Ik lees ook veel over bv, is het in dat geval beter m bv te geven? Eigenlijk zie ik dat niet zitten maja als dat beter is?
Hier ook kleintje gekregen met 37 weken. Bij 31 weken lichte groeiachterstand van 1,5 week en bij 36 weken een groeiachterstand van ruim 3 weken. Uiteindelijk spontaan bevallen bij 37 weken, de kleine had gewicht van 2100 gram. (Gyn schatte week ervoor 2200 gram, dus goed schatten is mogelijk) Na twee dagen was het gewicht 2000 gram en mochten we naar huis omdat het zo goed ging. Onze kleine dronk meteen goed bv, wel iets te kort waardoor ik een weekje met een spuitje, afgekolfde bv heb bijgevoed. Verder kon ze zich meteen goed warmhouden en had ze goede suikerspiegel, eigenlijk geen problemen gehad. Ze groeide in begin meteen flink en loopt eerder voor dan achter op ontwikkeling. Hoop dat voor jou ook zo voorspoedig gaat! Succes!
Ik heb drie kleine kindjes gehad, eentje van 2405gram met 38weken, eentje van 1190gram met 32 weken en eentje van 2240gram met 36 weken... Drie kleine ukkies, allemaal door hoge bloeddruk... Daar begon het mee, uiteindelijk bij alledrie wel zwangerschapsvergiftiging gekregen... Ik ben bij de eerste en derde ingeleid, de tweede was spoedkeizersnede (die was ook te klein om vaginaal te bevallen, doen ze liever niet) En wat betreft borstvoeding, lekker doen wat je zelf wilt...! Ik wilde het ook pertinent niet.. Voelde me er niet prettig bij, en heb het niet gedaan bij de eerste en derde... Bij mijn tweede wilde ik het ook niet, maar omdat ze te vroeg was waren haar darmpjes nog niet goed ontwikkeld en borstvoeding zou dan makkelijker te verteren zijn voor haar... Daar geloof ik wel in, en om haar daar mee te helpen ben ik gaan kolven voor haar... (nooit aangelegd). Je bent bijna 38weken, dus die darmpjes zijn goed hoor! Kunstvoeding is ook prima, je moet je nergens schuldig over voelen... doen waar je je goed bij voelt... Borst of kunstvoeding...
Situatie 3 jaar geleden: Met ruim 34 wk op gewone controle bij de vk, bloeddruk was aan de hoge kant. 2 Dagen later nog even checken voor de zekerheid en ondertussen wat rustiger aan doen. Heeft niet geholpen bloeddruk was te hoog en doorgestuurd naar gyn. Daar compleet door de molen gehaald, alles gecontroleerd en de kleine bleek 'ineens' een groeiachterstand te hebben van ca 3 wk Nou dat wisten we dus niet en ik werd halsoverkop opgenomen in het ziekenhuis en aan de medicijnen en 2x per dag aan de ctg. Kleine deed het prima, maar groeide niet voldoende en mijn bloeddruk bleef hoog. Planning was om met 37 wk in te leiden, maar dat werd een week eerder omdat ze het niet verantwoord vonden een week te wachten. Kleine deed het nog goed, zou prima overleven buiten de buik, waarom dan nog een week laten zitten, terwijl hij niet of nauwelijks meer groeide... Dus met 36 wk ingeleid, binnen 4 uur was onze zoon er! Hij deed het gelijk supergoed en binnen 2 weken was hij al thuis . Hij woog 1870 gram en was 44 cm. Bij thuiskomst woog hij net iets meer dan 2000 gram (dat was voorwaarde om naar huis te mogen, het drinken deed hij al prima zelf!) En wat betreft bv, gewoon doen wat je zelf wilt. Met tegenzin bv geven is echt niet beter dan met plezier de fles geven! Onze zoon heeft ook geen bv gehad, ik zag het gewoon niet zitten. En het ging vanaf het begin prima met hem en dat gaat het nog steeds! En ook nu zijn broertje of zusje op komst is, denk ik er hetzelfde over, geen bv maar fv!
Ik ben in totaal 13 kg bijgekomen, waarvan er nog 3-4 zijn blijven plakken. Daar doe ik ook hard mijn best voor (ik eet momenteel meer dan mijn man van 85 kg ) omdat ik wat reserve wil voor de bv. En wat betreft de bv, mijn keuze hiervoor was onafhankelijk van de grootte van DL. In principe is het een betere keuze, maar je moet er wel achter staan. Je dus niet slecht voelen als je het niet ziet zitten. Maar misschien is het wel goed om er wat over te lezen (als je dat al niet gedaan zou hebben) zodat je een goede keuze maakt?
