Wie mag er straks bij de bevalling zijn?

Discussie in 'De bevalling' gestart door MiekeLammetje, 11 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MiekeLammetje

MiekeLammetje Actief lid

17 nov 2011
    408
    0
    0
    leerkracht basisonderwijs
    Zwolle
    Hee meiden,

ik heb gisteren een gesprek gehad met mijn vriend over wie er bij de (hopelijk thuis-)bevalling aanwezig mag zijn. Blijkt dat we het daar héél erg over oneens zijn... Ik wil graag dat alleen mijn vriend en mijn moeder erbij zijn. Mijn vriend omdat ik dit echt samen met hem wil doen (we gaan ook de cursus Samen Bevallen doen), maar ook mijn moeder omdat zij gewoon de veiligste factor in mijn leven is en niemand kan mij zo goed geruststellen als zij. Mijn vriend wil echter dat wij dit puur met zn tweetjes doen, hij is bang dat ik op mijn moeder ga terugvallen in plaats van op hem. En hij zegt: als jouw moeder erbij is, dan wil ik dat mijn moeder er ook bij is. Ja daag, daar heb ik dus echt geen zin in, dat mijn schoonmoeder me tussen de benen komt kijken!!!
    Kortom: we zijn het heel erg oneens. Ik snap zijn argumenten heel goed en ik wil hem ook serieus nemen, want de bevalling is net zo goed van hem, maar als ik heel eerlijk ben vind ik het belangrijker dat ik me straks zo goed mogelijk op mijn gemak voel...
    Ik heb niet echt een vraag hierover ofzo, maar ben meer benieuwd wat jullie zouden doen en naar jullie ervaringen. Het duurt nog wel een tijdje voor t zover is, maar denk er toch best veel over na...

2. annet1985

annet1985 Fanatiek lid

14 okt 2011
    4.136
    0
    36
    friesland
    Ik snap helemaal wat je bedoeld, ik zou ook heel graag mijn moeder er bij willen hebben. Maar mijn vriend wil dat totaal niet hebben. Hij zegt dat is echt een moment voor ons tweetjes, en als ik dan emotioneel wordt hoeft niet de hele wereld dat te zien. Hij vind het ook gewoon prettig om dat echt samen te doen. Dus nee hier alleen mijn vriend erbij, en verder niemand aan familie ofzo. Dus ik snap je vriend zijn reactie wel ;)

3. zonne bloem

zonne bloem Bekend lid

26 aug 2011
    989
    0
    0
    wij waren dit al voor ik zwanger werd eens over eigenlijk alles wel...

bij de bvalling (ziekenhuis, poliklinisch)
    hij en ik... en de mensen die mij bevallen (verloskundige verpleging weet ik t...)

ook over wat we met familie doen, we bellen ze als t geboren is (wanneer wij daar zo s zin in hebben dus als we nog 3 uur met ons frumpie willen genieten bellen we ze pas 3 uur erna)
    en niemand wacht in t ziekenhuis. en ook familie spreekt met ons af wanneer ze welkom zijn

4. Annabel26

Annabel26 Fanatiek lid

25 jan 2011
    1.931
    0
    0
    Tja ik heb dit probleem helemaal niet, ik heb tegen mijn vriend gezegd dat ik mijn moeder er ook graag bij wil hebben en hij leek bijna opgelucht haha. Ik kan me heel goed voorstellen dat je je moeder erbij wil hebben. Maar waarom vind jouw vriend dan dat zijn moeder er ook bij mag zijn?

5. Josephine76

Josephine76 Actief lid

31 aug 2011
    376
    0
    0
    Webdesign en tatoeëren
    Groningen
    Dit doen wij net zo. :)

Helaas is mijn moeder iets meer dan een jaar geleden overleden, maar ook al had ze nog geleefd, dit wil ik alleen met mijn vriend doen. We hebben ook afgesproken dat we gaan bellen zodra ons kindje geboren is... en mochten we inderdaad nog een uur of twee voor onszelf willen hebben met ons krummeltje, bellen we daarna.

Ik wil sowieso niet teveel mensen rond het bed bij de bevalling. Heb al bij de kraamzorg aangegeven dat ik het niet erg vind om een stagiaire in de kraamweek erbij te hebben, maar bij de bevalling hoeft het voor mij niet. Er loopt nu ook een stagiaire mee in het team van verloskundigen... daar twijfel ik nog over.

