Ik ben 5 jaar geleden bevallen zonder verdoving, wel een knip gehad, van een flinke zoon van 4kg en 53cm. Nu is het terug een flinke babyzoon in mijn buik, (misschien zelfs "flinker") en begon de gyn over inleiden. Nu is mijn vraag, wie is er hier ingeleid tweede zwangerschap? Alles is er al es "doorgeweest" maar, doet dit meer pijn? Lukt het zonder pijnbestrijding?
Ik heb geen idee. Ik word vrijdag ingeleid van nummer een. Wat de Gynaecoloog me vertelde heeft extra pijn ook te maken of je Bijv. Al ontsluiting hebt en of alles goed verweekt is. Hoe Meer de natuur heeft gedaan hoe beter. Maar lees graag mee wat de ervaringen van andere zijn.
1e geboren zonder pijnbestrijding en kwam uit zichzelf. 2e is geboren met pompje en ingeleid door zwangerschapsdiabetes. toen de weeen echt op gang kwamen door de opwekkers deed het pompje niks meer voor mij. ik had achteraf liever een ruggeprik gewild. bij de oudste kon ik me niet herinneren dat het staan van het hoofdje zoveel pijn deed. bij de 2e heb ik dat echt heel goed gevoeld, maar zij had dan ook een wat groter hoofdje. ondanks dat de 2e ingeleid was zijn de bevallingen ook ongeveer vergelijkbaar verlopen. laat je goed voorlichten over pijnbestrijding en kies op tijd als je het wil. het kan namelijk ook gebeuren dat je net op het moment dat je voor pijnbestrijding kiest de ontsluiting al te ver gevorderd is om nog nut te hebben of de anesthesist is net even bij iemand anders druk bezig
qua pijn waren mijn bevallingen hetzelfde. 1e kwam uit zichzelf 2e ingeleid. bij de 2e was het al goed verweekt en had voor de tijd al ontsluiting, hoefde dus geen ballonnetjes ed. het enige wat echt verschil maakte was dat ik bij de 2e er beter op voorbereid was en wist wat ik kon verwachten
Ik ben ook ingeleid bij de tweede omdat het een flinke zou zijn. Bij de eerste door een hel gegaan zonder pijnbestrijding en omdat ik al weken amper sliep door de jeuk (en dat ziekenhuisbed was ook niet bepaald comfortabel) besloot ik voor pijnbestrijding te kiezen toen ik horde dat ik weer die rot weeen opwekkers kreeg... wat een verademing was dat zeg zo'n ruggeprik.
eerste woog 4100 gram (39,2 wkn) en de bevalling duurde lang. bij de tweede ingeleid. kon niet meer en had het zo benauwd. Hij bleek met 38.5 4700 gram te wegen. Bevalling was heftig, maar snel. Voelde me erna beter als bij de eerste. Meer pijn, ja ik vond van wel, maar had met 6 cm persween en met 8 cm persdrang en dat was even heftig. maar het uitdrijven ansich was niet pijnlijker. Ohw bedenk met net dat ik bij de eerste uiteindelijk een ruggeprik heb gehad, dus geen idee of de uitdrijving pijn deed. De laatste bevalling vond ik iig prima te doen.
Kheb in je andere topic ook gereageerd(over gewicht).. hier ook flinke baby geschat bij de vorige zwangerschap.. ik ben uiteindelijk ingeleid bij 37,4 omdat ze m'n bloeddruk niet naar beneden kregen. Het is mij erg meegevallen.. al kwam ik wel vanuit niks in meteen heftige weeen.. geen opbouw ofzo.. Ondanks dat m'n zoontje groot was voor zijn termijn vertoonde hij wel prematuur gedrag.. niet wakker worden voor voeding, fladderen.. uiteindelijk is hij na 24 uur opgenomen op kinderafdeling voor sondevoeding.. nu verwachten ze ook weer een groot kindje, maar heb er voor gekozen om tm 40e week de natuur z'n gang te laten gaan, zodat kindje hopelijk betere start heeft..
De tweede bevalling deed bij mij meer pijn dan de eerste maar dat komt omdat de bevalling van de tweede nog sneller ging en de weeenstorm daardoor nog pittiger was dan bij de eerste. De eerste was thuis met 2 uur en 45 minuten geboren, de tweede met 50 minuten 5 minuten nadat het inleiden op de laagste dosis aangezet was in het ziekenhuis. Bij beiden had ik vanaf het begin al een weeenstorm. Omdat de eerste bevalling door de weeenstorm erg veel pijn deed wou ik bij het inleiden een pomp, dit had ik van te voren al aangegeven maar de verpleegster wou blijven wachten. Toen de gynaecoloog na 45 minuten kwam en zei dat de verpleegster het meteen moest ophalen kreeg ik net persweeen en met 2 keer persen was ze er al. Normaal gesproken als je een goede verpleegster hebt kunnen ze een pomp aan je geven wanneer je ingeleid wordt. Een ruggenprik moet van te voren duidelijk gemaakt worden in verband met de anesthesist, die is niet altijd beschikbaar.
Ik ben bij de eerste twee ingeleid. Beide keren kwam het op gang na het verweken van de bmm. Ik heb verder geen opwekkend nodig gehad. De eerste keer vond ik de weeën niet te doen en heb een ruggeprik gehad, van begin tot eind zo'n 15 uur. De tweede keer lukte het me beter de pijn te handelen, maar doordat ik aan de ctg moest blijven liggen (en dus niet mocht staan, rondlopen, zitten wat ik zo graag wilde) heb ik om een prik in m'n been gevraagd. Tegen de tijd dat die zou moeten zijn ingewerkt was m'n dochtertje er al, na 3 persweeen. Van begin tot einde ongeveer 8 uur. Ik vond de tweede keer dus minder pijnlijk en ging het een stuk sneller, maar wel vervelend door de ctg.