Hoi mama's, Heb het forum wat door gespit over inleiden maar ik dacht ik open een topic. Ik ben 38 wk zwanger van ons eerste kindje, mijn bloedprop ben ik een dikke anderhalve wk geleden verloren dezelfde dag/avond/nacht flinke weeen gehad, helaas zetten ze niet door. Het rommelt sindsdien flink, maar voor de rest tjah wat moet je er van zeggen, beeb zit nog fijn in het huiske Hoe ontspannen ik ook blijf het zet niet door, grrrrrrrr, soms denk ik echt ik zal het wel verkeerd doen :S Nu zei de gynaecoloog afgelopen controle donderdag dat al ik met 2 week nog ni was bevallen dat ie mij een handje ging helpen, door inleiden. Maar wat is dat nou precies? Hoe gaat het in zijn werk? En ja op klinische site's vind je ook wel veel info, maar ben meer op zoek naar persoonlijke ervaringen en meningen. Alvast bedankt
Ik ben ingeleid met gel, omdat ik een groot kind verwachtte. Begonnen met 38 weken. Dag 1: Moest me 's morgens om 8 melden. Kwam eerst aan de CTG. Toen werd de gel in gebracht en weer aan de CTG. Na een halve dag mocht ik weer naar huis. Beetje jammer, had gehoopt dat het meteen ging lukken. Dag 2: Weer eerst CTG, daarna gel en toen weer CTG. En weer naar huis. Dag 3: Alleen CTG, toen weer naar huis. Gel moest wel de kans krijgen om wat te gaan doen. Ik balen, had nu toch echt hoop dat er wat meer zo gaan gebeuren. Dag 4: Alleen CTG. Ging allemaal prima. Baarmoedermond was aan het verweken maar nog niet ver genoeg om de bevalling verder in te leiden. Dag 5: Eerst CTG, daarna gel en weer CTG. Inmiddels was ik wel flauw van al dat inwendige gegraai. Maar nu was het toch zover. Om 12 uur werden mijn vliezen gebroken, om 13 uur ging het infuus aan en om 15:03 was mijn zoontje er. Toen ging het ineens heel snel. Maar jemig, wat heb ik gebaald dat het allemaal nog steeds zo lang duurde. Ik wilde dolgraag een normale bevalling, maar als er nog steeds zoveel tijd overheen ging... Ik begon voor steeds meer te twijfelen of ik niet beter toch voor een keizersnede kon gaan. Werd per slot van rekening niet voor niets ingeleid. Toch wist ik wel van te voren dat het nog wel een paar dagen kon duren eer er iets zou gaan gebeuren. Toch had ik hoop. De dag voor mij was een vrouw die kreeg om 9 uur gel en was om 14 uur bevallen. Bij mij duurde het iets langer...
Bij mijn 2de kindje ben ik ingeleid met 38+5 wk vanwege minder leven voelen in mijn buik. Kindje bewoog amper tot niet en heb een week lang elke dag naar t ziekenhuis gemoeten voor een CTG scan en die was steeds goed. Maar toch aan de hand van mijn verhaal besloten ze mij in te leiden. het kon een paar dagen duren dus ik moest t nodige meenemen. Om 8u moest ik mij melden en zouden ze die dga gel inbrengen want had dag ervoor maar 1cm. Om 9u voelen en ik had 3cm dus geen gel maar vliezen breken met een naald. Ik kreeg weeen en toen mocht ik aan een infuus voor pijnstilling. Dit was vanaf een uur of 11. 12u : pijn word heftiger en ik druk steeds vaker op knopje voor pijnstilling uit infuus. 13u: ik trek t niet meer, infuus helpt niet en ik heb persdrang. Eerst even snel geplast op een potje en na t plasje hield ik t niet meer, ik heb 3x geperst en binnen 5 min was de kleine er! Dus kort samengevat: -8u aanwezig -9u vliezen gebroken -11u aan pijnstilling via infuus, had nog maar 5cm ontsluiting -12u steeds heviger weeen, had 7 cm ontsluiting -13.15 ik trok t niet meer en werd erger. Moest eerst plassen, erna keken ze en had volledige ontsluiting. Na 3x persen binnen 5 min was hij er dan! Dus met t ontbij in t ziekenhuis en voor t avondeten was ik alweer thuis met een baby, bevallen zelfde ochtend nog en kon zo mijn overlevingskoffer onuitgepakt meenemen
