hoeveel artsen/verloskundigen aanwezig bij bevalling?

Discussie in 'De bevalling' gestart door sunshine92, 14 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sunshine92

sunshine92 Fanatiek lid

11 feb 2013
    2.227
    1
    36
    hej dames ik heb een vraagje.
    ik ben nu 26 weken in verwachting van ons eerste kindje.
    nu begin ik steeds meer tegen de bevalling op te kijken.
    dit komt doordat ik toen ik 14 was aangerand ben door de vader van mijn oppaskindjes toen de tijd. vervolgens ben ik daar dus nooit meer naartoe gegaan om op te passen maar krijg ik nog steeds de paniek aanvallen als ik die vent zie.

nu is mijn gyn wel op de hoogte dat dat gebeurt is maar ik kan er redelijk mee om gaan doordat ik in het ziekenhuis 1 verloskundige en 1 gyn heb.

maar nu komt de vraag een beetje opzetten wie is daar allemaal aanwezig bij de bevalling,, als mn eigen gyn geen dienst heeft dan is er in een keer al een ander en als mn vk ook geen dienst heeft dan is daar ook een ander.
    maar is het zo dat de een de bevalling doet, de ander bijv een knip zou zetten en weer iemand anders eventueel zou hechten en weer iemand anders die die kleine overneemt als hij er is?

ik heb dit nog niet besproken met mijn gyn maar ik ben erg bang dat ik gewoon in paniek raak als daar allemaal andere en nieuwe gezichten zijn en hoe meer hoe erger.

ik kijk echt heel erg tegen de bevalling op hierdoor

2. naomi01

naomi01 Bekend lid

12 jul 2011
    667
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik ben ook misbruikt geweest en had hier ook heel veel bang voor. Ik neem aan dat je vriend of iemand anders er bij is die je vertrouwd en die zal je niets laten gebeuren dat als eerste. Bij mij ging het op het laatst helemaal mis met mij en de kleine en er vloog een gyn 2 verloskundigen kinderarts 3 of 4 vroedvrouwen binnen en weet je wat? Op dat moment kon het me allemaal niets schelen ik was helemaal gefixeerd op mijn zoon aan de andere kant van de kamer. Het maakte me gewoon niets uit als alles maar goed ging met hem.

Probeer je niet te druk te maken over hoeveel mensen er aanwezig zullen zijn ze zijn er voor jou en jou baby's welzijn. Het komt allemaal goed.

3. duimpje

duimpje Bekend lid

25 sep 2009
    604
    5
    18
    Bij mijn bevallingen in het ziekenhuis heb ik alleen een VK en assistente gezien. Daarna wel naar OK voor vastzittende placenta maar dat is weer een ander verhaal.

Maar tijdens de bevalling heb ik geen andere mensen gezien. Alleen nadat de dienst van assistente afgelopen was kwam er een ander het over nemen. Nu heb ik geen knipjes of hechtingen gehad maar neem aan dat ze dat ook zelf doen.

Begrijp erg goed wat je bedoel met je ervaring in het verleden. Heb er zelf ook meerdere malen mee te maken gehad. Maar tijdens de 2 bevallingen die ik heb gedaan heb ik er geen seconden bij stil gestaan. Was echt alleen met mezelf bezig en af en toe een lolletje met de VK.

Jij kan het ook, het gaat je lukken. Goed bij jezelf blijven!

4. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Bij mij was de hele tijd een verpleegkundige en de VK en gyn kwamen regelmatig kijken. Ik had ineens volledige ontsluiting, toen waren ze er alle 3. Toen mijn kindje zuurstofgebrek kreeg stonden er ineens in totaal een man of 5,6. Maar ik ga dan mee met naomi01, ik had dat op het moment niet eens door. Ik zag wel dat er veel mensen stonden maar ik maakte me geen seconde druk over hun. Ik wilde alleen maar dat ze me hielpen mn zoon gezond op de wereld te zetten....