Ik kreeg met 37 weken te horen dat ons mannetje ongeveer 4 pond zou zijn. We hadden een extra echo, omdat hij niet wilde indalen. Ook dit was voor ons een verrassing, aangezien de verloskundige hem op ongeveer 7 pond schatte. Vanaf de 37 weken waren we ook constant in het ziekenhuis (extra echo's, ctg's). Ik moest rekening houden met inleiden, want zodra ze zouden vermoeden dat hij het moeilijker kreeg moest hij eruit. Uiteindelijk ben ik met 39,6 ingeleid (ze wilde me niet overtijd laten lopen, omdat ons zoontje te klein was). Na een stortbevalling heb ik een gezonde zoon van 2850 gram gekregen. Wel klein, maar niks zorgwekkends.
Hoi Hier ook een ukkie gehad. Ik ben zelf maar 1.50 en mijn meisje werd wel groot geschat. Bij de geboorte bleek ze 52 cm en maar 2530 gram heel lang en dun dus. Bij mij was de placenta heel klein. Ik ben de hele zwangerschap extreem misselijk geweest maar toch zeggen ze dat het daar niet door kwam. Bevalling van kleine baby's hoeft niet perse makkelijk en snel te zijn hoor . Hier 32 uur bezig geweest. Geen bv gegeven omdat dat niet lukte maar dat is echt je eigen keuze hoor. Als je het niet wilt wil je het niet klaar. Hier ging het niet dus was het geen keuze. Even ter geruststelling binnen no time was mevrouw op gewicht en een lekkere bolle baby en nooit ergens last van gehad, nooit ziek alleen dat ze vaak nog een extra voeding wilde omdat ze zo'n honger had. (Volgens mij is ze nu nog aan het inhalen als ik kijk naar wat ze allemaal eet. Gelukkig is ze gek op groente en fruit haha). Het is dus niet altijd een probleem.
Beter ja, maar soms niet het beste. Ons mannetje kreeg bv via de sonde. Aanleggen was geen optie helaas ivm combinatie dysmatuur en grote tetters. Dit betekende voor mij na de ks een extra zware start met veel kolven en gedoe. Doe ik geen tweede keer
Pff Jeetje wat een verschillende verhalen. Gelukkig wel met goede afloop. Ik word Maandag en anders die week ingeleid. Gaat dat altijd zo snel Inleiden en wat voor toeters en bellen kan ik verwachten? Ben beetje bang voor al die dingen. Infuus. . Ruggenprik (die krijg ik zowiezo) en dan weer iets van katheter en ctg inwendig. . Weet niet waar ze het willen laten maar inwendig onderzoek vond ik al afslachting... En dan nog misschien een knip en hechtingen. .. :/
Ik zou nu ook geen bv meer willen geven, want het ging bij ons niet van een leien dakje. Maar mocht ik weet zo'n ieniminie mannetje of meisje krijgen, zou ik denk toch een tijdje gaan kolven. In het sophia kinderziekenhuis in rotterdam is een moedermelkbank opgericht voor de premature kinderen die daar liggen. Dat zegt mij genoeg Ik heb daar zelf in de testfase mijn ingevroren melk naar toegebracht (had nog een liter of 4 in de koelkast toen mijn zoontje een koemelkallergie bleek te hebben). Daar hebben ze toen de apparatuur mee getest.
Het is jammer dat de geboorte van jullie eerste kindje zo'n grote onzekerheid en spanning met zich mee gaat brengen. Maar vertrouw er op dat je in het ziekenhuis in de beste handen bent nu. Of je een knip krijgt weet niemand van te voren, dat kan thuis ook gebeuren. Probeer rustig te blijven, op het moment van je bevalling kan het je waarschijnlijk allemaal niets meer schelen, zolang je kindje het maar goed blijft doen En echt mijn eerste bevalling was ook geen pretje, toch trap ik er nu voor de derde keer in Waarschijnlijk ben je het net zo snel vergeten als het merendeel van de vrouwen.
@Jeszjuh: Laat maar 'gewoon' over je heen komen, dat is het beste en heb vertrouwen in de mensen die je begeleiden. Komt allemaal goed! En het is echt waar, zodra je je kindje in je armen hebt, ben je de pijn echt al weer vergeten. Oké misschien voelt het af en toe nog wat ongemakkelijk, maar het is het allemaal waard!
Ja dat zegt iedereen dat je het zo vergeten bent. Kan ik me nu nog niet voorstellen. Ook al denk je van laat maar komen toch zit ik me onbewust ongelovelijk op te fokken en dat is te zien aan mn bloed druk... Hoop maar gewoon dat er geen rare dingen gaan gebeuren.. Bedankt iedereen voor de posi verhalen stelt me wel gerust dat er meer mensen zijn die n klein kindje hebben gehad en die er niks aan over hebben gehouden
Je hebt dus ook daadwerkerlijk een kleine meid gekregen. Hopelijk doet ze het goed en zijn jullie al weer thuis. Gefeliciteerd!
@Jeszjuh: Gefeliciteerd met de kleine meid! Ik ben wel benieuwd hoe je de bevalling/inleiding ervaren hebt! En gaat het goed met haar (en jou)?