Hoi dames, Ik zit echt in een dubio.. Ik ben er nog steeds niet over uit. De eerste bevalling is zeer traumatisch geweest voor mij waar ik nu af en toe nog moeite mee heb. Het is uiteindelijk een keizersnede geworden. Nu ben ik in verwachting van de tweede en heb ik inmiddels al het juiste ziekenhuis gevonden waar een natuurlijke keizersnede word uitgevoerd! Heel veel vertrouwen erin en keek er enigszins ook wel naar uit omdat ik denk dat het een gehele nieuwe ervaring gaat worden voor mij! Nu is het zo dat ze toch zeggen dat ik nog 64 procent de kans heb op een natuurlijke bevalling.. Het maakt me erg onzeker.. moet ik dan toch maar weer proberen vraag ik me dan af? Eigenlijk ben ik zo bang geworden (en ben totaal niet bang aangelegd) dat ik amper durf en het gevoel van een geplande keizersnede mij de meeste rust geeft. Mijn vorige gynaecoloog adviseerde me een ks en deze gynaecoloog geeft het natuurlijk bevallen dus wel een kans. Mijn vorige heeft mijn gehele bevalling meegemaakt en ik weet dat hij liever op safe speelt dan hoe het toen liep. (daarbij ben ik ook bang bij natuurlijke bevalling op scheuring van de wond. Want zolang is het nog niet geleden. Toen mijn zoontje 8 maanden werd was ik namelijk weer zwanger) Eigenlijk kan ik hier uit concluderen dat ik het liefste een geplande ks onderga ondanks de vervelende en langdurige pijn die ik de eerste keer heb gehad. Nu is er nog 1 ding dat me bang maakt en dat is mag ik nog wel nog een of twee kindjes na dit kindje? We zouden sowieso graag 3 kindjes willen en als dit dan niet zou kunnen zou ik dat heel erg vinden Ik ben pas 21 jaar en om dan nooit meer zwanger te zijn lijkt me heel erg vreemd.. Help ik weet niet meer wat ik moet! Ervaringen gezocht!!
Hey meis, kan je niet adviseren, maar wil je wel even een dikke knuffel geven.. wat een vervelende beslissing!
Ligt aan meerdere factoren.... Waarom heb je een kz gehad? Als bijv je bekken te smal is oid dan is dat bij een volgende bevalling niet anders... Ik heb bij de eerste ook een spoedsectio gehad na twee dagen bevallen en anderhalf uur persen... Ook rampzalig... Gelukkig nr twee wel natuurlijk geprobeerd en 'laagdrempeliger' ingrijpen middels een sectio. Dit ging heel voorspoedig en nr 3 is inmiddels onlangs ook geboren. Dikte van je baarmoederwand, littekenweefsel zijn ook van belang of je meerdere setio's mag hebben. 4 sectio's kan wel..
Ligt aan meerdere dingen, littekenweefsel, dikte van de baarmoederwand enz. Ik 'mag' niet meer zwanger raken.. Bij de 2de keizersnede schrok de gynaecoloog hoe dun mijn baarmoederwand was en dat ik echt geluk heb gehad. De gynaecoloog zei tegen mij; ik kan je niet verbieden om zwanger te raken maar ik raad je ten zeerste aan om je te laten steriliseren.. Er is dus echt niks over te zeggen. Er zijn vrouwen die 4 keer een keizersnede hebben gehad waarbij niets aan de hand is en er zijn vrouwen zoals ik..
Bij mij word deze ook een geplande ks. Bij de eerste een spoed ks. Toen dit aan ons werd uitgelegd, werd er gezegd dat na een 2e, een 3e automatisch een keizersnede weer word. Het ligt er ook aan hoe je baarmoeder eruit ziet. Als hij er goed uit ziet, krijg je gewoon groen licht. Er zijn moeders die 5 kinderen hebben gehad met 5 keizersnedes. Het licht er echt aan hoe je baarmoeder eruit ziet, en of hij meerdere keizersnedes aan kan. Wij willen zowieso een 3e. Dus bij ons zou het automatisch een ks worden. Maar word er gezegd bij deze ja ik zou het afraden want je baarmoeder zou een 3e niet aan kunnen, dan word het een ander verhaal.
