Bevallen van de 3e,4e,5e etc...

Discussie in 'De bevalling' gestart door xxessiexx, 27 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. xxessiexx

xxessiexx Actief lid

2 jun 2010
    427
    12
    18
    Ik ben heel erg benieuwd naar mama's die meerdere kinderen hebben.
    En dan ben ik vooral benieuwd hoe alle bevallingen gingen.
    Welke kindjes zijn thuis geboren of waren er complicaties?
    Hoe snel gingen alle bevallingen etc...

Dit omdat ik nu zwanger ben van de 3e en misschien in de toekomst wel meer kinderen zou willen. En ik vind het gewoon leuk om te lezen hoe het bij anderen is gegaan. Met name als je al meerdere kinderen hebt omdat ik dan kan lezen hoe het gaat bij meerdere bevallingen.
    Want de ene vk zegt dat bevallingen zelden langer duren dan de vorigen. Terwijl weer anderen zeggen dat het niks uitmaakt.

Zo ging het bij mij:

De oudste: Geboren thuis. Vanaf dat ik dacht dat het begonnen was tot geboorte duurde het ongeveer 7 uurtjes. Sochtends om half 8 kwamen ze voelen hoeveel ontsluiting ik had, maar dat was toen nog maar 3 cm dus gingen ze weer weg ze zou rond half 11 wel weer even komen kijken. Alleen braken om half 10 mijn vliezen wat helaas meconium houdend was. Toen de VK er was kwam alleen ook al mijn dochter ter wereld dus hoefde niet naar het ziekenhuis.
    3 hechtingen overgehouden aan bevalling.

De jongste: Ook thuis geboren. Vanaf dat ik dacht dat het begonnen was tot geboorte duurde het nu krap 3 uur. Veel heftiger dan bij nummer 1 echt een weeenstorm. Amper op adem kunnen komen tussen weeen door. Het enige wat ik kon was liggen op bed en weg proberen te puffen. De persweeen waren ook enorm sterk ik moest ze wegpuffen maar dat ging niet meer. Ze kwam al. Beiden niks overgehouden aan bevalling.

Nu dus zwanger van de 3e en ben erg benieuwd hoe het nu zal gaan. En stiekem ook bang voor weer een weeenstorm. Ook al kijk ik er positief op terug heb ik het wel als heftig ervaren.

2. Zwangernr6

Zwangernr6 Niet meer actief

1: 2 dagen voor uitgerekende datum begonnen de weeen. Thuis tot volledige ontsluiting, toen helaas tijdens persen naar zh. Daar vacuümverlossing en knip omdat ik m er niet uit kreeg met persen.
    Duur: 5 uur.
    2: 5 weken voor uitgerekende datum onbestendig gevoel. Vk constateerde 5 cm ontsluiting, halsoverkop naar t zh. Daar zonder weeen gevoeld te hebben volledige ontsluiting. Tijdens persen knip vanwege handje op het hoofdje.
    Duur: 3 uur.
    3: 1,5 week voor uitgerekende datum. Na strippen kwamen de volgende dag de weeen op gang. Bij 5 cm vliezen doorgeprikt. Bleek meconiumhoudend vruchtwater, dus weer op weg naar het zh. Daar geboren zonder problemen. Klein scheurtje, 1 hechting.
    Duur: 2 uur.
    4: 2 weken voor uitgerekende datum. Na strippen kwamen 's nachts (voor de eerste keer in de nacht bevallen) de weeen op gang. Thuis geboren zonder knip of scheur.
    Duur: 3 kwartier.
    5: 2 weken voor uitgerekende datum. Na strippen kwamen de weeen op gang. Helaas verkeerde hoofdligging (met oor voor uitgang), zeer pijnlijke ontsluiting daardoor, persen lukte totaal niet. Door vk inwendig het hoofdje gedraaid, zéér pijnlijk! Daarna thuis gezond geboren, zonder knip of scheur.
    Duur: 3 uur en 1 kwartier (kwam door verkeerde hoofdligging dat het zoveel langer duurde dan voorgaande bevallingen). Placenta kwam ook nog eens 3 kwartier na de geboorte van het kindje, terwijl dit bij de andere kinderen direct na de geboorte kwam.

3. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    1e: 41+2 in het ziekenhuis geboren na een paar dagen flinke voorweeën. 's Avonds rond 23.00 eerste wat pijnlijke wee, rond 6.00 vk gebeld omdat ik het niet meer uit te houden vond en had toen 7 cm ontsluiting. Naar het zh gegaan in de veronderstelling nog pijnstilling te kunnen krijgen, maar dit kon niet meer. Vanaf 8.00 persweeën, maar moest ze maar wegzuchten tot de vk weer kwam. Om 9.00 was ze er weer en volledige ontsluiting waarna vliezen gebroken worden. Persen vond ik even lastig, maar uiteindelijk om 9.39 geboren zonder ingrepen en alleen een kleine hechting.

