je moet alleen proberen te blijven ademen en de volgende dag te halen, iedere dag opnieuw. Als je ernaar verlangt om met mensen te schrijven die hetzelfde hebben meegemaakt is de mailinglijst van lieve engeltjes misschien iets voor jou: Lieve Engeltjes - G-een Keuze . Helaas zijn er lotgenoten en ik heb veel herkenning gevonden op de mailinglijsten. Zelf heb ik ook een aantal gesprekken gehad bij het Fiom: Fiom | Zwangerschapsverlies Ik kon er snel terecht en ze bieden handvaten bij de verwerking waar ik veel aan gehad heb. Ik hoop dat je omgeving je tot steun zal zijn, maar probeer je bij alle domme/lompe/idiote/betweterige/etc. opmerkingen te realiseren dat zo'n opmerking meer zegt over de spreker en helemaal niets over jullie, laat zulke mensen niet tussen jou, je partner en je kleintje komen. Je hebt een onmenselijk beslissing moeten maken en je hebt hem gemaakt vanuit het belang van je kind, probeer dat vast te houden. Je schreef dat jullie nu al een mooi afscheid voor jullie kindje aan het voorbereiden zijn, ik weet niet hoe ik het precies moet verwoorden, maar gun jezelf ook dat je straks vrede hebt met de afscheidsdienst. Ook hierover zullen mensen kritische vragen stellen en de afscheidsdienst blijft mooi, wat ze ook zeggen, probeer er niet aan te twijfelen. Voor woensdag, heel veel sterkte, ik heb geen ervaring met een ingeleide bevalling, maar maak van tevoren afspraken met het ziekenhuis over de pijnbestrijding. Het is al erg genoeg, als je geen fysieke pijn wilt, dan moeten ze daar wat aan doen. Verdovende middelen maken je suf, wij hadden afgesproken dat ik eventueel een ruggenprik zou krijgen. Neem verder fotocamera's mee, wij hebben foto's genomen met een fotocamera, met mobieltjes en ik heb ze laten ontwikkelen voordat we onze dochter de laatste keer zouden zien, zodat ik in ieder geval wist dat de foto's niet mislukt waren en dat we foto's hebben. En even een niet prettig detail, de huid van veel te vroeg geboren babies is erg kwetsbaar, wij kwamen er te laat achter dat ons dochtertje niet meer van de doek waarop ze lag kon worden afgehaald, zonder haar huid te beschadigen. Ze is dus gecremeerd liggend onder mijn t-shirt ipv liggend op mijn t-shirt. En als laatste, wat ga je doen als je naar de OK moet? Wij hadden heel bewust gekozen dat mijn vriend bij ons dochtertje zou blijven als ze nog leefde, maar hij zou met mij meegaan als ons dochtertje overleden was, ik hoop dat die OK gang jou ook bespaard blijft.
Belly, Helaas heb ik wel ervaring en inderdaad het is de moeilijkste beslissing geweest ooit, een duivels dilemma. Ik ben onze zoon verloren met 18 weken. Houdt er rekening mee dat je veel verschillende mensen aan je bed krijgt, ik werd er soms een beetje moe van, iedereen die iets van je wilde. Op het moment dat het zover is, dan waren ze wel heel aardig en hebben me net zo lang afscheid laten nemen als nodig was. Bij ons maakt het ziekenhuis foto's! je kunt kraamzorg aanvragen, ik heb bewust voor een ervaren iemand gevraagd, zodat er iemand was die op dit gebied al iets mee had gemaakt. Sterkte woensdag
Hoi meiden, Heel erg bedankt voor jullie reacties! Helaas hebben jullie er ook ervaring mee, maar ik vind het erg fijn dat jullie deze willen delen. Ik ga zeker wat doen met de tips die jullie geven. Pfft de dag komt wel steeds dichterbij.... Bedankt!
Heel veel sterkte gewenst! Wat een moeilijke beslissing moet het geweest zijn. Ik ken je niet, maar zal aan je denken woensdag. Hopelijk kunnen jullie rustig afscheid nemen. Liefs Loesie
Wat een ontzettend moelijke beslissing! Ik wil jullie heel veel kracht en sterkte toewensen de komende tijd! Zal aan jullie denken woensdag.
Misschien is het nog een idee om contact op te nemen met stichting Make a memmory. Zij sturen een fotograaf na de geboorte om mooie foto`s van je kindje te maken. Wij hebben heel veel steun aan deze foto`s. Sterkte woensdag! Ik leef met je mee!
jeetje wat vreselijk om z'n besluit te moeten nemen. heel veel sterkte. en denk ook vooral aanjezelf. neem de tijd om te rouwen en te herstellen!
Sterkte woensdag, ben je ook in een academisch ziekenhuis? Veel sterkte voor je, ik zal aan je denken.
Hoi, Heel veel sterkte.. Afschuwelijk dat je hier doorheen moet. Mijn vriend en ik hebben lang gesproken over het afscheid en het is precies gegaan zoals wij het wilden. Dit gaf troost. Ons kleintje is nog de hele nacht bij ons op de kamer gebleven in z'n wikkelkleedje ( speciaal laten borduren) en met z'n knuffel. Ik heb het dubbel. Dezelfde knuffel en kleedje hebben we thuis. Verder heel veel foto's waar we veel aan hebben. Ook van mij als echte mama met Christian in m'n armen, heel mooi. Natuurlijk ook triest, maar vooral heel mooi. Als je iets meer wilt weten, kan je het altijd vragen, ik heb dat hier ook gedaan en was blij met alle reacties. We zijn niet de enige die hier doorheen moesten of moeten. Dit gaf en geeft mij toch steun. Groetjes Peet
Hartverscheurend om dit te lezen. Wat een vreselijk moeilijk besluit hebben jullie moeten nemen. Ik wil jullie heel veel kracht en vooral sterkte wensen. Jullie zijn bij velen in gedachten en ook bij mij!
Heeeeeeeeel veel sterkte en kracht toegewenst voor vandaag hoop dat je bevalling in ieder geval vlot en alles goed gaat. Knuffel.