Wie van de dames woont er in nl maar is al bevallen in belgie en weet hoe dit in zn werking gaat ivm ziekenfonds etc? grt Babybelle x
ik woon in nederland en de bedoeling was dat ik in belgie ging bevallen, toch uiteindelijk beslist in nederland te bevallen vooral vanwege de reistijd. als je aan de grens woont en je bent alleen in nederland verzekerd wordt alles vergoed dacht ik, kan je navragen bij het vgz, ook al ga je in belgie bevallen in nederland is het wel zo dat je na de bevalling naar huis mag als alles goed verloopt, in belgie houden ze je een paar dagen in het ziekenhuis
ja idd in nl mag je meteen naar huis en in be word je daar langer gehouden. dus lijkt t me nogal sterk dat ze die extra dagen vanuit nl ook vergoeden??
volgens mij is het in belgie niet zo vanzelfsprekend dat ze kraamzorg krijgen, dat ze die dingen dus aangeleerd krijgen in het ziekenhuis maar ik ben niet helemaal zeker
ja dat klopt idd.. die extra dagen dienen ervoor om dan bv te leren geven, eerste badje geef je daar.. ook snachts krijg je meer de kans om wat uit te rusten etc.. dus wordt dat denk je dan zo geconpenseerd? geen kraamzorg, wel die extra dagen daar.. dus je krijgt alsnog alles vergoed? zou wel mooi zijn
het uwv vertelde mij dat het gewoon vergoed werd maar omdat ik nu naar nederland ben verhuist en het toch gemakkelijker vind om hier te bevallen heb ik er niet naar doorgevraagd. ik weet wel dat er veel nederlanders zich laten behandelen in het ziekenhuis in belgie voor vanalles en nog wat. dat stond laatst in de krant van belgie dat de ziekenhuizen vaak overbevolkt zijn door nederlanders, of dat er langere wachttijden waren voor minder ernstige operaties door de nederlanders zoiets was het toch
ja dat zou weleens kunnen idd. nou ik hoop op meer reacties van mensen met ervaring.. als je de verhalen hoort zou je meer reacties verwachten..
Ik woon in NL en ben in Belgie bevallen. Het is daar gebruikelijk dat je acht dagen in het ziekenhuis blijft omdat je geen kraamzorg aan huis krijgt. Maar je bent niet verplicht om na de bevalling ook acht dagen in het ziekenhuis te blijven. Omdat ik in NL woon en ook gewoon kraamzorg had aangevraagd wilde ik naar huis zodra dat mocht. Dat was na 1 nachtje ziekenhuis (veel bloedverlies bij mij, vacuümpomp baby). Volgens mij is alles gewoon vergoed hoor...
Als je een NL verzekering hebt, gewoon ff de verzekering bellen. Maar ik denk dat bij de meeste gewoona lles vergoed wordt. Als je een belgische verzekring hebt, dan is het een ander verhaal. Mijn nichtje had dat, en die moest het over grootste deel zelf betalen. En dat is niet weinig als je nog een paar dagen in het ziekenhuis moet blijven.
Gebakje dat je het grootste deel zelf moet betalen met een Belgische verzekering is niet waar. En als je een hospitalisatieverzekering hebt word het nog lager. Een eigen deel moet je idd betalen maar niet het grootste deel hoor.
Babybelle: Je grootste gedeelte van de vraag gaat over de vergoeding. Waarom bel je je verzekering niet? Daar is het echt van afhankelijk hoor, en dat zal bij iedereen verschillend zijn.
Ik ben in België bevallen, wel met een Belgische zorgverzekering, want ik woonde toen al hier. Ben 4 dagen gebleven, wat de standaard is. 7 dagen is voor een keizersnede. We hadden nog geen hospitalisatieverzekering, maar toch heeft ons ziekenfonds een heel groot gedeelte gedekt. Dat je het zelf moet betalen is dus niet waar (of je moet een eenpersoonskamer gekozen hebben zonder hospitalisatieverzekering). Dat er geen kraamzorg is, is ook niet waar. Als je thuiskomt kan er elke dag een vroedvrouw langskomen (10 keer vergoed) en er zijn speciale bureaus die kraamzorg aanbieden (een dagdeel in de week, dat is wel het verschil), dat kan van 3 maanden voor de bevalling tot 3 maanden daarna doorlopen. Wordt ook deels vergoed door het ziekenfonds.