2e: 41+1 thuis geboren na een aantal weken voorweeën. 's Middags rond 15.00 de eerste regelmatige krampen, vanaf 19.30 pijnlijke weeën. Toen man thuis was om 21.00 de vk gebeld. Om 21.30 7 cm ontsluiting. Rond 22.30 persdrang, staat nog een randje en haalt de vk weg, dan vliezen breken waar nauwelijks wat uitkomt omdat ze zo diep ligt en ik mag persen. Om 22.40 begonnen - 22.45 geboren. Wel wat aangeslagen en blauw door de snelheid en waarschijnlijk het vruchtwater wat niet weg kon. Geen schades bij mij, placenta die vrij lastig kwam en wel een aantal dagen verschrikkelijke naweeën.

3e: 39+5 thuis geboren, weer weken voorweeën gehad. Was zelf nogal in ontkenning want was ingesteld op die 41 weken. Maar na een drukke verjaardag van mijn man rond 00.00 naar bed. Rond 1.30 last van mijn darmen (darmkrampen denk ik dan nog) en loop zo'n anderhalfuur af en aan naar de wc. Rond 3.30 meer krampen, maar ben nog in ontkenning en besluit maar te gaan douchen na nog wat rommel van de verjaardag te hebben opgeruimd. Na een tijdje onder de douche begint door te dringen dat de baby wel nu komt.. Bij de eerste perswee roep ik mijn man, die slaapdronken aan komt lopen, hij moet het matras nog op bed leggen en dan erna de vk bellen. Bij de tweede perswee knappen mijn vliezen en schreeuw ik naar boven dat de baby nu komt. Al bellende met de vk komt hij binnen en ziet hoe ze geboren wordt om 5.00. Weer geen schade bij mij, behalve verbazing.. Placenta kwam wel heel lastig deze keer en moest bijna naar het ziekenhuis daarvoor na zo'n superthuisbevalling. Naweeën dan weer wel de hele kraamweek gehad en erger als bij de tweede.

4. xxessiexx

xxessiexx Actief lid

2 jun 2010
    427
    12
    18
    Aah leuk om te lezen zwangernr6 en abri!
    Tot nu toe dus geen langer durende of heftigere bevalling dan de eerste paar.

abri grappig dat je 3e eerder kwam dan de andere twee.
    Hier is nummer 1 met 41+1 geboren en nummer 2 met precies 42 weken. Dus wij stellen ons ook al in op 42 weken dan kan het alleen nog maar meevallen haha.

5. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Haha zo dachten wij dus ook en hadden zelfs nog allerlei klusjes te doen die we de volgende dag af zouden maken zodat de baby kon komen. Tja, die kwam alleen een dagje te vroeg om alles af te hebben haha (zo was het bedje niet opgemaakt, ons bed nog niet op hoogte etc etc). Ach, geen ramp ;) Maar die instelling kan je dus ook enorm verrassen. Had ik niet zo in ontkenning geweest hadden we een paar uurtjes meer gehad om ons nog 'voor te bereiden' :p

6. janneke000

janneke000 Fanatiek lid

29 dec 2010
    1.049
    3
    36
    Hoi! Hier zwanger van nr 4 en een nr 5 zit denk ik ook nog wel in de toekomst :p Ligt er aan hoe lief nummer 4 voor mij is qua bevallen ;)
    nr1: 's avonds gebroken vliezen met 39.2. Vervolgens weinig ww-activiteit, doorverwezen naar het ziekenhuis. Ingeleid. Uitiendelijk met 39.3 geboren mbv een pomp en een knip. Ik had gewoon geen puf meer om te persen... Vanaf de eerste echte goede ww (Ja, het is nu echt begonnen!) 7 uur en 3 kwartier.
    nr2: thuis geboren met 41 weken. Gestript op 40.6. Diezelfde middag zachte ww. Die zijn gewoon gebleven en werden pas 's avonds sterker. Te sterk om te slapen, niet sterk genoeg om als heel vervelend te ervaren. Pas rond 2 uur sterk, rond 6 uur door vk vliezen gebroken en na een randje weg masseren (AAAAUWWW!!) geboren om 09.38. Helaas flinke schade bij mij, net geen totaal ruptuur. Was een flinke dame van 4.5 kilo..... Vanaf echte actie tot geboorte 6.5 uur.
    nr3: geboren in het ziekenhuis. De bevalling leek zo totaal niet op de vorige! Er kon zo 12 minuten tussen de ww zitten, dan weer 8, dan weer 4... Leek nog heel lang te gaan duren, dus ik wilde naar het zkh voor pijnbestrijding. Ben daar nog geen uurtje, zit net aan een geinig infuusje en dan heb ik persdrang! Had net zo goed thuis kunnen blijven... Klein meisje van 'maar' 3360 en geboren met 39.6 na 6 uur en 15 minuten.
    nr 4? geeeeeen idee... Eigenlijk vind ik de vorige drie bevallingen helemaal niet op elkaar lijken, dus ik heb geen idee wat ik hier mag verwachten! Wel had ik de eerste keer een knip en de keren daarna een scheur. Daar ga ik ook maar weer vanuit :(

Wat leuk overigens dat jullie ook voor een groot gezin gaan! Dat hoor je tegenwoordig niet zo veel meer!!

