Foetale monitor/ STAN monitor tijdens bevalling

Discussie in 'De bevalling' gestart door Khaleesi, 1 feb 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Khaleesi

Khaleesi Actief lid

26 nov 2012
    295
    0
    0
    Vandaag bij de gyn geweest en o.a. bevallingsplan besproken, ik ga een VBAC proberen en krijg daar ook een goede eerlijke kans voor (jeuj). Maar nu is het wel protocol dat ik tijdens de gehele arbeid een foetale monitor krijg.

Ik vind hier niet super veel ervaringen over, naar mijn weten is het dus een sensor die in het hoofdje van de baby wordt gedraaid?!
    Lijkt me zo pijnlijk en zielig voor de baby, ik weet niet of ik dat wel wil.

Andere optie is wss de standaard monitor maar dat betekent dus dat ik weinig of niet mobiel kan zijn en vooral in bed moet blijven, dat lijkt me ook niet echt fijn. Foetale monitor is ook exacter qua metingen en meet ook het effectieve zuurstofgehalte van de baby etc.

Wie heeft dit ook moeten doen tijdens de bevalling? Hang je dan ook aan een machine? En had de baby nadien een wondje op z'n hoofd?

2. Zohra

Zohra Fanatiek lid

20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Ik heb een ruggeprik gehad en mijn dochter zat daarbij aan een monitor. Ik wist destijds niet dat er een sensor in haar hoofdje zou worden geschroefd, maar eerlijk gezegd had dat me op dat moment ook niet weerhouden vrees ik.
    Ze had een klein wondje dat snel genas, je kunt het plekje nog zien op haar hoofd als je weet waar je moet kijken, een klein lichter plekje. Maar daar zitten nu natuurlijk haren overheen.
    Je hangt met draden aan een machine, hoeveel beweegruimte je nog hebt weet ik niet want lopen zat er niet meer in voor mij, maar in bed kun je gewoon bewegen, je hoeft niet voorzichtig te doen of zo.

3. Lies2012

Lies2012 Fanatiek lid

15 mrt 2014
    1.479
    0
    36
    Rotterdam
    Ik heb het ook gehad door hypertensie en ruggenprik (dienniet werkte). Had ook ctg banden en bloeddruk meter om, dus kon geen kant op. Het zal voor de baby heel even niet zo fijn zijn, maar zo kunnen ze hem wel heel goed in de gaten houden.
    Wat bij ons ook wel nodig was, want hij kreeg het opeens heel moeilijk, dus dan ben je maar wat 'blij' dat je aan al die dingen ligt.

Wondjes genazen snel, echt oppervlakkig. Zie er nu niets meer van terug.

4. Fee89

Fee89 Fanatiek lid

23 aug 2013
    2.349
    808
    113
    Gent
    Ik heb het ook gehad door hoge bloeddruk en ruggenprik. Ik weet niet of de baby er iets van gemerkt heeft. Ik heb er zelf ook niks van gemerkt. Was toch sowieso aan bed gekluisterd dus maakte mij niet echt uit. Enkele dagen na de bevalling is er een minikorstje van het hoofdje losgekomen, had zelfs de wonde/korst nooit opgemerkt tot hij loskwam en in de haartjes zat.

5. Khaleesi

Khaleesi Actief lid

26 nov 2012
    295
    0
    0
    Oke bedankt voor de ervaringen! Vind het wel een eng idee maar ja niets aan te doen dan vrees ik :/ Hoop wel dat ik tenminste niet aan de stan monitor én de ctg moet. Dokter zei toch dat ze zo lang mogelijk stimuleren om actief je weëen op te vangen en niet in bed te blijven liggen, dus we'll see.

6. Bootcamp babe

Bootcamp babe Niet meer actief

Ik denk dat je de schedelelektrode bedoelt? Die is vrij standaard bij een ziekenhuisbevalling. Dan heb je wel nog een band om je buik voor het meten van de weeën. Maar één band is beter te doen dan twee en die elektrode merkten mijn kinderen echt niks van. Succes!

7. Fluss1984

Fluss1984 Fanatiek lid

2 jun 2015
    3.393
    1.595
    113
    Noord-Brabant
    Een schedelelektrode tijdens de bevalling is in het ziekenhuis inderdaad redelijk standaard. Ik heb de hele tijd uitwendige registratie gehad en die registreerde goed, maar toen ik ging persen vroegen ze mij of ik het okee vond dat ze toch nog een schedelelektrode zouden plaatsen omdat dat protocollair moest tijdens het persen, ik had er geen probleem mee. Ik heb er zelf heel veel geplaatst, het is een heel dun metalen spiraaltje waarvan je het puntje net in de huid draait. Voor baby is dat 1 klein prikje, en tijdens het persen /als je zelf of de baby heel beweeglijk is / als je zelf wat zwaarder bent geeft het het gewoon veel betere registratie.

STAN daarentegen is niet standaard, die hebben ze niet in elk ziekenhuis en wordt doorgaans vooral gebruikt voor bevallingen waarbij de baby extra goed in de gaten gehouden moet worden. De manier van registreren is hetzelfde (met schedelelectrode), alleen het STANapparaat analyseert het signaal wat weer extra informatie over de conditie van de baby zou kunnen geven. Het meet overigens niet rechtstreeks het zuurstofgehalte van het bloed, als dat nodig is moeten ze via een andere procedure een paar druppeltjes bloed van het hoofdje afhalen (MBO).

Deel Deze Pagina