6. MiekeLammetje

MiekeLammetje Actief lid

17 nov 2011
    408
    0
    0
    leerkracht basisonderwijs
    Zwolle
    Om hetzelfde argument als wat ik heb: omdat het gewoon een superspannende situatie is waar je je zoveel mogelijk op je gemak wil voelen. Hij net zo goed als ik. Probleem is misschien ook wel dat ik
    nogal onverwacht zwanger geworden ben,terwijl mijn vriend en ik elkaar pas 3 weken kenden. Zijn ouders zijn dus nog praktisch vreemden voor mij en andersom. Als we nou heel vertrouwd met elkaar waren, was het waarschijnlijk een ander verhaal geweest, maar hij heeft nu natuurlijk het gevoel dat ik een soort indringer uitnodig. Ach, ik snap hem heel goed, maar kan het idee gewoon niet zo goed loslaten...

7. syrae

syrae Fanatiek lid

14 mei 2011
    2.685
    1
    0
    professioneel oppasser (ben activiteitenbegeleidst
    Haarlem
    mijn moeder staat hier standby voor als ik haar echt nodig blijk te hebben, zo niet dan doe ik het alleen met mijn man. (en natuurlijk het noodzakelijke medische personeel :D)

8. Josephine76

Josephine76 Actief lid

31 aug 2011
    376
    0
    0
    Webdesign en tatoeëren
    Groningen
    Als jullie elkaar nog niet zo heel lang kennen (van voor de zwangerschap) is het misschien juist wel heel prettig om dit met z'n tweeën te doen. Dan ben je op elkaar aangewezen, wordt de band nog hechter door zoiets samen mee te maken. Ja ik weet, wat is er meer hechtend dan een kindje krijgen... maar hopelijk begrijp je wat ik bedoel... de ervaring zelf samen meemaken.

9. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.045
    2.913
    113
    't Gezellige Brabant
    Wij hebben ook duidelijk afgesproken samen dat wij er samen bij zijn en verder niemand. Er wordt ook pas na de bevalling gebeld. Misschien wel pas als we thuis zijn. En idd op afspraak visite laten komen. Ik zie het al gebeuren dat de hele schoonfamilie er al is, terwijl er van mijn familie nog niemand is, omdat deze wat verder weg wonen. Dat zou ik niet zo leuk vinden.

10. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Hier was er geen discussie over mogelijk. Ik doe het werk, ik beslis. Nooit van mijn leven zou ik mijn sm erbij willen hebben.

Eerste bevalling hebben we samen gedaan, tweede was mijn zusje er ook bij. Mijn man en zusje hebben wel een heel goede band anders had ik het toch niet gedaan.

11. december

december Fanatiek lid

9 apr 2011
    2.724
    0
    0
    Hier precies zo, dit is voor ons iets voor ons tweetjes samen.

12. Dippertje

Dippertje Fanatiek lid

4 okt 2011
    1.528
    59
    48
    Alleen mn man is erbij, met bepaalde regels :) . En de vk omdat dat nu eenmaal nodig is.

Toen ik met 20 weken beviel van dochtertje (wat lichamelijk natuurlijk veel minder ingrijpend is, geen kans op uitscheuren oid) heb ik dit alleen met man gedaan. Pas toen ze eruit was op de bel gedrukt voor verpleegster etc.

13. paparo

paparo Lid

8 jan 2012
    61
    0
    0
    Bij ons was hier geen enkele discussie over.... Ik was degene die moest bevallen en het is mijn lijf... en ik begrijp heel goed dat je niet je schoonmoeder tussen je benen wil laten kijken... haha moet er niet aan denken.....
    Ik wilde ook heel graag mijn moeder erbij en mijn man vond dit prima zo..... er moeten ook niet teveel mensen bij zijn..... maar ik was bang voor panieksituaties en mijn moeder kan me dan goed geruststellen........ Inderdaad zoals sommigen zeggen het is ook het kind van je man..., maar sorry hoor dames.... de bevalling vind ik toch echt een vrouwending....evenals dat ik nooit gezegd heb 'we' zijn zwanger...... Nee we verwachten misschien samen een kind, maar als vrouw ben je toch echt zwanger en degene die ervoor moet zorgen dat het kind er ook nog eens uit komt!!!