7. Zwangernr6

Zwangernr6 Niet meer actief

Nou mijn vijfde bevalling was de heftigste en meest pijnlijke van allemaal :(. Maar dat kwam door de verkeerde ligging...

8. Marijn

Marijn Fanatiek lid

22 aug 2007
    1.551
    25
    48
    Nr 1: 8 uur, waarvan 5 persweeen (2380 gram)
    Nr 2: 4 uur, waarvan 1 perswee (2400 gram)
    Nr 3: 2 uur, waarvan 3 persweeen (3280 gram)

Nu nr 4... Elke keer halvering vd tijd...Pff vond zo snel ook wel heel heftig hoor (weeenstorm). En naweeën met de keer erger, laatste Kerr echt tot huilend toe 7 dagen naweeën...

9. xxessiexx

xxessiexx Actief lid

2 jun 2010
    427
    12
    18
    Jeetje wat wisselend Janneke.
    Wat een verschil in gewicht ook tussen je 2e en 3e.
    Daar ben ik ook wel eens bang voor aangezien ik lang doorloop. Of nou ja binnen de tijd officieel gezien natuurlijk... 41+1 en 42 weken... maar toch. De eerste woog 3640 en de 2e al 3800.
    En nu ben ik ook al vroeg gestopt met 30 weken omdat ik gewoon lichamelijk te zwaar werk heb en geen vervangende dingen kan doen.

zwangervannr6 Raar eigenlijk puur door de ligging dat het toch zoveel moeizamer kan gaan. Je moet echt geluk hebben wil alles volgens boekje verlopen volgens mij.

Marijn pff naweeen kunnen zooo pijnlijk zijn de 2e keer ook veel paracetamol geslikt de kraamweek. Ik was meer moe van de naweeen dan van de bevalling zelf :)

10. Kyra73

Kyra73 Fanatiek lid

24 okt 2013
    1.568
    455
    83
    Leuk om al die verschillende verhalen te lezen.

Mijn eerste:
    's Avonds net voor ik naar bed wilde gaan braken spontaan de vliezen. Helaas geen weeën te bekennen, dus de volgende middag ingeleid met een infuus. Met een weeënstorm rugweeën is hij in 5 uur geboren, waarvan ik een uur geperst heb. Dit was met 38+5

Mijn tweede:
    Wilde niet komen en ben ik met 39+5 ingeleid d.m.v. gel en een infuus. Na 4,5 uur is ze na 3 keer persen geboren. Bij haar had ik buikweeën die ik vele malen makkelijker vond op te vangen als de rugweeën bij mijn zoon. Het lastige vond ik wel dat ik al met 5 cm ontsluiting persdrang kreeg en dit nog bijna een uur heb moeten wegzuchten.

Mijn derde:
    Ook mijn jongste wilde niet echt komen. Met 39+5 werd er gekeken of ik ingeleid kon worden, maar dat ging niet, omdat hij wel ingedaald was maar niet vast lag. Twee dagen later zijn ze wel begonnen met gel en uiteindelijk lag hij wel helemaal vast. Toen zijn de vliezen doorgeprikt en binnen 5 minuten had ik de eerste wee te pakken. Ik kon ze redelijk goed opvangen met alleen maar zuchten, ondanks dat het zowel buik- als rugweeën waren. Na een half uurtje wilde ik graag naar het toilet en toen zei de VK van het ziekenhuis dat ik beginnende persdrang had. In gedachten verklaarde ik haar helemaal voor gek. Ik was net bezig en had misschien 6 of 7 weeën gehad. OK ik vond ze echt niet leuk deze weeën en was zelfs bezig met de gedachte aan pijnstilling, want om nog een paar uur zo door te moeten, ik wist niet of ik dat wel vol zou houden. Maar de VK bleek wel degelijk gelijk te hebben, want na even op de po gezeten te hebben kreeg ik inderdaad persdrang. Ik moest nog een paar persweeën wegzuchten en toen mocht ik persen. In 1 of 2 persweeën is mijn zoontje geboren een uur nadat de vliezen gebroken waren.
    Ik heb er even aan moeten wennen dat hij er al was, maar was ook enorm blij dat de bevalling voorbij was.