5. sunshine92

sunshine92 Fanatiek lid

11 feb 2013
    2.227
    1
    36
    alleen mijn vriend is erbij, hebben wij bewust voor gekozen dat niet de hele familie erbij is, zoals moeder en schoonmoeder.
    mijn vriend die denk dat ik liever dat moment met zn 2e heb, ik heb hem niet verteld dat dat me dwars is gaan zitten, kan heel goed met hem praten over dat soort dingen hoor eigenlijk alles wel, maar ik heb zelf al weken gedacht het duurt nog wel even en het lukt me wel om dat van me af te zetten, alleen nu elke keer als er een week voorbij is word de angst alleen maar erger

6. sepherine

sepherine Niet meer actief

Ook hier ervaring met misbruik , en 3 bevallingen gehad , heb heeel veel aan men man zen steun gehad , hier waren een steeds 2 vroedvrouwen en 1 gyn aanwezig , bij de laatste ook nog een kinderarts en de couveuse verantwoordelijke .
    Op die moment maakt het echt nit heel veel meer uit , als dat kleintje maar gezond en wel ternwereld komt .

7. Mups

Mups Bekend lid

9 jan 2012
    626
    0
    16
    Brabant
    Ik moest ingeleid worden in het ziekenhuis omdat ik te ver over tijd liep (41 wkn en 5 dgn). Heb de hele dag een vaste verpleegster en verloskundige gehad.
    In de avond was er een wisseling van de wacht, dus tijdens de nacht een andere verpleegster en VK. De volgende ochtend waren de verpleegster en de VKvan de vorige dag erweer. Zij hebben ook met z'n tweetjes de uiteindelijke bevalling gedaan. Ik kreeg een knip omdat de kleine in nood was en snel geboren moest worden. Hechten daarna werd ook door dezelfde VK gedaan. Heb dus niet heel veel mensen aan mijn bed gehad! De dienstdoende gyn is geloof ik 1 keer binnen komen lopen om zich voor te stellen en na de bevalling nog een keer langs geweest om ons te feliciteren.
    Ik vond het wel heel prettig en gemoedelijk allemaal!

8. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

4 okt 2012
    5.965
    3
    0
    Ik ben, omdat ik overtijd was, ingeleid. Bij de bevalling zaten er 3 dames tussen m'n benen. 1 gynaecoloog en die 2 anderen assisteerden haar. M'n vriend zat naast me om me water te geven en m'n moeder zat aan m'n andere kant natte washandjes op m'n hoofd te leggen. Ik kreeg koorts, schijnt door de ruggenprik te komen.

9. mirriemeis

mirriemeis Actief lid

17 okt 2011
    143
    0
    0
    Hier eerst thuis begonnen, toen waren de verloskundige en de kraamhulp er, uiteindelijk overgedragen aan het ziekenhuis.
    Daar is eerst mn eigen verloskundige nog gebleven, maar die moest het uiteindelijk uit handen geven.
    In het ziekenhuis 2 personen en niet eer. ook na die tijd niet.
    en mn partner natuurlijk.

10. Samba2013

Samba2013 Bekend lid

27 jan 2013
    693
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben in t ziekenhuis bevallen en omdat ik er best lang over heb gedaan heb ik volgens mij 3x een wisselling van de wacht gehad. dus in totaal heb ik 6 of 7 verschillende mensen gezien. uiteindelijk bij de bevalling waren de 2 dames aanwezig die op dat moment dienst hadden.

11. Shandy

Shandy Fanatiek lid

14 jan 2012
    2.603
    18
    38
    In ziekenhuis bevallen.
    Ben eerst een aantal dagen ingeleid met gel. Dit deed de dienstdoend verloskundige of gynaecoloog met assistentie van de verpleegkundige.
    Na een paar dagen had ik twee cm ontsluiting en mocht ik naar een verloskamer.
    Daar kreeg ik infuus en werden mn vliezen gebroken. Dit werd gedaan door de verloskundige geassisteerd door de verpleegkundige. Zij hadden samen de hele dag dienst. Einde vd middag was er wisseling van de wacht en namen een andere verlos en verpleegkundige het over.
    De gynaecoloog werd telefonisch op de hoogte gehouden,het was niet nodig om hem erbij te hebbem.