Bij mijn derde zwangerschap (tweeling) ook ingeleid met 36+3 weken. Ik moest om 7 uur sochtends aanwezig zijn. 7.30 werd er gekeken hoever ik was, had 2cm, hoefde geen gel meer. 7.45 vliezen gebroken, er kwamen lichte weeen, maar deden niet veel. 8.30 ging infuus met weeenopwekkers aan, werd langzaam opgebouwd. oja, ik kreeg tussendoor nog een katheter om blaas leeg te maken, dat vond ik niet zo fijn, zo'n ding in je urinebuis gepropt! 12.00 werd Mies geboren en 12.15 Jet. (even hele beknopte versie)
Ik ben met 38.2 weken ingeleid vanwege een hoge bloeddruk. Bij mij was er op het moment van inleiden nog helemaal niets verstreken, aangezien dat bij jou wel zo is denk ik dat het bij jou wel sneller zal gaan als dat het bij mij ging. Ze zijn begonnen met primen, ik kreeg om de 4 uur een pilletje ingebracht wat mijn baarmoedermond moest verweken. Een half uur voor en een uur na het pilletje moest ik aan de ctg om te kijken of het effect had. Ik kreeg 3 pilletjes op een dag ingebracht, uiteindelijk heb ik 6 pillen gehad. Aan het eind van de tweede dag bleek ik 2 cm ontsluiting te hebben, maar mijn baarmoedermond was nog niet helemaal verstreken. De volgende ochtend zijn mijn vliezen gebroken en kreeg ik een wee-opwekkend infuus. Halverwege de dag kreeg ik daardoor een weeënstorm en kreeg ik een ruggenprik. 5 uur later ben ik bevallen van een prachtige dochter, in totaal heb ik er 10 uur over gedaan, waarvan ik de laatste 2 uur heb moeten wachten op persweeën die maar niet kwamen, waarschijnlijk als gevolg van de ruggenprik. Ik kreeg ook af en toe een catheter om mijn blaas leeg te maken vanwege de ruggenprik, maar daar heb ik niks van gemerkt. Voordat ik de ruggenprik kreeg mocht ik gewoon op de po-stoel plassen. Ik mocht trouwens niet naar huis zoals ik hierboven las. Ik bleef gewoon in het ziekenhuis slapen, mocht niet eens van de afdeling af voor het geval er ineens iets zou gebeuren haha! Dat was ijdele hoop de 1e 2 dagen...
Ik ben ingeleid bij 40+3 weken. Omdat ik al een beetje ontsluiting had hoefde ik geen gel, maar werden 's morgens om 8 uur de vliezen gebroken en kreeg ik een infuus met weeënopwekkers. Na een uur of drie had ik zoveel weeën dat ik het niet meer op kon vangen (had toen 4 cm) en heb ik een ruggenprik gekregen. Uiteindelijk kreeg ik wel volledige ontsluiting 'volgens schema' en mocht ik om 5 uur gaan persen. Na drie kwartier bleek dat de baby een sterrenkijker was en niet paste, bovendien daalde zijn hartslag erg dus toen heb ik alsnog een (spoed)keizersnede gekregen. Toen was het wel handig dat ik al een ruggenprik had, want die hebben ze laten zitten en gewoon opgehoogd. Al met al vind ik dat ik heel goed begeleid ben, in eerste instantie door de tweedelijns verloskundige. Toen het helemaal aan het eind dus fout dreigde te gaan kwam de gynaecoloog met z'n assistent en lag ik binnen 5 minuten op de operatietafel. Als ik gewoon had kunnen bevallen had ik dezelfde avond nog naar huis gemogen, nu kon dat natuurlijk niet.
Phoe er staat me wat te wachten dus, en ook nog verschillende manieren van gel, opwekkers, etc. maar dat gel gebruiken ze dus voor je baarmoedermond, en als je je slijmprop al verloren bent dan? donderdag wel inwendige echo gehad geen ontsluiting zat nog potdicht tenminste heeft ie niks over gezegt. Ik laat het maar allemaal op mij afkomen, al heb ik toch liever dat beeb zich nog even natuurlijk aanmeldt.
