Keizersnede niet zonder gevaar Baby's die zonder medische noodzaak gehaald worden met een keizersnede, hebben een driemaal zo grote kans om binnen een maand na de geboorte te overlijden, als kinderen die via een natuurlijke bevalling ter wereld komen. Dat blijkt uit een Amerikaans onderzoek. In onder meer de Verenigde Staten en Latijns-Amerika groeit het aantal geplande geboortes via een keizersnede explosief. Het was al eerder bekend dat kinderen die met een keizersnede worden gehaald, een iets groter risico lopen om kort na de geboorte te overlijden. Artsen veronderstelden dat dat kwam doordat veel keizersneden uitgevoerd werden als noodoperaties, nadat er tijdens een natuurlijke bevalling problemen bij het kind of bij de moeder waren ontstaan. Nu blijkt echter dat ook bij vooraf geplande keizersneden het aantal sterfgevallen onder de baby's drie keer zo groot is. In de studie, die een instituut in Atlanta heeft uitgevoerd, bekeken de onderzoekers de gegevens van 5,7 miljoen bevallingen van een levend kind in de Verenigde Staten tussen 1998 en 2001. Het sterftecijfer van operatief gehaalde baby's van gezonde moeders bleek 1,77 per 1000 geboortes. Bij natuurlijke bevallingen lag het cijfer op 0,62 per 1000. De onderzoekers spreken in het blad Birth: Issues in Perinatal Care het vermoeden uit dat de longfunctie van baby's bij een vaginale geboorte beter wordt gestimuleerd. 'Keizersneekinderen' zouden meer problemen hebben met hun longen. Daarnaast zou een operatieve geboorte ook de kans op verwondingen bij het kind vergroten en lopen de baby's mogelijk ook een achterstand op doordat de borstvoeding na een keizersnee later op gang komt. Bron: Spitsnet
Leuk als je verplicht een keizersnede moet. Niet om je aan te vallen hoor kiki, maar we hebben niet zoveel aan deze info...behalve dat dit aanstaande moeders onnodig bang maakt. Je kan niet echt kiezen voor een keizersnee. Denk niet dat mensen hier echt op zitten te wachten als ze een geplande keizersnede hebben staan. Gewoon mijn mening hoor
Het valt mij ook regelmatig op dat Kiki negatieve reacties geeft op topics over ks . Niet om je aan te vallen hoor maar ik wil het toch tegen je zeggen . Ik weet dat je zelf ook 1 of 2 keer een ks hebt gehad en misschien dat jouw ervaring(en) niet zo goed waren maar om dat steeds maar aan te halen is erg rot voor de meiden die nog moeten ..
Dit zijn echt weer van die berichten die iedereen die net een keizersnede hebben gehad helemaal in de stress te brengen. Ik vind het goed dat er onderzoeken worden gedaan maar ook heb ik weer zo'dubbel gevoel van waarom mensen weer zo onnodig bang maken. In nederland word er alleen tijdens complicaties een keizersnede gedaan laat ze dat in amerika ook doen. Dan scheelt weer een hoop van deze stress
Ik vind het juist wel nuttige informatie. Niets is om iemand bang te maken. Ieder moet voor zich zelf weten wat hij/zij met de informatie doet. Ik heb toevallig voor de keus gestaan om te beslissen of ik een stuitbevalling wilde of een keizersnee. Nou heb ik mijn keus al gemaakt (stuitbevalling) maar het bevestigt wel weer dat een keizersnee ook niet alles is. Als bij mij de stuitbevalling niet lukt om één of andere reden dan wordt het hoe dan ook een ks. Dat is dan niet anders. Het kind moet er toch uit. Maar als er geen enkele redenen zijn om een ks te laten uitvoeren en je hebt een keus dan is het toch iets om nog eens goed over na te denken.
Ik denk niet dat Kiki het negatief bedoelt. Volgens mij hebben velen het ook verkeerd begrepen. Het gaat over een KS die NIET noodzakelijk is. Dus als vrouwen gewoon niet via de normale manier WILLEN bevallen terwijl het wel zou kunnen. Zij kiezen dus voor een KS. Hier in NL kan het geloof ik ook niet. Meiden die hier een KS hebben ondergaan , die konden niet anders. Ze hebben er niet voor gekozen. (keizersnede ipv een stuitbevalling valt volgens mij ook onder noodzakelijk)
Het is niet de bedoeling om meiden die net een ks hebben gehad, of er binnenkort een moeten, bang te maken. Het viel me op dat de afgelopen periode een paar keer een topic is geopend met de vraag of een keizersnede niet een makkelijkere bevalling zou zijn dan een vaginale bevalling, of iets van die strekking. Het artikel is puur informatief bedoeld, om aan te geven dat een keizersnede niet "zomaar" verkozen moet worden boven een natuurlijke bevalling als er geen aanleiding voor is. En inderdaad, geen enkele bevalling is zonder risico, gelukkig is de medische wetenschap nu zo ver dat het in de meeste gevallen goed gaat. Dit in tegenstelling tot 100 jaar geleden, toen het nog veel vaker voorkwam dat moeder en/of kind tijdens of vlak na de bevalling kwam te overlijden. Absoluut geen bangmakerij hoor Groet van Kiki PS ja ik heb zelf ook 2 x een ks gehad omdat ik anders wel overleden kindjes zou hebben. Een traumatische ervaring die ik steeds beter een plekje denk te kunnen geven.
Gelukkig zijn er weinig gynaecologen te vinden die zomaar tot een ks overgaan. Dus echt keus heb je hier in NL niet, in Amerika kan je kiezen of je een ks wilt, tja dan worden er vast ook veel meer uitgevoerd. Vindt het trouwens ook geen bang makerij, een ks is gewoon ingrijpend voor een kindje dat word zomaar uit die warme baarmoeder getrokken zonder van te voren ergens erg in te hebben. Of je moet al uren weeen hebben gehad zoals ik. Geloof best dat het voor sommige kindjes net teveel van het goede kan zijn.
Is denk ik gewoon de realiteit dat een ks niet de beste/eerste keuze is normaal gezien. Met een beetje gezond verstand kan iedere moeder wel bedenken dat een ks risicovol is. Het is mooi dat de mogelijkheid van een ks bestaat en voor mij is het echt een uitkomst, anders was ik er waarschijnlijk niet meer geweest. Iedereen weet wel dat een bevalling heel naar kan aflopen... een ks (al dan niet gepland) heeft gewoon een iets groter risico. Maar gelukkig gaat het maar zelden mis.
Wat mij opvalt is dat veel mensen heel lichtzinnig over een keizersnee doen. Ik krijg vaak verbaasde gezichten als ik vertel dat ik ook weeën heb gehad (?). En iedereen verwacht dat je alles maar weer in no-time kunt doen. Bovendien word ik er ook nog wel eens op aangekeken alsof ik er zelf voor gekozen heb..... Ik heb zelf een goede ervaring gehad aan mijn keizersnee (was na twee dagen alweer op de been) en ik besef me heel goed dat zonder die ingreep ik en mijn zoon er niet meer zouden zijn...dus ik ben maar wat blij dat het mogelijk is. Ik voel me ook niet minder of zo, omdat ik niet natuurlijk ben bevallen. Ben zelfs wel trots op mijn litteken.