En daar ben ik dus bang voor.. Straks ben ik ook een van de dames die geen 3de meer mag krijgen Dan zou ik erg teleurgesteld zijn. Maar aan de andere kant.. Straks ben ik degene bij wie het litteken scheurt onder het natuurlijk bevallen.. @ Pleak, dankjewel meid!
Waarom ik een keizersnede heb gehad.. hmmz. Ik moest worden ingeleid met 40 weken omdat het vruchtwater op bleek te zijn.. Toen ik s'morgens daar was viel aan de ctg gelijk het hartje weg. Gelijk om 7 uur. dit gebeurde heel erg vaak. de verloskundige die in het ziekenhuis zat ging er vanuit dat het meteen een keizersnede zou worden en riep een gynaecoloog op. Echter wilde zij het toch natuurlijk proberen dus zonder ontsluiting heeft ze m'n vliezen doorgeprikt en kreeg ik weeen opwekkers. Daaruit bleek dat hij ook nog in het vruchtwater (paar drupjes wat er nog vanaf kwam) had gepoept. zijn conditie was de hele bevalling slecht. Maar ik zelf was niet aanspreekbaar door te pijn en kon moeilijk bevatten wat er gebeurde. Van 7 uur s'ochtends tot 18.00 uur weeen gehad en mocht maar op 1 zij liggen anders viel het hartje weg. dus toen ik om 18.00 uur mocht gaan persen.. en op mijn rug draaide viel gelijk weer het hartje weg.. (mijn eigen gynaecoloog werd opgeroepen dus die kwam) 2 keer vacuum geprobeerd toen alles uitgetrokken en gerend naar de O.K. Ik kreeg algehele narcose en een uur later werd ik wakker. (algehele narcose kreeg ik doordat ze 4x in de rug hadden geprikt en deze niet kregen gezet.) als pijnstilling had ik dus het 'pompje'
Wat heftig Mich! Misschien is het ook bespreekbaar om te zien hoe het natuurlijk bevallen gaat en mocht er eenzelfde situatie zich voordoen je absoluut niet opnieuw aan de weeopwekkers ed wilt? Ook zou ik zeker vragen hoe groot de kans is op evt scheuren van het litteken en hoe ze dat in de gaten houden etc..
Ik heb 3 sectio's gehad en mag er nog wel een van mijn gyn. Wat al eerder werd gezegd, het is maar net hoe je baarmoederwand eruit ziet. Voor zover ik heb begrepen laten ze je na de eerste sectio altijd proberen natuurlijk te bevallen, tenzij zwaarwegende medische redenen om dit niet te doen. Los van het feit dat je niet onbeperkt sectio's kunt hebben (en na 2 sectio's hoe dan ook niet meer natuurlijk mag bevallen) geeft een grote buikoperatie altijd meer risico's op complicaties dan een natuurlijke bevalling. Kans op scheuring van het litteken is minimaal, ze mogen niet al te veel bijstimuleren met opwekkers, en je ligt steeds aan een ctg en een bloeddrukmeter zodat ze je in de gaten houden. Je geeft aan dat je een ziekenhuis hebt gevonden waar ze een natuurlijke sectio doen, maar ik neem aan dat ze je wel eerst vaginaal laten proberen te bevallen?
