soort en duur bevalling erfelijk?

Discussie in 'De bevalling' gestart door grietje 77, 29 okt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. grietje 77

grietje 77 Bekend lid

7 feb 2010
    857
    273
    63
    Vrouw
    Hoi!

Ik weet niet of hier al een topic over bestaat maar is het niet het geval, dan is er nu één!

Dit is mijn eerste zwangerschap en in principe zou ik morgen kunnen bevallen.

Maar ik heb schrik. Mijn moeder en oma (aan moeders zijde) hebben gruwelbevallingen moeten doorstaan...

Mijn oma kreeg kinderen tot 5 kg en 56cm, bij de bevalling van mijn mama deed ze er 3 dagen over. Bij mijn tante ging ze meer dan 2 weken over tijd.

Mijn mama had drie kinderen. Haar eerste is -denk ik- (op de uitgerekende datum) na 13 uren geboren. Zat vast aan de schouders, ging zeker niet vanzelf. Mijn broer is enkele dagen na de bevalling gestorven aan een hartafwijking.

Daarna kwam ik, op de uitgerekende datum, na ook ong. zoveel uren. Zat ook vast aan de schouders. Gesleurd en getrokken. Mama gescheurd en ik een verrokken zenuwbundel in de arm (arm was 3 dagen lam). Wel beste bevalling.

Mijn broer heeft zich in stuit gedraaid aan 36 weken. Hij wou niet komen. Aan 41 weken hebben ze ingeleid. Hij is zonder KS geboren. Zat ook vast aan de schouders waardoor hij erna moest gereanimeerd worden. Gelukkig is alles goed gekomen. Ze hebben mama's staartbeen moeten breken.

Mijn broers wogen elk iets meer dan 4kg. Ik was de lichtste met 3800gr.

Ons kindje werd vorige week (37) aan 3300gr. geschat, ligt goed met hoofdje naar beneden. Maar ik hoop echt dat het iets vlotter verloopt dan de verhalen hierboven!

Ervaringen?

2. Happygirl86

Happygirl86 Fanatiek lid

14 mrt 2009
    2.318
    0
    36
    Provincie Utrecht
    Ik zou me er niet te druk om maken, volgens mij is elke bevalling anders. Mijn oma heeft ze allemaal normaal gekregen, de een sneller dan de anders en veel verschillende gewichten.

Mijn moeder is bij de eerste ingeleid en totaal uitgescheurd (door mij ;)) en bij mijn broertje ging het perfect thuis.

Dus ik zie wel wat de toekomst mij brengt, ik hoop gewoon thuis, maar ja het is echt telkens anders, pas ook aan mijn oma gevraagd, die vond er niet 1 hetzelfde, dus ik zou me niet zo druk maken ;)

3. Luannie

Luannie Fanatiek lid

1 nov 2009
    1.241
    1
    0
    NULL
    ik zou me er ook niet druk om maken hoor! Want jou kindje heeft ook 50% genen van iemand anders ;)

De bevalling van mijn moeder en mij zijn ook anders geweest! en zo is ook elke bevalling van jezelf anders...

Dus niet druk maken en laat het allemaal gebeuren! :)

4. Luannie

Luannie Fanatiek lid

1 nov 2009
    1.241
    1
    0
    NULL
    Oh, en de gemiddelde duur van een bevalling van je eerste kindje is 14 uur.. ;)

en bij mij hadden ze mijn kindje met 38 weken geschat op 3000gr. en 4 dagen later bevallen van een dochter van 2585 gr. Dus daar is niet veel over te zeggen...

5. grietje 77

grietje 77 Bekend lid

7 feb 2010
    857
    273
    63
    Vrouw
    :) mijn vriend was ook 53 cm en 4100gr. :)

Ik ben eigenlijk ook echt nieuwsgierig! Ja, schattingen blijven schattingen, das wel waar.

Vraag me toch af of er iets erfelijk zou zijn?

6. Bri

Bri Niet meer actief

Ik heb 4 zussen, en wij hebben allemaal 1 of meer bevallingen gehad. En die waren echt niet allemaal het zelfde, ook al hebben we dezelfde moeder, en dezelfde oma.
    Bij de ene ging het razendsnel, bij de andere duurde het véél langer.
    Natuurlijk kan de vorm van het bekken wel iets erfelijks hebben; dus als je moeder eigenlijk te smal was zou het kunnen dat jij dat ook bent. Dat zou ik bespreken met je vk, hoe zij daar tegenaan kijkt.

Maar vooral zou ik me niet te druk maken; dat je moeder en oma het als gruwelijk hebben ervaren hoeft helemaal niet te zeggen dat het voor jou ook zo zal zijn.

7. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ik heb wel een soortgelijke bevalling als mijn moeder gehad (19 uur,vaccuumpomp en ook hangende schouder). Waarschijnlijk hebben wij dus idd smallere bekken (mijn moeder is ook indisch, ikzelf dus half indisch en dat kan ook meespelen).

2de bevalling ging van ons beide eigenlijk erg snel en relatief 'gemakkelijk'.

8. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Hier wel een beetje..
    Qua duur: Mijn moeder 2 kinderen, beide 17 dagen te laat (hedendaagse rekening waarschijnlijk 13-14dg, ivm lange cyclus)
    Zusje, 2 kinderen. 8&9 dagen te laat
    ik, ik kind, 8 dagen te laat..

Qua soort..
    Allemaal korte bevallingen in ieder geval. Mijn bevalling was de langste, met zo'n 7 uur.. Mijn moeders eerste bevalling was vlot, 6 uur en geen problemen, de 2e iets van 3 uur, en zonder problemen.
    Mijn zusjes 1e was een sterrekijker, daardoor vacuumbevalling, maar toch nog na 6 uur zonder teveel problemen klaar. Nr 2 was er in 3 uurtjes en zus liep 's middags vrolijk rond..
    Mijn jochie had wat meer problemen helaas. Dus ik heb de vacuumpomp gezien (ivm dalende hartslag baby), een totaal ruptuur (vanwege de haast), hechtingen op de OK, opname voor de kleine ivm geelzien etc.. De bevalling ging dus vlot, maar we waren pas na 6 dagen uit het ziekenhuis ;)
    Wel een verschil qua einde dus.. Maar de ontsluitingsfase ging bij allemaal wel snel..

Qua gewicht, minder. Ik en mijn zusje waren ruim 3 kg. Onze kinderen waren 3750, 3950 en 4000 kg. Maar het schijnt dat door de welvaart kinderen gemiddeld een pond zwaarder zijn dan toen. Dus echt veel zwaarder zijn ze in verhouding niet..

9. sandranuijs

sandranuijs Bekend lid

29 apr 2010
    713
    1
    16
    Zou me er niet druk om maken!! de vrouwen in mijn familie zijn bijna allemaal bevallen van net geen 7 ponders, allemaal gezond en natuurlijk gekomen maar onze zoon is al ruime 8 ponder en moet met keizersnede omdat ie niet indaald.....elke bevalling is uniek geloof ik.

10. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.774
    18.919
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Mijn oma en mijn moeder liepen allebei bij beide kinderen overtijd. Oma zelfs drie weken van haar eerste (toen werd er nog niet standaard ingeleid.) Mijn zoontje is met 40 wkn en 1 dag geboren. Ik weet niet hoe lang de bevallingen van mijn oma duurden, maar bij mijn moeder ging het de 1e keerf vlot en de 2e keer supersnel. Bij mij zat er 29 uur tussen het breken van de vliezen en de bevalling. Ik heb 20 uur weeën gehad. Kortom: in ons geval was het niet te vergelijken.
    We lijken grote / zware kindjes bij de vrouwelijke kant van onze familie vaker voor te komen.

11. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Ik denk niet dat het perse erfelijk is, maar het kan natuurlijk best dat bevallingen redelijk op elkaar lijken van moeder-dochter, zussen onderling.

Uit mijn eigen ervaring kan ik zeggen dat het dag en nacht verschil is, maar dat zijn/waren de zwangerschappen ook. Mijn moeder voelde zich prima tijdens de zwangerschappen, ik hondsberoerd. Mijn moeder had geen striae, ik een buik vol. Mijn moeder beviel 2 van de 3 keer te vroeg, ik 1x anderhalve week na de uitgerekende datum. Mijn moeder had geen voelbare persweeën, ik toch echt wel! Mijn moeder vond haar bevallingen ontzettend tegenvallen, ik vond het een eitje. Tja.. ;)

Wat betreft duur van de bevallingen kan ik er niet heel veel over zeggen aangezien zij dus 1x ver voor de uitgerekende datum beviel en er toen nog geprobeerd is te remmen en ze dus 3x geen voelbare persweeën heeft gehad. Bij mij duurde het in ieder geval 10 uurtjes. Gewichtsverschillen waren er mede door de bij haar 2x wat vroegere bevallingen dus natuurlijk ook: onze dochter woog 3900 gram. Volgens mij was alleen mijn jongste zusje iets vergelijkbaars: 3500 gram. Maar nogmaals ik liep dus 'overtijd' en mijn moeder geen enkele keer..

12. grietje 77

grietje 77 Bekend lid

7 feb 2010
    857
    273
    63
    Vrouw
    Toch veel verschillen dus ook!