Ik ben een NL-er wonend in Belgie met een NLse zorgverzekering. Ik ga toch in Nederland bevallen omdat er maar 80% van de kosten gedekt zijn, die 80% is van toepassing op het in Nederland geldende tarief. De artsen in BE zijn duurder, de opnameduur is langer. Je betn verplicht op een meerpersoonskamer te liggen tenzij je medische toestand iets anders voorschrijft wat enkel in geval van zwangerschapsvergiftiging/premature weeen of vroegtijdig gebroken vliezen van toepassing is. Na de bevalling is die medische indicatie er eigenlijk niet tenzij je op de IC ligt. Verder moet je een machtiging aanvragen bij je zorgverzekeraar om daar te mogen bevallen en moet je gyn een attest opmaken waaruit blijkt dat je niet bij een vroedvrouw/verloskundige mag lopen maar dat je een geldende medische indicatie hebt om daar de controles uit te laten voeren. Heb je geen geldige medische indicatie dan zijn alle kosten voor jou mits je niet ook bij de mutualiteit zit, want die vergoeding daar dan weer wel een deel van. Je controles moet je zelf voorschieten en het is maar te bekijken of je de echo die je bij ieder bezoek krijgt wel terug betaald krijgt en of ze 80% of minder uit betalen van je declaratie.
Ik zit overigens bij VGZ. Als jouw zorgverzekeraar een contract heeft afgesloten met jouw ziekenhuis dan is alles vergoed volgens je polisvoorwaarden. Dit kan betekenen dat je een poliklinische bevalling zelf moet betalen, een kleine vergoeding voor moet betalen of volledig betaald wordt door jouw zorgverzekering.
Mammalindsay, dat verschilt dan heel erg per ziekenhuis. Hier was ik echt niet verplicht op een meerpersoonskamer te liggen (het maximum was trouwens 2 personen op de materniteit, mpkamers bestonden zelfs niet), maar omdat onze hospitalisatieverzekering nog niet in was gegaan, heb ik niet gekozen voor een 1persoonskamer. Want die prijzen verschilden wel. Op het laatst toch nog een eigen kamer omdat het tweede bed in mijn opnametijd nooit gebruikt werd. Een deel van de controles is uitgevoerd toen ik nog een Nederlandse zorgverzekering had. Heb daar een deel van vergoed gekregen, terwijl alles bij een gyn was, elke keer een echo werd gemaakt en ik echt geen medische indicatie had dat ik niet bij een vk mocht/
Hier een nederlandse waarbij de kans relatief groot is dat ik in belgië ga bevallen. Ivm ons werk. Wij zitten de laatste weekjes van de zwangerschap met ons schip tussen rotterdam en antwerpen. Hier wordt het gewoon vergoed door de verzekering (menzis) maar voornamelijk omdat ik in die situatie niet anders kan ivm het werk. Volledig. Tevens krijg ik gewoon alle dagen kraamzorg... dus het zou voor ons bijna een reden zijn om daar naar toe te rijden Controles doe ik wel gewoon in Nederland bij eigen verloskundige. Je moet hiervoor wel toestemming voor aanvragen bij je verzekering. Tevens moest ik wel ingeschreven staan in een ziekenhuis in Nl voor de bevalling. Tevens werd er wel vermeld geen luxe of 1 persoonskamer daar zou wel een opslag voor komen. Ik meen iets van 250 euro per nacht. Dus dat is wel een dure hobby. Overigens ben je niet verplicht om daar die volle 4 nachten te blijven. Poliklinisch kan ook maar dat gebeurt relatief weinig.
Hmmm vreemd hoor, wat een verschillende ervaringen. Ik ben nlse, wonend in Nederland maar met Belgische man en schoonfamilie. Wij hadden besloten bij de tweede in België te bevallen ivm betere begeleiding (standaard met Gyn). Ik heb vooraf de verzekering een mailtje gestuurd dat we dit gingen doen, en vergoeding zat alsvolgt: Er zijn in de grensregio's ziekenhuizen die overeenkomsten hebben met de zorgverzekeraars, de betaling van de nota's gaat dan ook rechtstreeks. Als je niet via zo'n ziekenhuis gaat, moest ik alles eerst betalen en daarna terugvragen. Ik heb totaal van de 3000 euro 2700 teruggekregen. Ik ben 4 dagen gebleven, in een eenpersoonskamer. Supergoed verzorgd en heel rustig, heel anders dan bij de eerste in Nederland! Ik had geen medische indicatie oid, is ook niet naar gevraagd...