Ik ben met 39.4 weken ingeleid vanwege accuut hellp syndroom. ik had toen net aan 1 cm ontsluiting Savonds om 18.00 en om 22.00 is er gel ingebracht de volgende morgen om 09.00, bleek ik 3 cm ontsluiting te hebben en zijn mijn vliezen handmatig gebroken en kwamen de weeen direkt in alle hevigheid los, dus geen weeopwekkers oid nodig gehad. Om 15.30 is onze dochter geboren. Ik vond het zeer heftig! maar weet niet of een ingeleide bevalling heftiger is als een natuurlijke, het zou ook kunnen dat de 'angst' van Hellp het heftig maakte
Ik had 2cm ontsluiting & een verweekte bmm toen ik begon. Iets over 8 werden mn vliezen gebroken & kwam ik aan de weeenopwekkers (Een kwartier later had ik de eerste wee). 12:30 had ik nog maar 3 a 4 cm ontsluiting! Niet veel later om pijnstilling gevraagd en toen een pompje gehad. 14:20 had ik 6 cm ontsluiting....De verloskundige was net de deur uit of de pijn werd ondragelijk. Pijnstilling omhoog gezet..Hielp niet. Nog geen vijf min later voelde de vk weer had ik volledige ontsluiting (Een weeenstorm''pje'' gehad dus). Tegen 14:30 was de verloskundig er klaar voor en begon ik met persen. 15:16 is mn dochter geboren na een flinke knip. Ik doe mijn bevalling zo weer over!
Ik ben ingeleid met 37,3 weken. Kwam maandags bij de VK voor controle om 9.15, de assistente kon mijn bloeddruk niet meten. De VK deed het daarna en die was 150/100 en bij controle van mijn urine bleek er een spoor eiwit in te zitten. Advies direct naar het ziekenhuis voor een CTG. Daar aangekomen 1,5 uur aan de CTG, lichte weeen om de 30 min eens een harde buik ofzo....geen ontsluiting geen verweking. Gynaecoloog heeft een echo gemaakt en advies...we gaan hem halen! Dat zou de volgende dag gebeuren, ik moest meteen blijven. Dinsdag om 6.30 gewekt, ben gaan douchen en daarna naar de verloskamer, gel ingebracht...die deed wel iets...maar na zoveel uur een klein beetje verweking maar, geen ontsluiting. Dan weer gel, weeen storm!!! Dat hield ik niet lang vol en de kleine man vond het niet fijn, moest er namelijk ook van spugen en als ik dat deed viel zijn hartslag weg. Dus ik moest gaan douchen, gel weg spoelen en proberen te ontspannen. Dat lukte zo goed dat de weeen compleet weg vielen...na nog een controle bleek 2 cm ontsluiting (krapjes...) en weeen om de 15 minuten, die maar heeeeel zwakjes waren..(net harde buiken) Dus ik zou een cocktailtje krijgen (pethedine en slaapmiddel) om eens goed te slapen en dan volgende dag verder kijken. Om 7 uur werd ik gewekt met antwoord, vandaag is het druk. we kijken vanmiddag wel of we verder gaan. Hoe voel je je? Ik had geen weeen meer...... toen gaan douchen en stonden ze om 8 uur aan mijn bed ineens we gaan toch verder, kom maar mee. Dus weer naar de verloskamer, daar aangekomen gekeken. krappe 2,5 a 3cm ontsluiting....ze wilde mijn vliezen breken om het een zetje te geven. Weeen om de 15 a20 minuten maar echt kleintjes maar! Ze braken mijn vliezen..kreeg tgelijk een middeltje om de weeen op te wekken (weet zo niet wat) en gingen weg.....5 min later een iets heftigere wee...moest een keer zuchten! En daar ging zijn hartslag...biepbiep............niets meer!! En toen de wee zakte kwam het weer terug...ik dacht dat de meting niet goed ging. En de VK kwam binnen, meting binnenin gekregen...maar zijn hartslag bleef wegvallen... Rond 9 uur kwam de gyn binnen, we gaan hem zijn vruchtwater terug geven. wat later werd er besloten dat hij gehaald zou worden en toen ging het snel...een spoed keizersnede geworden.... Met ryan was alles goed! Helaas niet normaal bevallen deze keer...vorige keer ook bijna niet hahaha, toen wou de ontsluiting niet vorderen en toen ik op de OK was..alles klaar en ik zou ruggenprik krijgen kreeg ik persweeen..........ben daar bevallen met ons meisje...helaas ons ventje werd toch echt een keizersnede. Succes!!!
het is wel geen inleiden maar met zw yoga hadden ze het over bepaalde drukpunt bij je voet dat als je die masseert je de bevalling op kan wekken.. wij mogen daar dus niet (laten) masseren nu.. maar tegen het einde zou het met kunnen het is net onder de knobbel aan de binnenkant van je enkel..