Mijn zwangeschap lijkt op die van mijn mama... Amper ergens last van (lucky me)

13. StarMoon

StarMoon Bekend lid

11 nov 2009
    894
    0
    0
    Ik ben door middel van een keizersnede geboren, mijn moeder was te smal en ik kon er dus niet door.

Mijn bevalling duurde 10 uur en heb 4 persweeën nodig gehad om zoon op de wereld te zetten.

Maar kan me voorstellen dat je er zenuwachtig over bent, dat was ik ook. Door de ervaring van mijn moeder.

Wil je in ieder geval alvast veel succes wensen!

14. Puck1

Puck1 Bekend lid

3 feb 2009
    979
    9
    18
    Ik heb wel hetzelfde soort bevalling gehad als mijn moeder. Ik ben weliswaar ingeleid en bij haar is het toen uit zichzelf begonnen(allebei een week overtijd). Maar we zijn beiden flink ingeknipt en de knip nog weer uitgescheurd, heel lang persen (zekers 1,5 uur) en uiteindelijk kindje geboren mbv een fundusexpressie. Na de bevalling hebben we allebei heel lang nodig gehad om er weer boven op te komen. HB veels te laag en nog zware BI na de bevalling. Als Ik nog een kleine mag krijgen hoop ik wel op net zo'n bevalling als mijn moeder want mijn zusje was er in een zucht met verder geen gedoe zoals een knip, scheur of wat dan ook. Daar teken ik voor. Succes met je bevalling.

15. Sijke

Sijke Bekend lid

Volgens mij is er geen wetenschappelijk bewijs voor.

Trouwens, je eigen bevallingen (als je er nog meer zou willen :)) kunnen al zo verschillend zijn!

En ik zou het lekker met je vk bespreken dat je je daar zorgen over maakt!

Ik zou denken dat er tegenwoordig weer andere inzichten en manieren zijn waarop dat soort bevallingsleed enigszins te voorkomen zou moeten kunnen zijn.

Hoe dan ook: maak je niet te druk, je kunt je er niet op voorbereiden en moet het op dat moment echt zelf gaan ervaren en doen. Komt goed hoor!

16. Noukie1805

Noukie1805 Bekend lid

4 feb 2009
    665
    0
    0
    Dat had ik gehoopt :D !! Mijn moeder en zus deden het beide fluitend (moeder 3x, zus 2x) lekker thuis binnen een paar uurtjes. Zag er dan ook helemaal niet tegenop. Helaas ging het mij toch iets minder gemakkelijk af :$ ! Wie weet valt het bij jou precies de andere kant op! Succes enne oh ja, zou het zo weer doen hoor ook al viel het behoorlijk tegen!

17. pluys

pluys Fanatiek lid

30 jul 2006
    4.587
    1
    36
    Harderwijk
    hahahahaha ik wilde ook dat ik dezelde bevallingen zou krijgen als mijn mama!
    Een zucht een een kreun en de bevalling was achter de rug! Toen ze van mij aan het bevallen was kreeg ze rond half 8 een beetje buikpijn. Ik ben om half 10 geboren!!
    Toen ik van Anoeska moest bevallen kreeg ik in de nacht van woensdag op donderdag om 3.50 uur mijn eerste wee. Vrijdagochtend om 11.30 uur lag Anoeska op mijn buik.

18. n4th4li3

n4th4li3 Fanatiek lid

15 sep 2007
    1.409
    0
    0
    Ik ben enigskind en ik heb er twee, welke bevallingen allebei heel verschillend waren. De eerste is een jongen, de tweede een meisje.

Mijn bevalling van het meisje is bijna identiek als die van mijn moeder van mij. Allebei begonnen met gebroken vliezen, de baby in een stuit, de volgende dag begonnen met wee opwekkers, en binnen 7 uur bevallen. Vond het best bizar.

19. Daphne B

Daphne B Bekend lid

26 feb 2008
    593
    0
    0
    import-brabo
    Nee, hier gelukkig niet!
    M'n moeder en haar zus hadden echt rampbevallingen met gevaar voor eigen leven en die van de baby's. (loslatende placenta's, zwangerschapsvergiftiging, ontzettend langzaam, geen ontsluiting kunnen krijgen)

Ik lijk heel veel op m'n moeder en was dus op het ergste voorbereid maar ben echt razendsnel bevallen! (3u 50 min, waarvan 20 minuten persen) Op een aardige scheur na zonder al te veel drama.

Het was dus ook erg grappig toen m'n vriend nadat hij m'n ouders ingelicht had 45 minuten later weer belde met de mededeling 'Het is gebeurt!'. M'n moeder snapte er helemaal niks van, wat was er dan gebeurt? Haha :p

Bij mijn vader in de familie schijnen de bevallingen wat makkelijker te gaan, maar goed dat je genen van twee kanten hebt!

Deel Deze Pagina