Pijn bij uitdrijving - ook bij 2e bevalling?

Discussie in 'De bevalling' gestart door babyproject, 30 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. babyproject

babyproject Niet meer actief

Hey meiden,

Nu mijn bevalling toch wel dichterbij komt, begin ik steeds meer na te denken over mijn eerste bevalling. De ontsluitingsfase ging prima, ik kreeg een ruggenprik voor de laatste centimeters en de eerste persweeën. Maar toen begon de hel: de uitdrijvingsfase. Ik was er vanuit gegaan dat dit het makkelijkste stuk was. Iedereen is altijd zo blij dat ze mogen persen en de uitdrijving wordt vaak niet als pijnlijk ervaren (behalve het staan van het hoofdje).

Maar bij mij deed de uitdrijving ZOVEEL pijn. Nu ben ik aan het nadenken wat het nu is wat zoveel pijn deed, het waren niet de weeën, dus het moet de uitrekking wel zijn geweest. Het deed telkens pijn als ik de 3e keer moest persen op een wee. Daarom perste ik niet hard genoeg (want: PIJN!). Ook waren mijn persweeën opeens korter, waardoor die 3e keer persen sowieso lastig was. Al met al vorderde de uitdrijving niet en na 1,5 uur persen hebben ze geknipt en mijn meisje met de pomp (kiwi) gehaald.

Nu achteraf denk ik dat ze simpelweg te groot was. Ik ben zelf smal gebouwd en zij was behoorlijk aan de maat: 3945 gram en 53 cm. Ze kon er zonder hulp gewoon niet doorheen. Dit verklaart waarom het uitrekken zoveel pijn deed.

Mijn VK heeft gezegd dat het bij een 2e bevalling erg zeldzaam is dat een kindje met de pomp gehaald moet worden en dat het geboortekanaal is opgerekt en de uitdrijving makkelijker zou gaan. Maar is het geboortekanaal werkelijk opgerekt als ze me geknipt hebben?

En een tweede kindje komt gemiddeld toch altijd later dan de 1e en is ook groter dan de 1e? Met mijn dochter liep ik al overtijd. Ik ben zo bang dat deze baby nog groter is! Straks wordt het een 9 ponder! Dat gaat echt niet passen!!

Wie van jullie heeft ook zoveel pijn ervaren bij de uitdrijving? En kan me geruststellen dat dit bij een 2e niet zo is?

2. marb

marb VIP lid

21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Meestal komt de tweede juist iets vroeger dan de eerste (was hier ook).

Ook wat de uitdrijving betreft kan ik je geruststellen op basis van mijn ervaringen. De eerste heb ik 1,5 uur geperst en wat ging dat moeizaam. Bij de tweede heeft de uitdrijving maar 2 minuten geduurd volgens het bevallingsverslag en dat ging super, ook al was de baby groter en zwaarder!

Succes!

3. babyproject

Bedankt voor je reactie. Ik hoop er ook zo op :)

Ik zie dat jouw 2 meiden trouwens bijna net zoveel verschillen in leeftijd als mijn 2 meiden zometeen! Is het net zo leuk als ik verwacht?

Wat vindt je oudste van haar zusje?

4. marb

marb VIP lid

21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Graag gedaan! Ik hoop met je mee. ;)

Ik vind het echt superleuk dat ze zo dicht op elkaar zitten! In het begin was het wel eventjes pittig, omdat Sarah nog klein was toen Julia geboren werd. Ze kon dus niet al zelf eten en dat soort dingen. Maar sinds Julia groot genoeg is om met het dagelijkse ritme mee te gaan (dus ook aan tafel eten enzo) vind ik het helemaal niet lastig meer!

Ze hebben het samen heel erg leuk! Is me echt heel erg meegevallen want Sarah was voor Julia's geboorte altijd wel jaloers als ik een ander kindje aandacht af :) Maar het was net alsof ze meteen aanvoelde dat het haar zusje was.
    Ze heeft nu ook een periode dat ze bij alles 'mijn, mijn' zegt. Dus 'míjn auto!'. Maar dat zegt ze nooit tegen Julia, alleen tegen andere kindjes.
    En ze zegt ook 'míjn mama!' En dan zeg ik: 'ja lieverd, ik ben jouw mama!' En dan zegt ze er meteen achteraan: 'Julala mama!'
    :D

Wel heeft ze af en toe zo'n bui dat ze ineens Julia aan haar haar trekt :( Maar ik neem aan dat dat er gewoon bij hoort?
    Ze hebben iig superveel lol met z'n tweetjes (ook lol die wij niet snappen ;) ), dus ik ben heel blij met onze keuze om niet te lang te wachten!

5. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.072
    2.213
    113
    Brabant
    yups, deed pijn..
    al was het ook wel "fijn" omdat het einde in zicht was.
    Ik kreeg tijdens de bevalling extreme bekkenklachten, waardoor ik nauwelijks van houding kon veranderen. En bij elke perswee moest ik eerst even door die pijn heenpersen om vervolgens het echte werk te doen.
    Maar: eerste bevalling: 1uur43, tweede bevalling 23 minuten:)
    dus toch iets positiefs:)
    (mijn zus: eerste een uur persen, 2e 1 perswee)

6. Loezzz

Loezzz Fanatiek lid

5 feb 2009
    2.226
    0
    0
    overijssel
    Hier ging het bij de tweede ook veel sneller. Bij de eerste duurde het persen een uur, ik kreeg een grote knip en een vacuumbevalling. Dit keer 20 minuten persen en alleen een heel klein knipje omdat haar navelstreng om haar nekje zat en het snel geboren moest worden.
    Ik vind het persen ook zwaar. Maar ik was bij deze bevalling wel veel rustiger en had meer controle over mezelf. Ik moest de eerste persweeen echt even wennen aan het gevoel en heb gewoon zachtjes meegedrukt om het gevoel te ervaren. Toen ik het eenmaal in de gaten had, deed het veel minder pijn en ging het best goed.
    Succes, liefs loes

7. babyproject

Bedankt meiden. Pijnloos zal het zeker niet worden dus, maar de kans dat het sneller gaat is dus wel groot! "prettig" vooruitzicht.

8. babyproject

@marb: leuk om te lezen over je meiden :) Ik ben heel benieuwd wat ons meisje ervan gaat vinden. Ik verwacht dat het in het begin ook wel zwaar zal worden, maar zo heb je altijd wel een leeftijdsverschil dat lastig is denk ik dan maar. Een kleuterpuber en een baby lijkt me ook niet ideaal bijvoorbeeld. Ik ben blij dat het zo snel gelukt is, al was het net iets sneller dan we hadden verwacht :p

9. Mosa1982

Mosa1982 VIP lid

19 jul 2008
    11.130
    1
    0
    Gelderland
    Hier ook een ervaring die je graag zult willen horen ;)

Bij mijn eerste heb ik maar liefst 2,5 uur geperst en uiteindelijk is na een flinke knip mijn dochter geboren. Vreselijk vond ik het ook, het persen vond ik veel vervelender dan de ontsluitingsweeën. Ik ben toen met 41+6 weken bevallen, de totale bevalling duurde 8 uur.

De tweede keer braken mijn vliezen met 39+6 weken en de totale bevalling heeft ongeveer 2 uur geduurd. Ook geen pretje, maar in totaal maar het persen heeft maar iets van 10 minuten geduurd, dus veel sneller. Doordat het érg snel ging heb ik wel een subtotaal ruptuur opgelopen, maar daar heb ik veel minder last van gehad dan de knip van de eerste keer.

O ja, mijn eerste dochter woog 3950 gram en mijn tweede dochter 3840 gram.

Hopelijk verloopt het bij jou de tweede keer ook voorspoediger :)

10. Speentje

Speentje Fanatiek lid

13 jan 2008
    1.343
    2
    0
    Hier deed het persen tijdens mijn tweede bevalling net zoveel pijn als tijdens mijn eerste bevalling. Dus wat dat betreft kan ik je niet gerust stellen. Het waren bij mij ook niet de persweeen die zo'n pijn deden, maar ik voelde zo'n ongelofelijke pijn op mijn onderkantje ;).

Hopelijk loop je niet (al te veel) over tijd en valt het enigsinds mee. Trouwens mijn tweede was later dan mijn eerste. Van de eerse ben ik bevallen met 40w6d en van de tweede ben ik uiteindelijk ingeleid met 41w2d.

Deel Deze Pagina