Bij alledrie heb ik geen enkele nawee gehad en ook de schade viel mee. Bij allemaal 1 of 2 hechtingen en dat was het.

Een vierde gaat hier helaas niet komen, dus dat kan ik niet vertellen.

11. sjolie

sjolie Actief lid

11 dec 2006
    393
    0
    16
    verzorging
    friesland
    Ik lees mee, ben zwanger van de 3de en ben erg benieuwd hoe het deze keer zal gaan

1ste is geboren met 38,1 weken, een thuisbevalling van 12 uurtjes

2de was een heftige bevalling van 7 uur, maar omdat ze een sterrenkijker was moest ik met erge persweeën op het laatste moment naar het ZH. Vacuumverlossing

Dus ik hoop dat nummer 3 er wat makkelijker uit komt

12. Sinja

Sinja Fanatiek lid

4 feb 2007
    1.910
    0
    36
    Utrecht/Gelderland
    Ik lees ook mee! Heb wel al 3 kinderen, maar door 2 bevallingen waaronder tweelingbevalling, dus niet vergelijkbaar denk ik.

Hoewel ik niet verwacht gezien de vorige bevallingen dat ik nu opeens een snelle vlotte bevalling heb:

bij de 1e: 40+1 spontaan om 1:30 uur 's nachts beginnen de weeën. Tot 3:30 uur nog goed te doen, huis opgeruimd. Toen in bad gegaan tot de verloskundige om 9:00 uur er was: 2 cm. Uiteindelijk om 15:00 uur naar het ziekenhuis met 5 cm en vliezen doorgeprikt. Om half 6 volledige ontsluiting en om 6 uur dochter geboren. Vanaf de 1e wee tot aan de geboorte 16,5 uur. paar hechtingen

bij de tweeling: paar keer opnieuw gestript, uiteindelijk zou ik met 38 weken worden ingeleid. Dag ervoor heeft de gyn. van mijn 1 cm ontsluiting 2 cm gemaakt (auw) zodat ik mocht worden ingeleid en nogmaals gestript. In de auto op weg naar het z'huis kreeg ik weeën, maar ondanks dat toch direct aan het infuus gezet. Om 12:00 uur nog maar 3 cm. Uiteindelijk gevraagd om ruggenprik, om half 4 zat ik op 8 cm. Half 6 gestart met persen, 6 uur 1e kindje geboren. Daarna weer aan de weeën opwekkers en om 18:36 is kindje 2 met vacuüm geboren (sterrenkijkertje). Dit keer ondanks vacuüm geen hechtingen, heel klein scheurtje wat niet eens gehecht hoefde te worden.

Ben erg benieuwd naar mijn 3e bevalling. Verwacht ook een iets groter dan gemiddeld kind. Ben er 2 keer 'goed vanaf' gekomen, dus vind het wel spannend hoe het nu zal gaan.

13. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Ik heb er drie en die gingen alle drie vrij vlot, maar de derde duurde het langste. Ze zijn alle drie thuis geboren.

1e: met 38 weken, begon met wat buikpijn, al snel flinke weeën, na 2 uur had ik 8 cm ontsluiting, drie kwartier persen. De totale bevalling duurde 3 uur.

2e: met 41+2 weken, begon met een flinke wee, na een kwartier kwamen ze al om de 3 minuten. Toen de verloskundige langs kwam had ik pas 3 cm ontsluiting, maar ze brak mijn vliezen en ik kreeg gelijk een weeënstorm. Een uur later had ik nog maar 4 cm ontsluiting, 10 minuten later werd in 1 perswee mijn tweede kind geboren. Totale bevalling duurde 2,5 uur vanaf die eerste wee.

3e: met 39 weken. Toen ik opstond 's ochtends had ik af en toe een krampje, maar niets serieus. Na een uur of een begon het toch wat meer erop te lijken. Ik heb ze een paar uur zitten timen en ze kwam keurig volgens schema steeds wat sneller en duurden steeds wat langer. Om 4 uur kwam de verloskundige even kijken en had ik 6 cm ontsluiting. Om 5 uur waren dat er 8, maar mijn vliezen waren nog niet geboren. Die heeft ze om kwart over 5 geprikt en om half 6 was met 1 perswee de baby er. Vanaf dat ik echt wist dat het weeën waren duurde het ongeveer 4 uur, denk ik.

Ik heb geen complicaties gehad. Bij de eerste had ik wat kleine scheurtjes. Bij de tweede alleen veel inwendige schaafwonden, omdat hij er zo ongelofelijk snel uit was gekomen en bij de derde helemaal niets. Borstvoeding liep ook alle keren gelijk als een trein.
    Er komt hier geen vierde meer (hoop ik).

Deel Deze Pagina