14. Melindy

Melindy Fanatiek lid

2 jan 2012
    1.078
    0
    0
    ik weet het zelf nog niet goed.
    aan de ene kant vind ik dit iets voor mij en mijn man samen. maar aan de andere kant denk ik dat ik ook wel de steun en rust van mijn moeder bij me wil hebben.

gelukkig heb ik nog tijd genoeg om er een beslissing over te nemen :D

15. Maedra

Maedra Fanatiek lid

29 okt 2009
    1.558
    0
    36
    Rotterdam
    #15 Maedra, 11 jan 2012
    Laatst bewerkt: 11 jan 2012
    Ik wil er behave mijn man niemand bij hebben. Ik snap je man wel; als jullie elkaar kort kennen geldt voor hem dus ook dat hij nog niet zo vertrouwd met jouw moeder is. Een bevalling is een heftige en emotionele gebeurtenis en ik kan me goed voorstellen dat hij dat liever zonder zijn schoonmoeder doet (net als jij het liever zonder jou schoonmoeder doet :)).

Overigens vind ik de post "ik doe het werk, dus ik bepaal" ook niet echt getuigen van dat je het samen doet. Ik vind wel dat je als bevallende vrouw mag bepalen wie je er níet bij wil hebben, maar ik vind dit voor de partner net zo goed gelden.

Mijn eerste bevalling verliep ontzettend hectisch, niet standaard, maar ik ben heel blij dat alleen mijn man erbij was, ik zou absoluut niet willen dat iemand anders (moeder, zus, vriendin) me zo had gezien en erbij was geweest.

16. meerie

meerie Actief lid

30 apr 2011
    391
    0
    0
    @ MiekeLammetje: dit lijkt wel mijn verhaal!!!! Presies hetzelfde!!!!!! haha. Ik heb altijd geroepen dat ik mijn vriend erbij wil EN mijn moeder. Hij zegt dan; ja dan komt mijn moeder ook hoor. Nouuuu helllll nooooooo, moet ik niet hebben hoor haha;). We hebben het er nu nog niet over gehad omdat het nog ver weg is maar ben benieuwd hoe hij er nu over denkt hihi.

17. pris87

pris87 Actief lid

20 apr 2009
    180
    0
    16
    revalidatie afdeling
    in de buurt van R'dam
    Bij mijn dochter zouden in principe mijn vriend, moeder en schoonmoeder erbij zijn. Op het eind van de zwangerschap toch besloten om het samen met mijn vriend te doen, en mocht het nodig zijn kon ik altijd terug vallen op (schoon)moeder. Het is super gegaan en nog steeds heel blij me de beslissing. Het was echt ons moment en zo bijzonder om samen te delen. Nu heel pril zwanger van de tweede. Als alles goed gaat, gaan we dat zeker weer saampjes doen. Uiteraard was er wel een verloskundige en verpleegkundige bij.

18. Lisa1

Lisa1 Actief lid

15 aug 2011
    296
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij ons is het nog heel pril en we hebben het er ook nog niet over gehad. Maar als het aan mij ligt, zijn we met z'n tweeën. Hoewel ik een hele goede band heb met m'n moeder en haar eigenlijk altijd om raad vraag of bij haar m'n verhaal doe e.d., maar dit is echt iets van ons tweeën. M'n schoonmoeder zou ik er niet bij willen hebben. Niet dat ik niet met haar kan, maar gewoon, het idee ofzo..

19. Laris

Laris Fanatiek lid

27 jun 2008
    1.917
    2
    0
    Ik vind een bevalling echt iets van jullie samen. Voor mij stond (en staat) als een paal boven water dat ik alleen mijn man erbij wil hebben en voor de rest niemand (ja, het nodige zhpersoneel :D, met ks ontkom je daar niet aan :p). Ik heb een hele hechte band met mijn moeder, maar wil beslist niet dat ze bij de bevalling was. Dat zou voor mij alleen een optie zijn als mijn man er niet bij kon zijn.

20. Racegirl

Racegirl Niet meer actief

Ik vind de bevalling echt iets voor mijn man en mij en daar hoeft in mijn geval dus ook geen moeder of schoonmoeder bij te zijn. Mijn man is mijn steun en toeverlaat en als hij er is ben ik het meest op mijn gemak. Ik heb de allerliefste moeder van de wereld en een hele goede band met mn ouders maar ik vind dit echt iets voor ons samen. Maar goed iedereen heeft z'n eigen wensen en ideeën en dat mag natuurlijk ook. Het belangrijkste is dat jij je op je gemak voelt. Ook wij hebben afgesproken dat we eerst samen van het moment gaan genieten ook als dat betekend dat we eerst 3 uur lekker met zn 3en willen aan keutelen. Wij gaan onze ouders pas bellen als het ons uitkomt en wanneer wij er aan toe zijn want ze staan natuurlijk gelijk op de stoep als we ze bellen hahaha (en dat is begrijpelijk).
    Hopelijk worden jullie het eens samen!

Deel Deze Pagina