Ik ben bij mijn dochter met 38+4 ingeleid.. Om 8.00 kreeg ik gel.. Veel gelopen, deed helemaal niks... 20.00 mocht ik naar huis om een avondje lekker te slapen. 20.30 lekker naar bed 20.40 breken mijn vliezen! En dus weer terug... 23.00 slaappilletje voor een goede nacht 2.15 eerste wee wordt er wakker van 7.30 toucheren 1 cm!!!!! 1 pas hahaha 11.00 3 cm en krijg ik infuus met ontspannings middel omdat ik tussen de weeen door me kapot tril.. 14.00 7 cm! Ging ineens snel & Persweeen.... 15.40 houd ik het echt niet meer ruim 9 cm wordt gereden naar de verloskamer 16.06 mijn dochter geboren!!!! Jeeej Ik vond mijn bevalling helemaal niet erg!! Al hoop ik deze x (wordt waarschijnlijk weer ingeleid..) dat ik vast een verweken baarmoeder heb of al een cm of 2 ontsluiting zodat ik wel de zelfde dag nog beval hihi
@TS. Wat ik begrepen heb gebruiken ze gel of pilletjes om de baarmoedermond te verweken en ontsluiting te krijgen. Pas bij ongeveer 2cm ontsluiting kunnen ze de vliezen breken. Ik vond deze site wel duidelijk http://www.jeroenboschziekenhuis.nl/website/patientenfolders/GYN/GYN-123.pdf
Ik ben ingeleid met propess, dat is een hormoonveter. 's morgens 1 cm ontsluiting dus de hormoonveter ingebracht ( deed wel ff zeer) De verpleging vertelde mij dat ik er eigenlijk niets van moest verwachten en dat ze hoopte dat de volgende ochtend ik 3cm zou hebben zodat ze de vliezen zouden kunnen breken, en dat mijn baarmoedermond wat zachter zou zijn. "s middags had ik al wat last van mijn rug af en toe, maar dacht dat dit kwam door verkeerd in het bed hangen etc. Om 19.15 uur af en toe buik kramp, toen ging het belletje rinkelen van dit kunnen wel eens weeen zijn. Net toen ik op het belletje wilde drukken dat mijn weeen waren begonnen, braken mijn vliezen. Gelijk stevige weeen, en het ergste hele erge rug weeen. Om 23 uur zat ik op 3-4cm en kon niet meer van de pijn van de rugween, die nonstop waren. Dus 23.15 uur ruggeprik erin. Ik heb de hele nacht daarna doorgeslapen, man lief heeft de hele nacht lopen ijsberen. om 6.15 uur mocht ik beginnen met persen, 6.42 was hij er.
Ik ben bij beide kindjes ingeleid vanwege zwangerschapsvergiftiging maar ben wel totaal verschillend bevallen. bij mijn oudste had ik al 3cm ontsluiting en werden mijn vliezen gebroken maar op zich waren mijn weeen goed te doen, pomp ging niet hoger dan drie en was allemaal goed te behappen. 07.00 uur infuus erin en om 13.30 na een uur persweeen bevallen. Bij mijn tweede braken mijn vliezen een dag ervoor maar mijn lijf reageerde er niet op en toen om 08.00 uur infuus geprikt 08.40 2 cm ontsluiting en om 9.01 10cm ontsluiting na een hele heftige weeenstorm... Cas is om 9.16 geboren dmv tangverlossing omdat hij te snel is ingedaald en daarom met zijn schouder vast zat dus tja je weet het maar nooit. Hoop dat je lijf zelf doorzet en anders ben je in goede handen moet je maar denken.
Mijn vliezen zijn ook gebroken en heb een infuus met weeënopwekkers gekregen, ik vond het eigenlijk helemaal niet heftig.. heb het zonder pijnstilling kunnen doen en heb het niet als heel naar ervaren!