inleiden na een keizersnee?

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door mamma van stef, 11 nov 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamma van stef

mamma van stef Bekend lid

27 jan 2008
    957
    0
    0
    Hallo,

Ik heb bij de geboorte van mijn zoontje stef (inmiddels 5,5 jaar) een spoedkeizersnee gehad.
    Bij de nacontrole gaf hij me aan dat bij een volgende bevalling het of een geplande keizersnee gaat worden of een ingeleide bevalling met 36 weken.
    Zo vroeg omdat stef 3 weken te vroeg was 4 kg en dus niet in kon dalen omdat hij niet in mijn bekken paste.

Nu hoorde ik overal dat ze inmiddels niet meer doen inleiden als je al eerder een keizersnee hebt gehad, omdat er een kleine kans op het scheuren van het litteken bestaat.

Nu was ik van de week bij mijn verloskundige en die wilde dat ik al met 35 weken in plaats van 36 weken een afspraak maak met de gyn voor het geval hij toech besluit em in te leiden.
    Want dat was volgens haar afhankelijk van de gyn, of ze dat wel of niet doen.

mijn vraag:
    Is het nu gevaarlijk om in te leiden na een keizersnee of niet?
    Vind het toch wel raar moet ik eerlijk zeggen

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi,

het is niet zo dat er helemaal nooit een inleiding gebeurt als je een keizersnede hebt gehad. Je ligt dan aan het CTG en alles wordt goed in de gaten gehouden. Er zijn inderdaad situaties dat inleiden de voorkeur heeft. Ik vind het verstandig om je al met 35 weken door te sturen, dan kan een inschatting gemaakt worden van de grootte van het kindje en worden besloten of en wanneer je wordt ingeleid.
    Het inleiden kan beginnen met het inbrengen van een gel en ook daarna met het infuus wordt het langzaam opgebouwd, dus de kans op scheuren van het litteken is klein! Sommige gynaecologen doen nooit een inleiding na een keizersnede, anderen proberen het wel. Afhankelijk van het beleid van het ziekenhuis en eerdere ervaringen.
    ALs je er zelf tegenop ziet of juist voorkeur hebt voor inleiden of een keizersnede, maak dat dan bespreekbaar.

Mirjam

3. mamma van stef

mamma van stef Bekend lid

27 jan 2008
    957
    0
    0
    ok dank je wel voor het antwoord!
    mijn voorkeur gaat natuurlijk (als het lukt )
    voor een een "normale" bevalling !
    Een keizeersnee heeft een langere nasleep

Deel Deze Pagina