Wat een vervelende situatie voor je... Maar bedenk wel, dat wanneer je natuurlijk zou proberen te bevallen (wat sowieso in het ZH gebeurt) ze je litteken in de gaten houden. En zelfs ALS het scheurt (wat zeer zelden is) doen ze een spoed ks. En aan de andere kant, de kans dat je na de 2e ks niet meer zwanger mag of kan worden, is ook maar heel klein. Ik hoop dat je goed advies en hulp van je gyn kan krijgen en uiteindelijk de juiste keuze voor jezelf maakt. En je niet teveel zorgen hoeft te maken tijdens de rest van je zwangerschap
Eigenlijks stond het zo goed als vast om een keizersnede te ondergaan. vandaar dat ik op zoek ben gegaan naar een ziekenhuis waar ze dit 'natuurlijk' doen.. Dus meekijken kindje blijft bij de moeder en etc. Maar nu ja, is er dus toch een twijfel! Ik weet het niet dit ziekenhuis is 3 kwartier van ons af.. En had me totaal niet meer voorbereid op een natuurlijke bevalling doordat in mijn normaal 'eigen' ziekenhuis 2 gynaecologen het niet zo zagen zitten.. Vind het echt eng en hoop echt dat ik de juiste keuze kan maken en het allemaal gewoon spoedig verloopt. Deze gynaecologe had wel al gezegd dat het dan uit zichzelf moet komen inleiden is de kans op scheuren stukke groter en dat risico ging ze sowieso niet nemen. Over 3 weken ga ik voor het eerst naar haar toe, dus ben ik benieuwd wat ze gaat zeggen wat haar beter lijkt na mijn dossier gezien te hebben!
Als het goed is krijg ik eind november een vierde keizersnede. Bij mij hebben ze iedere keer op de o.k. naar de toestand van mijn baarmoeder gekeken. Nu adviseerde de gynaecoloog mij te laten steriliseren dus ik denk dat de koek op is na vier keizersnedes. Gelukkig is mijn kinderwens ook vervuld. De eerste twee keizersnedes waren spoed en de derde gepland. Ik kan je vertellen dat bij een geplande keizersnede het herstel heel anders verloopt. Ik wou bij de tweede persé zelf proberen omdat ik toen al wist dat ik graag een groot gezin zou willen. Helaas is deze bevalling in een keizersnede geeindigd maar toch zou ik het weer op deze manier hebben gedaan. Wat mij erg goed geholpen heeft is om bij de tweede in overleg met de gynaecoloog een geboorteplan te maken. Bij de eerste heb ik me door alles laten overvallen en bij de tweede hebben ze mijn wensen echt gerespecteerd. Succes met het nemen van je beslissing!
Oh wat vervelend! Ik merkte juist dat de eerste twee keizersnedes mij qua herstel heel erg tegen vielen omdat ik eerst de uitputtingsslag van het bevallen heb doorgemaakt. Ik was na de geplande keizersnede binnen 48 uur thuis en in de kraamweek heb ik mijn zoon al een keer van school kunnen halen.
ik heb 8 jaar terug een spoed keizersnede gehad. was daar best vlug weer van op de been. 4 jaar terug ben ik normaal bevallen van een bijna 10ponder. en deze keer beval ik normaal als ik voor 39weken aan de gang ga , en anders met 39weken een keizersnede omdat onze zoon weer erg groot is ( vorige week al 3kg volgens de echo)
Ik zit in hetzelfde dilemma. Inmiddels hier wel natuurlijke ks ook dus kan gelukkig in zelfde ziekenhuis blijven. Ik liep overtijd en ook na inleiding dus ks gehad omdat zoon hartslag het niet zo goed deed. Ik kreeg ook geen ontsluiting. Einde verhaal na 2 dagen. Nu is het laagdrempelig, gewoon bevallen tenzij ik over tijd ga lopen, 41 weken is ks. daarvoor gewoon proberen maar moet wel vlot gaan. Is dat niet zo, dan gewoon ks. Geen dagen proberen. Ik ben ook snel zwanger weer, binnen het jaar. Voel me overigens erg goed en heb dus ook wel goede hoop dat het spontaan begint dit keer Wie weet. Wel fijn om te weten dat het laagdrempelig is. Gaat het niet, wil ik niet meer dan hups, ks. En ook ik was de vorige keer snel weer op de been. Di bevallen, vrijdag naar huis. De tijd daarna ging helaas niet zo goed. maar dat had niet met de ks te maken.
Mijn collega heeft 3 kinderen, allemaal met een keizersnede geboren. De laatste wel gepland keizersnede, ze mocht niet op de natuurlijke weg meer bevallen....
Ik heb 1 keizersnede gehad, en 1 (geplande) ingeleide bevalling. Mij is ooit verteld dat gemiddeld (!!) je maar 2x een keizersnede zou mogen ivm het littekenweefsel enz