Vanmorgen gebeld door afdeling opname dat de geplande keizersnede zal plaatsvinden met 39+5. Ik schrok hier best wel van, want mijn bevallingen die spontaan begonnen, begonnen allemaal voor dit termijn. Ze zei wel dat het een spoedkeizersnede zou worden als de bevalling eerder begint. Iemand ervaring hiermee? En mag de kleine dan ook gewoon bij je blijven? Reden voor een keizersnede is een groot kind vanwege zwangerschapsdiabetes, heel veel angst om weer uit te scheuren, hoofd loopt 4,5 week voor op groei. Oudste is geboren via ks, dus ik mocht kiezen.
Spoed is niet altijd spoed-spoed, maar misschien dat een gentle sectio dan niet mogelijk is altijd? Ik vermoed dat ze je na intreden van weeën of gebroken vliezen dan op dat moment een keizersnede geven. Eigenlijk toch wel bijzonder dan, deze termijn, gezien je eerdere bevallingen. Heb je dit aangegeven ook, dat je het liever eerder wilt?
Enige wat dan spoed is dag het niet gepland is maar verder is het grotendeels hetzelfde als de geplande keizersnee alleen dan komt het onverwachts zeg maar.
Dit ja, mijn schoonzus had de ks ook gepland staan, het begon een week eerder en ze heeft toen ‘s nachts een ks gehad. Ze kon gewoon haar kindje zien, papa mocht er bij, geen narcose etc. Spoed in geval van bijvoorbeeld foetale nood is anders; dan moet het kindje gewoon echt zsm komen en gaan ze bv voor narcose.
Ja, heb ik aangegeven. Maar ze zei dat ze maar 2 keizersnedes per dag plannen. Op woensdag plannen ze niet en die donderdag en vrijdag stonden er al 2 gepland. Ik heb ook gevraagd of het dan in overleg met de gynaecoloog niet met 38+6 mag, maar ook die dag stonden er al 2 gepland.
Ik kan niks anders dan gewoon afwachten. Mijn 1e was wel een spoedkeizersnede, wel met ruggenprik, maar die heb ik bijvoorbeeld niet zelf geboren zien worden (geen doorzichtig doek) en haar zag ik pas een uur na de geboorte weer. Ik hoop dus dat ik deze wel gewoon direct op de borst krijg (na eventuele controles) en niet pas na een uur.
Je krijgt dan een semi-spoed ks en de kans is heel groot dat die hetzelfde verloopt als een geplande ks. Ik vind de timing overigens wel laat, zeker als je al een groot kindje verwacht. Ze zijn er niet happig op, maar wellicht kan je nog overleggen om het met 38.5 te doen? Ligt ook maar net aan hoe t weekend valt, soms willen ze het overwegen.
Mijn eerste is ook geboren dmv een spoed ks, semi-spoed eigenlijk, want ik en dochter waren niet in gevaar, maar het ging m vaginaal niet meer worden na ruim een dag. Ik heb haar zeker gezien, ze heeft alleen niet op mn buik gelegen, maar dat deden ze toen ook nog niet zovaak volgens mij, was toen meer uitzondering. Man is bij haar gebleven toen en nadat ze met mij klaar waren werd ik gelijk naar mn kamer gereden waar zij ook al samen waren. Tegenwoordig doen ze er alles aan om de baby gelijk bij je te leggen hoor, dus als jij en baby niet in gevaar zijn, zal dat vast ook gebeuren, ook al is de ks eerder.
Ik heb gisteren opgebeld of ik mijn afspraak met de vk iets naar voren kon halen, omdat ik me toch best wel zorgen maakte om het termijn waarop de ks gepland stond. Ik kon vandaag komen ipv donderdag. Vk heeft eerst de opname gebeld, 20 en 21 april was echt niet mogelijk. Wat wel nog kon was 17 april, maar dat zou eigenlijk te vroeg zijn (38+5). Vk heeft gebeld met de gynaecoloog en het hele verhaal uitgelegd en zij heeft toestemming gegeven voor een keizersnede met 38+5. Ik ben dus enorm opgelucht.
Wat fijn! 38+5 is toch ook helemaal niet zo vroeg? Bij mij had de klinisch vk het over 38, uiterlijk 39 weken maar dat ze zelfs 37 willen overwegen omdat de baby dan voldragen is. Gelukkig gaan ze het eerder doen, alvast heel veel succes! ❤️
Dat is wat ze tegen mij zei. Dat ik me wel goed bewust moest zijn van de risico’s, omdat kindjes voor de 39 weken nog wel eens moeite kunnen hebben met de ademhaling en dan aan de beademing moeten. Maar ik vraag me dan ook al hoeveel verschil dat zal zijn tussen 38+5 en 39+0.
Het zal uiteraard ook een afweging zijn tussen risico’s voor de baby en voor jouzelf. Ik mag bijvoorbeeld absoluut geen weeën krijgen dus dat maakt het ook anders denk ik. In elk geval fijn dat ze naar je hebben geluisterd en meegaan in je verzoek. Spannend zeg, bijna jullie zoon ontmoeten. Heel veel succes met de laatste loodjes.
Oh wat super! Kan me voorstellen dat je opgelucht bent nu. Fijn dat ze mee wilden werken. Hopelijk mag het straks allemaal goed gaan.
37/38 weken doen ze echt niet zomaar. Kindjes die met een kz gehaald worden kunnen best wat moeite hebben met de ademhaling, dus die willen ze wel zo lang als mogelijk is laten zitten. Ik dacht dat ze op die termijn enkel gehaald worden bij medische redenen.
Natuurlijk gaat dit om een medische reden, zoals ik in mijn tweede bericht ook aangeef. Dat is altijd de afweging die ze moeten maken.
Bij mij was dit ook nog gangbaar maar daar zijn ze op terug gekomen. Baby's hebben soms toch wat meer moeite met ademen bij een primaire keizersnede. Er is geen enkel signaal voor de baby dat hij/zij opeens zomaar op de wereld wordt gezet