1e bevalling totaal ruptuur, hoe was jullie 2e bevalling?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Winddanser, 15 jul 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Winddanser

Winddanser Fanatiek lid

2 mrt 2013
    3.295
    0
    0
    NULL
    NULL
    1e bevalling had ik een totaal ruptuur, inclusief hechten op de OK met ruggenprik. Ik was er zelf niet zo van onder de indruk en heb ook geen klachten daarna gehad, kijk op mijn bevalling terug als een prettige bevalling.

Echter... Nu benoemde mijn VK dat ze sneller gaan knippen bij mijn a.s bevalling en dat een 2e keer ruptuur niet wenselijk is. Ze zei ook dat de kans niet groter was op een ruptuur als bij de 1e, maar ben er toch een huiverig voor.. Vandaar dat ik op zoek was naar ervaringen!

2. AnneThamar

AnneThamar Niet meer actief

Bij de eerste alles gescheurd wat maar kan en gehecht op de ok onder narcose.
    Bij de tweede een schaafwondje waar ik alleen de eerste x plassen last van had. Ik vond het doodeng haha om te persen maar t ging dus prima.

3. Fluss1984

Fluss1984 Fanatiek lid

2 jun 2015
    3.393
    1.595
    113
    Noord-Brabant
    T kan idd de tweede keer heel erg meevallen, zelfs zonder ruptuur zoals AnneThamar al zegt. Maar vaak doen ze wel preventief knippen...

4. Winddanser

Winddanser Fanatiek lid

2 mrt 2013
    3.295
    0
    0
    NULL
    NULL
    Aah dat zijn geruststellende verhalen! Hoewel ik knippen ook niet echt wat vind, als ik al die vrouwen zie die geknipt zijn, die waren er vrij lang slecht van. Ik zat nu op dag 3 in kleermakerszit op mn bed, mn kraamverzorgster viel nog net niet om van verbazing hahq

5. Fluss1984

Fluss1984 Fanatiek lid

2 jun 2015
    3.393
    1.595
    113
    Noord-Brabant
    Haha nee, bij mij ging ze na 15min persen ook dreigen met een knip omdat baby het niet meer zo fijn vond, nou toen was ze er snel hoor :p ben er nu met een paar hechtingen vanaf gekomen, maar wel naar de voorkant uitgescheurd ipv naar de achterkant en dat is toch niet zo prettig. Vooral dat je t voelt scheuren en dat je door moet persen, dan heb je op t moment zelf denk ik minder last van een verdoofde knip...

6. weer

weer Bekend lid

1 mrt 2014
    512
    0
    0
    Ik had de 1e keer op een haartje na een totaal ruptuur maar hoefde gelukkig niet ip de ok gehecht te worden.

Tweede keer was ik bijna niet gescheurd, beetje geschaafd, 2 hechtingkjes

7. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Bij de 1e een totaal ruptuur die op de ok gehecht is. De gyn zei toen dat een 2e bevalling meteen een knip zou worden om totaal ruptuur te voorkomen. Niet dat dat altijd wat zegt. Had een knip gekregen maar alsnog een totaal ruptuur. De andere kant op;)

Bij de 2e thuis bevallen volgens de vlos kon het alle kanten op.
    1. Er was al een litteken dus die kon hoogstens uitscheuren
    2. Alles was al een keer uitgerekt dus kans dat er niks gebeurde

Zij was weer niet van het bij voorbaat knip zetten. Het hoeft namelijk niet te scheuren en dan nog zegt het niet alles. Van knip duurt herstel vaak langer en geeft meer problemen dan een scheur.

Hier ging het op het oude litteken scheuren. Geen knip gezet. Het was net geen totaalruptuur en kon thuis gehecht worden. Heb hier totaal geen last van gehad. Na 2 uurtjes liep ik alweer de trap op e zat ik in kleermakerszit op bed.

8. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Hier een wat mindere ervaring met een tweede bevalling.
    Bij de eerste had ik ook een totaalruptuur. Gehecht onder narcose op de ok.
    Tijdens mijn tweede zwangerschap waren de verloskundigen nogal laconiek over een tweede bevalling. Ik vond het vrij spannend, en wilde sowieso in het ziekenhuis bevallen. Uiteindelijk ben ik niet geknipt, maar wel gescheurd. Een subtotaal ruptuur. De gynaecoloog heeft weer moeten hechten, maar gelukkig niet op de ok.
    Ik heb er wel wat klachten aan over gehouden. Achteraf was ik liever tijdens mijn tweede zwangerschap in gesprek gegaan met mijn gynaecoloog over de bevalling. Dan was de optie keizersnede misschien voorbij gekomen en had ik voor mezelf een (andere) keuze kunnen maken.
    Maar goed, zo is het niet gelopen. En op de nasleep na was, in tegenstelling tot de eerste bevalling, de tweede bevalling echt een fijne ervaring.

9. Mellebel

Mellebel Bekend lid

20 jan 2013
    536
    6
    18
    Ik had bij de eerste een totaal ruptuur. Mede dankzij armpje opgeslagen naast hoofdje en hij was 4390gram.
    Ben keurig gehecht onder narcose met een mooi herstel. maar was ontzettend bang om voor een tweede te gaan. Ik wilde het hier niet van af laten hangen dus toch de stap gezet om voor een tweede te gaan. bijna 9 maanden bang geweest (ook omdat het weer een jongen werd en dus hoogstwaarschijnlijk weer rond de 4kg).
    De vk (en ik) wilden in het plan dat er laagdrempelig een knip gezet zou worden. Maar dit is er nooit van gekomen.. de bevalling ging zo snel.. ze hadden niet eens tijd om een knip te zetten haha. met als gevolg een klein scheurtje op het oude litteken.. ben gehecht door de vk en na een week al amper klachten.. had meer last van mn aambeien haha. dus het is me 100% meegevallen! en meneer was 4060gram.

10. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Het maakt denk ik wel uit waarom je zover bent uitgescheurd. Bij jou was er een duidelijke reden bij de eerste bevalling. Dan blijft de tweede bevalling natuurlijk spannend, maar bij mij was er bij de eerste geen speciale aanleiding. Onze dochter was 3600 gram, ze kwam er op de normale manier uit en mijn bevalling duurde 20 uur. Geen reden dus om te verwachten dat ik een totaalruptuur zou oplopen. Gewoon pech dus.

11. Mellebel

Mellebel Bekend lid

20 jan 2013
    536
    6
    18
    Ja bij mij was er wel een duidelijke reden idd.. Maar de angst voor herhaling was daar niet minder groot door. Maar kan me voorstellen dat als er geen duidelijke aanleiding is geweest het al helemaal spannend is

12. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

En het lastige is dan ook dat volgens de vk-en (bij mij ten minste) de kans op herhaling bij een tweede bevalling net zo groot wordt geschat als bij de eerste bevalling. Terwijl volgens mijn gynaecoloog dit niet waar is. Helaas hoorde ik dit pas na de tweede bevalling.

13. Femke86

Femke86 Bekend lid

15 feb 2014
    590
    0
    16
    NULL
    NULL
    Dat laatste hihi, je omschrijft t precies zoals ik toen dacht. Nu kan ik er om lachen maar toen dacht ik echt: waarom pers ik eigenlijk nog, ik voelde het scheuren :D sorry meiden, wil niemand bang maken ;) gaat gelukkig erg snel en ik was ook snel hersteld van de scheur! Ookal was de voorkant compleet ingescheurd :) Ik heb er amper last van gehad. Ben benieuwd of ze dit keer preventief gaan knippen of de boel op z'n beloop laten.

14. Bizzy

Bizzy Fanatiek lid

30 okt 2007
    2.828
    2
    36
    thuisblijf moeder
    rotterdam
    1ste totaalreptuur
    2de ingescheurd naast het oude liteken omdat daar veel druk op kwam te staan.
    Weinig last van gehad zoals bij de eerste ik stond de dag erna alweer de was uit te halen en had nu ook geen onstoken hechtingen zoals bij de 1ste.

15. Winddanser

Winddanser Fanatiek lid

2 mrt 2013
    3.295
    0
    0
    NULL
    NULL
    Jeetje toch wel heel wisselend, ik laat t nu allemaal maar ff op zn beloop. Wie weet ligt de baby wel in stuit of mn placenta voor de uitgang en is t heeeeeel anders dan dat ik bedacht had. Dank jullie voor de ervaringen! Ik lees er graag nog meer.

16. Pepper123

Pepper123 Lid

10 sep 2014
    38
    0
    6
    Eerste (3300 gram, normale ligging) totaalruptuur met een niet zo'n zonnig herstel (veel pijn, vooral bij inwendig litteken door bindweefselvorming, verbeterd door injecties).
    Bijna 2 jaar na dato functioneel niet 100% hersteld.
    Kans op totaalruptuur bij volgende bevalling is wel wat verhoogd, maar vooral de kans op incontinentie van ontlasting op den duur is fors vergroot, ook als een volgende bevalling geen totaalruptuur oplevert. Dit komt doordat de toch al aangedane bekkenbodem bij elke bevalling een opdonder krijgt.

Hier bij baby 2 dus een geplande keizersnede, waarbij vooral de licht aanwezige restklachten de doorslag gaven.

17. Blub69

Blub69 Fanatiek lid

1 mrt 2012
    2.177
    0
    0
    Bij de eerste een totaalruptuur, baby was 3555 gram en een sterrenkijkertje. Niet gehecht op de ok, maar 'gewoon' door de vk. Lang verhaal heel kort, 2&3e kindje zijn geboren met een geplande ks. Vaginaal mag ik niet meer bevallen

18. JFelice

JFelice Actief lid

9 jan 2014
    292
    4
    18
    ZH
    Bij eerste kindje subtotaal ruptuur gehad. Met veel moeite op eigen verzoek buiten ok gehecht. Wel groen licht gekregen om vaginaal te bevallen bij een volgende. Herstel was zeer voorspoedig. Denk ook omdat ik gehecht ben door een zeer kundig gynaecoloog. Reden uitscheuren: enorm snelle bevalling en maar 3x hoeven persen. Baby werd gelanceerd. Ze was 3400 gr en lag prima. Grote kans dat tweede bevalling weer zo snel gaat.

Over 6 weken uitgerekend van baby nr 2 en ben echt bang. Afgesproken dat we niet te snel een knip gaan zetten, maar het wel in gedachten houden. Volgens mijn vk is een knip geen garantie voor niet uitscheuren en kan het herstel heel vervelend zijn. We gaan proberen met weinig persen het kindje geboren te laten worden, voor zolang baby het goed blijft doen.

Wel vervelend die angst. Want ik kijk heel prettig terug op mijn bevalling maar heb ook begrepen dat een tweede x niet wenselijk is...

Deel Deze Pagina