Probeer dingen op papier te zetten, wat zijn je angsten... snap dat het niet fijn is als er een hele poppenkast om je heen staat. Er hoeven geen co-assisitenten of leerlingen bij te zijn. Je hoeft ook niet al die tijd open en bloot te liggen. Je kan ook enigzons toegedekt blijven.
    Je kleding kan ook aagepast worden, een lekker lang shirt/pon,jurkje, iets waarin je je prettig voelt

12. sunshine92

sunshine92 Fanatiek lid

11 feb 2013
    2.227
    1
    36
    Bedank dames, geeft me een stuk meer kracht dat ik het ook kan!
    Hier is zowizo de gyn en vk erbij ivm autoimmuun ziekte, we hebben vandaag in iedergeval wat afleiding gehad , had cadeaubon gekregen voor 3D 4D echo, meneer lag met z'n handen en voeten bij z'n mond helemaal dubbel gevouwen Hihi

13. Shandy

Shandy Fanatiek lid

14 jan 2012
    2.603
    18
    38
    Wat een lekker snoetje al!
    Probeer er vooral aan te denken dat je na de bevalling dat prachtige kind in het echt mag bewonderen!

14. mausi

mausi Fanatiek lid

22 jul 2009
    2.752
    646
    113
    Gelderland
    Bij mijn bevalling (ingeleid, met knip, hechten etc) was maar 1 vk en 1 verpleegkundige. Meer niet. Dus niet 10 verschillende mensen hoor gelukkig.

15. sjanniee

sjanniee Fanatiek lid

15 aug 2012
    1.533
    0
    0
    Bij mijn bevalling was er 1 gyn en 2 assistente's
    1 assistente hielp de gyn, en de andere assistente deed de eerste opvang van het kindje, dus wegen etc etc etc.

16. miep84

miep84 Niet meer actief

#16 miep84, 14 jan 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 jan 2014
    Bij mijn bevalling was er 1 assistente die zoveel mogelijk in de verloskamer was om mij (ook mentaal) te ondersteunen en 1 VK die alleen kwam kijken, toucheren en overleggen als het nodig was (na de 9cm ontsluiting is ze er wel bijgebleven).

Ik werd op het laatste moment ingeleid in het ziekenhuis (week voor de bevalling van eigen VK naar ziekenhuis moeten overstappen), dus kende hen ook niet, maar waren echt hele leuke en lieve meiden!

Ze stonden wel onder de verantwoording van de gyn (die ik wel al eerder had ontmoet in geprekjes en controles de week ervoor) maar heb de gyn zelf niet gezien.
    Bij mij viel dat dus heel erg mee :)

17. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.829
    19.166
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Bij mijn bevalling was er één verloskundige en één kraamverpleegkundige in de verloskamer. In de uren daarvoor ook wel andere gezien die bijv. ontsluiting kwamen voelen. Maar dat waren steeds verloskundigen. (Vrouwen) Ik weet niet of dat scheelt voor je?

18. BabyAngel

BabyAngel VIP lid

21 dec 2011
    17.861
    14
    38
    Bij mijn bevalling was m'n vk aanwezig,een gynaecoloog (eerst namelijk daarna vrouwelijk wisseldienst) en een "assistent".
    Ik had ook nog een statigere maar die stond er alleen bij.

19. sunshine92

sunshine92 Fanatiek lid

11 feb 2013
    2.227
    1
    36
    Het is voor mijn gevoel zo erg, heb 3x inwendige echo gehad dat ik echt in gedachte zij het is voor een goed doel en dat maar door die paar min dat de echo duurde, als ik thuis kwam
    Wou ik het liefst meteen douchen

20. echtniet27

echtniet27 Niet meer actief

Ik heb zelf ook een geschiedenis uit Mn jeugd.

Ik raad je aan om een geboorteplan te schrijven. Dat heb ik ook gedaan. Ik werd ingeleid en daarvoor heb ik samen met de vk van het ziekenhuis dit doorgenomen. Ze hielden echt rekening met mij en dat was echt heel fijn. Ze hadden mijn geboorteplan ook in Mn dossier gezet zodat iedereen op de hoogte was.

Ik zou het echt kenbaar maken,geeft echt rust in je hoofd. Als je wil mag je me een pb sturen.

Deel Deze Pagina